Fotografering

Skola: Fisheye - Testa fiskperspektivet!

I den här skolan ska vi gå igenom hur man kan använda fisheyeobjektiv i några olika genrer av fotografi. Du lär dig vad du ska göra och vad du ska undvika, allt för att göra det här objektivet mer användbart för dig.

Att tänka på

OLIKA TYOPER AV FISHEYEDEFISHING

Det finns, grovt räknat, två olika typer av fisheyeobjektiv, de som fyller ut hela bilden och cirkulära objektiv. Den senare varianten ger runda bilder med svarta hörn. Den första varianten fyller ut hela bilden med kraftig distorsion. Cirkulära objektiv har en kortare brännvidd, oftast runt 8-10 millimeter, de fulltecknande objektiven har en brännvidd som är från 10 upp till 16-17 millimeter.

När man fotograferar med fisheyeobjektiv får man en helt annan bildvinkel än när man fotar med en vanlig vidvinkel. Det finns därför några saker som kan vara värda att tänka på innan man börjar fylla minneskortet. Allting i bilden förutom det som är närmast mitten kommer att få ett väldigt förvrängt perspektiv eftersom objektivet pressar in så mycket på en liten bildruta. Allt ute i kanterna kommer att bli väldigt ihoptryckt jämfört med det som finns i mitten av bilden. Egentligen är det samma optiska fenomen som uppstår när man använder vanliga vidvinklar, men här är det mycket mer påtagligt. Därför får man fundera över vad som är det viktigaste elementet i sin bild, vilken del som är viktigast att visa med så korrekt perspektiv som är möjligt. Den delen av motivet får man då placera i mitten av bilden eftersom det är här distorsionen är som minst. Med andra ord får man tänka om lite från de vanliga kompositionsreglerna, något som sitter i gyllene snittet med ett fisheye kommer inte riktigt att se ut som det gör i verkligheten. Den här perspektivförvrängningen kan man givetvis även använda till sin fördel om man vill ha en rolig effekt.

På grund av sin extrema konstruktion är fisheyeobjektiv ofta inte riktigt lika skarpa som andra objektiv. Därför kan det vara en idé att försöka blända ner ett par steg om det går om man vill ha maximal skärpa. En fördel med fisheye är att det är så pass kort brännvidd att skärpedjupet blir väldigt stort vilket gör att om du eller kameran missar lite med fokuseringen är det inte hela världen. Den korta brännvidden gör också att man kan använda längre slutartider än vid andra objektiv utan att få skakningsoskärpa.

Action

När man vill förmedla känslan av ett snabbt händelseförlopp i en viss miljö är fisheye ibland ett perfekt val. När jag säger viss miljö så menar jag en miljö som är viktig för att ge bilden rätt inramning. Man kan gå riktigt nära och fortfarande få med väldigt mycket. Men tyvärr är det inte bara så att man kan gå riktigt nära, ofta måste man gå riktigt nära för att det faktiskt ska hända något i bilden. Annars riskerar man att motivet krymper till en liten fläck i bilden. Med andra ord får man ibland vara försiktig för att inte hamna i, så att säga, skottlinjen. Om du har möjlighet kan det vara bra att kommunicera med ditt motiv och bestämma i förväg exakt var han eller hon ska befinna sig så att du kan ta bilden på ett hyfsat säkert sätt. Man kan även använda fjärrutlösning till kameran vilket många sportfotografer gör, då riskerar man bara sin utrustning.

Konsert

I stort är principerna samma här som när man fotograferar action, man behöver komma ganska nära för att fylla ut bilden. Här är det oftast inte lika farligt att komma nära som när det handlar om stora saker som rör sig i hög hastighet. Däremot ska man passa sig om artisterna använder pyroteknik framme vid scenkanten. Många fotografer har fått håret bränt av dessa. Vid konsertfoto vill man förmedla känslan som uppstår när bandet eller artisten ger allt. Ett fisheyeobjektiv kan hjälpa till att förstärka den känslan genom att man kan presentera allt som händer på scenen i en bild även om man står väldigt nära. Man kan också ganska enkelt få med både publik och artist vilket ger en möjligheter att få med den kontakt som ibland uppstår, dessa bilder blir oftast bäst om man antingen sträcker upp kameran över huvudet eller sätter sig ned på huk. Både när man fotograferar action och konserter får man passa sig för att få för stora döda ytor i bilden, det gör att bilden blir tråkig och lite händelselös.

Porträtt

Porträtt? Går det verkligen med ett fisheye? Ja, om man tänker sig för. Om vi antar att man vill ha personen på bilden avbildad på ett så verklighetstroget sätt som möjligt är det viktigt att man ser till att han eller hon hamnar i mitten av bilden. Men även avståndet spelar roll för hur perspektivet blir. Går du för nära kommer det som är i mitten av bilden att dras ut väldigt mycket. Vilket inte är så smickrande för ett porträtt då det oftast betyder att näsan blir gigantisk och resten blir väldigt smått. Men, jag säger det igen, är man ute efter den effekten är det fritt fram. Här gäller det också att se till att placera personen du ska ta en bild av i en intressant miljö. Eftersom det inte går att lägga bakgrunden i kraftig oskärpa, vilket du kan göra med ett mer konventionellt porträttobjektiv, får man se till att man har en passande bakgrund till porträttet eftersom den kommer att synas ganska mycket i bilden.

Natur

Fördelarna med en kraftig distorsion kan användas även för att fotografera motiv i naturen. Oftast när man ser naturbilder tagna med ett fisheye är de tagna ur en väldigt låg vinkel för att ge betraktaren ett rejält grodperspektiv, något som passar ypperligt. Med dagens kameror som ibland har vinkelbara skärmar är det lättare än någonsin att ta bilder ur annorlunda vinklar utan att behöva ligga ner i obehagliga ställningar. På grund av fisheyeobjektivets korta närgräns kan det också utnyttjas för att ta annorlunda makrobilder. Monterar man dessutom en mellanring mellan objektivet och kameran kan man komma ännu närmare. Man får hålla koll på varifrån ljuset kommer så att inte objektivet lämnar en skugga i bilden om man går för nära.

Med de här tipsen i bakfickan tycker jag att du ska ge dig ut och prova fisheyeobjektivets spännande värld!