Prylnyhet

Profoto D2: Vi har testat nya supersnabba blixten

Kamera & Bild har som första svenska fototidning testat Profoto D2 innan lanseringen – och vi blev imponerade. Profoto D1 lanserades för snart 7 år sedan och såldes in som exceptionellt snabb och färgsäker, och hos uppföljaren D2 har man verkligen tryckt gaspedalen i botten.

De senaste åren har Profoto lanserat produkter som på flera sätt har revolutionerat många fotografers vardag. Med sina B1 och B2 har den kringflängande fotografen fått möjlighet att snabbt och enkelt få bra ljus med TTL-automatik, eller manuella inställningar om man så önskar. Efter att ha lanserat flera produkter i deras OFC-segment (Off Camera Flash) var det nu dags för Profoto att återigen kasta lite nytt ljus över sina studioblixtar. Den uppskattade D1 som lanserades 2009 har under flera år hållit fanan som den billigare blixten för Profoto, nu är det så dags för nästa generation i D-serian. D2.

Snabbare på alla vis

D2 har fått en av godbitarna från B1 och B2, TTL-automatik, samtidigt som den behållit formatet från D1. Men den har fått en rejäl uppdatering när det gäller hastighet. När D1 lanserades 2009 var en av de saker som Profoto skröt med den korta brinntiden på 1/2600 sekund. D2 har blivit betydligt snabbare, nu kan du som fotograf frysa bilder med hjälp av en brinntid på 1/63000 (på lägsta effekten). Dock endast på 500Ws-modellen, väljer du 1000Ws-modellen får du nöja dig med 1/50000 sekund (även här på lägsta effekten), vilket kan de flesta nog kan acceptera.

Bilden är tagen med 1/2000s slutartid vilket gör att blixtens HSS-läge används.

Men det är inte bara brinntiden som är förbättrad. Blixten klarar av att leverera 20 bilder per sekund, vilket är snabbare än de flesta kameror klarar av idag, så D2 är även framtidssäkrad på den fronten. Något som blixtfotografer ofta bråkar med är att kunna använda stora bländare i kombination med starkt solljus och blixtljus. Att göra det med en blixtsynktid på 1/200 eller liknande är svårt och kräver oftast neutrala gråfilter. Det har kommit olika lösningar på det här problemet, Profotos är den smidigaste vi testat än så länge. De har lyckats få D2 att fungera med slutartider på 1/8000s tillsammans med den trådlösa sändaren Air Remote TTL. Därför behöver man inte fundera på hur starkt det omgivande ljuset är om du till exempel vill ta ett porträtt med kort skärpedjup i strålande solsken, du kan ändå justera slutartiden så att den ger den exponering du vill ha.

Användarvänligt

Något som Profoto gärna nämner vid sina lanseringar, och som många användare uppskattar, är att de gör gränssnittet så enkelt som möjligt. Profotos blixtar ska vara lätta att använda, även om de är produkter med priser och prestanda som matchar de mest krävande proffsen så ska de kunna användas av någon som inte förstår sig på tekniken. Och det fungerar. Knapplayouten och displayerna är väldigt enkla att förstå och det är aldrig några svårigheter att ratta in de funktioner man är ute efter. Ibland funderar man på om inte fler tillverkare skulle försöka ta efter Profotos tänk.

Knapplayouten är så pass enkel att vem som helst kan använda blixten med några snabba instruktioner. Allt känns väldigt intuitivt.

Formen är densamma som tidigare och således fungerar så klart alla tillbehör som fungerade till D1.

En stor fördel är att man inte behöver tänka så mycket på vilken slutartid man vill använda om man använder Nikonkameror. Det är bara att ratta in den slutartiden man vill ha i kameran så känner blixten av det och hamnar i HSS-läge (på Canon-versionen får man ställa om till HSS manuellt). Att ställa in Freezemode eller någon av de andra inställningarna på blixten är väldigt enkelt. En knapptryckning och en vridning av en ratt så är det klart.

Många tycker att TTL är lite onödigt i studioblixtar, man har ett invant arbetssätt som fungerar bra med manuella inställningar på blixtarna. Men om man ska fotografera något där det behöver gå snabbt eller något där till exempel det naturliga ljuset förändras hela tiden så är det väldigt smidigt att ha TTL. Automatiken gör att det går fort att få ljuset ungefär dit man vill ha det (ta en bild) och sen kan man justera de olika blixtarnas nivåer beroende på smak. Det är dock inte i alla lägen som automatiken fungerar helt rätt, om man bara vill belysa en viss del av bilden med blixtljus så får man gärna ratta om ganska mkt, men i de flesta fall under vårt test (och tidigare tester av Profotos TTL-blixtar) så har det fungerat väldigt bra.

Snabba färgskiftningar

För att få de snabbaste brinntiderna får man använda det så kallde Freeze-läget. Under vårt test noterade vi dock att när man använder sig av Freeze-läget så skiftar färgtonen i blixtljuset åt det blåare hållet. Det här är dock inget som Profoto hymlar med utan det är en konsekvens av att man kapar blixtljusets kurva (för att få den snabba brinntiden) och då försvinner lite av de varmare färgtonerna. Antingen kan man justera det med vitbalansinställningen i kameran eller så får man ta till färgfilter för att få tillbaka dit man vill ha dem. Men det är också en av få negativa saker vi har att säga om D2. De möjligheter och den enkelhet som finns inbygda i D2 är fascinerande och den kommer sannolikt att bli en favorit bland många fotografer som vill använda en blixt till allt.

Priserna hamnar på dryga 14000 kronor för 500Ws och knappa 19000 för 1000Ws.