Nyhet
Greger Ulf Nilson - Fotoböckernas fader
Ta en av svensk fotografis världsstjärnor, Sune Jonsson till exempel. Han är egentligen ingen världsstjärna eftersom hans böcker aldrig distribuerats internationellt. Förrän snart.
Fotoboksgiganten Steidl har nämligen ett nyvaknat intresse för svensk fotografi. Och den som fått in den tyske förläggaren på ett svensk spår är en art director med en passion för det han kallar trovärdiga bilder. Vi har träffat Greger Ulf Nilson som gjort internationella lanseringar av svenska fotoböcker till sin nya hobby.
Någon kanske
känner igen hans namn som initiativtagaren bakom satsningen Under/Exposed, då bilder från världens 250 största fotografer tapetserade all reklamplats i Stockholms tunnelbana 1998. Några år senare lyckades han göra ett rum i anslutning till en restaurang i Stockholm till det galleri som under 15 månader visade mest fotografi i landet. Någon kanske har sett hans byline som formgivare på fotoboksförlaget Journal. Men för Greger Ulf Nilson är fotografi något han pysslar med på sin fritid. Mer känd är han som prisbelönt art director, med guldägg och en lång rad diplom på meritlistan. Vi träffas på reklambyrån SWE, i ett kontor på tionde våningen med utsikt över Kulturhuset och Plattan.
- Jag har blivit en sorts agent åt Gerhard Steidl. Det går till så här: Jag presenterar fotografer som jag tycker att han ska ge ut, och hittills har han tyckt att allt jag presenterat har varit intressant. Men det är han som bestämmer i slutänden, eftersom han betalar.
Hittills har Greger Ulf Nilson formgivit sju böcker åt Steidl, ytterligare sju ska ges ut inom drygt ett år.
- Vi möttes när Lars Tunbjörk ställde ut Home på Hasselblad Center och Gerhard skulle ge ut boken. Eftersom jag gjort formen på Tunbjörks tidigare böcker skulle jag även göra formen på den. Sedan dess har vi hållit kontakten. Jag har haft en frustration över att vi har så fantastiskt många bra fotografer i Sverige, men böckerna har aldrig nått ut i världen. Speciellt idag finns ett väldigt utbud av fotografi och det dyker hela tiden upp nya fotografer så det är helt omöjligt att ha koll. Gerhard har löst det med att ha personer som satelliter runt om i världen. Jag har blivit hans länk till svensk fotografi.
Nu träffas de två gånger per år och såväl etablerade fotografer som jh Engström liksom mindre kända namn som Maja Forsslund har snurrat genom Steidls tryckpress.
- Svensk fotografi har aldrig tidigare kommit ut ordentligt. Det har producerats fotoböcker men de har sällan distribuerats internationellt. Det är konstigt egentligen, att vi inte marknadsfört oss bättre. Vi borde vara extra intresserade av att komma ut eftersom vi bor lite i utkanten av världen.
Greger Ulf Nilsons intresse för fotografi kom igång ordentligt när etc:s redaktör Johan Ehrenberg visade bilder av Robert Frank. Lite senare skulle Greger få uppdraget att formge fotoboken Dawid åt etc förlag, året efter skulle han engagera sig i den legendariska tidningen Picture Show. Sedan dess har han formgivit ett 30-tal fotoböcker på flera olika förlag, liksom på egna förlaget GUN.
- Folk är mer intresserade av foto än man kan tro. När jag gjorde Under/Exposed tänkte jag att om min mamma ska få se de här bilderna måste jag ta dem till henne. Hon är som de allra flesta och går sällan på gallerier och köper inte fotoböcker. Utställningen blev en succé. 739 bilder av världens då kanske största fotografer sågs av 1,8 miljoner människor under två veckor. Dessutom gjorde vi en utställningskatalog med den största upplagan någonsin i Sverige, en miljon exemplar. Och att nu kunna visa världen fotografer som Gerry Johansson och Maja Forslund känns så jävla kul.
På frågan om det finns någon typ av bilder han föredrar kommer det tråkigaste svaret: allätare.
- Jag har en bild hemma av Dawid som består av fyra streck. Magisk. Jag älskar den. Den är långt ifrån en bild av Anders Petersen, men lik förbannat är jag en stor beundrare av båda. För mig handlar en bra bild om att jag ska känna att det är på riktigt, trovärdigt. Att fotografen menar blodigt allvar med det han visar på bilden. Men det betyder inte att jag tycker att till exempel kommersiell modefotografering skulle vara mindre äkta. Jag kan älska bilder av till exempel Sölve Sundsbo eller Nick Knight. Det är som musik som man hör inte är fabricerad, att det finns något äkta bakom.
- Min roll nu är som en sorts agent, redaktör, ad och formgivare. Samarbetet är otroligt tajt med alla fotografer jag jobbar med. Men det är viktigt att poängtera att det här är något jag gör på min fritid. Så jag vill inte stå till svars för de många fantastiska fotografer som jag inte hjälpt att komma ut. Det är trots allt bara min hobby.
Själv fotar Greger mest för sin egen byrålåda.
- Jag har ofta kameran med mig, men jag använder sällan bilderna. Det är ett bra sätt att träna ögat att se på saker. Samma sak med film. Jag gjorde en gång en film om bokstaven a och filmade a:n i Paris, New York, London, Havanna och Stockholm. Det var en fantastisk källa till kontemplation att vara på jakt efter a.
Men tekniken är inte lika viktig.
- Jag har en Contax, men den är trasig. Men kameran jag verkligen älskar är min polaroid, en gammal med bälg som man fäller ut. Sedan har jag en digitalkamera, Sony, som heter Cyberspace eller något sånt. Fem år gammal, funkar jättebra. Det är inte så viktigt med tekniken, jag fikade med Robert Frank i somras, han hade en tejpad gammal Lomo.
FAKTA GREGER ULF NILSON
Ålder 45 år.
Yrke AD på reklambyrån SWE.
Hobby Att formge fotoböcker.
Aktuell med
- "I love Borås" (Lars Tunbjörk)
- "The speed of life" (Mikael Jansson)
- "CDG-JHE" (JH Engström)
- "AKT" (Maja Forslund)
- "Deutchland" (Gerry Johansson)
Aktuell nästa år med
- "One picture at a time" (Gunnar Smoliansky)
- "Swedish red" (Joakim Eneroth)
- "City diary" (Anders Petersen)
- "Year one" (Tobias Fäldt)
- "Wells" (JH Engström)
- Box med tre böcker av Sune Jonsson: Faksimiler från "Byn med det blå huset", "Nådens Barn" samt en monografi.
Aktuell med det egna förlaget
- "Love Cubes" (Martin Parr)
Love Cube / Martin Parr
Detta är Martins Parrs examensprojekt från skolan i Manchester 1972 och min första bok på eget förlag. Martin har fotograferat nio kvinnor, nio män och nio par i Manchester. Meningen är att man ska försöka para ihop kvinnorna med männen. Ett sorts memory. Jag tryckte den i 1 500 exemplar, de sålde slut direkt.
59 buketter från min trädgård - och lite till / Denise Grünstein
Denise ville få in texten till Imse vimse spindel. En bra idé tyckte jag som samlade kvistar och blommor från hennes trädgård och byggde en slags trädgårdtypografi. Det blev första versen på ett uppslag.
The speed of life / Mikael Jansson
Generellt är jag inte så förtjust i väldigt stora format. Här kändes det motiverat för att få upp kornet i bilden.
Vinter / Lars Tunbjörk
Omslagsbilder är svåra, de sätter tonen. Vi letade länge efter omslagsbild och valde den här. Den kan tolkas olika, ett sätt är att se den som ett versalt «V».
Mamma Andersson / Mamma Andersson och JH Engström
Detta är en utställningskatalog från Moderna museet. En bok som visar ett urval av Karin Mammas produktion fram till nu. Jag och Björn Kusoffsky gav JH Engström i uppdrag att dokumentera Karin, hennes studio och närmiljö - för att få en aning om hur hennes målningar kommer till. JH:s svartvita bilder blev också en bra kontrast till Karins målningar, samtidigt som de harmoniserade.
Haunts / JH Engström
Det var svårt att hitta en typografi och bild till omslaget, som skulle göra rättvisa till innehållet. Jag visste att JH hade en tatuering som var väldigt speciell och personlig - jag bad Anna Clarén ta en bild på JH:s arm. Tatueringen fick bli omslag.
I love Borås / Lars Tunbjörk
Dessa bilder är outtakes från Landet utom sig. Vi ville ändra på formatet, göra något annat, skapa en grotesk känsla med utfallande bilder, inte så finkänsligt. Jag bad Christer Eriksson på T-Jarlen om att få titeln textad av honom - han textar i vanliga fall utbudskyltarna.
Home / Lars Tunbjörk
Ett rosa klotomslag kändes som hemma, ombonat men samtidigt lite kitschigt.
Office / Lars Tunbjörk
Ville skapa en kontorskänsla över boken, färgmässigt och att alla bilder var katalogiserade. Bild 1, börjar på omslagets framsida. På baksidan är alla bildtexter typograferade i registerform.