KAMERA & BILD TESTAR
TEST: Canon EOS R50 V – Plug & play för vloggaren som vill livesända

Kamera & Bild har testat nya vloggkameran Canon EOS R50 V innan släppet. Här kan du se vem kameran passar för och vad den har för egenskaper som passar för både vlogg- och livestreaming.

Det är ingen hemlighet att rörligt material blir allt viktigare: de senaste åren har sociala medier med plattformar inriktade mot video vuxit lavinartat snabbt, och idag kan alla fotografer även vara videofilmare och snabbt publicera sitt material.
Canons nya EOS R50 V är deras senaste tillskott till EOS R-familjen – en systemkamera med RF-S-fattning och sensor på 24,2 megapixlar i APS-C, i grunden skapad för att tänka på video före stillbild. Det är också filminspelningsfunktionerna som prioriteras i kameran, vilket märks på både reglage och inställningar.
På sätt och vis delar EOS R50 V en del saker med nya PowerShot V1, men hos den senare har Canon prioriterad en kompakt lösning i mindre format, för den som inte behöver möjligheten att byta objektiv samt vill arbeta med fördelarna hos en sensor större än 1,4 tum. Men för den som vill utöka sina möjligheter och arbeta mer avancerat bjuder R50 V på en hel drös funktioner som är värdefulla för jut filmaren.

Smidig design
Knappar och upplägg har fokus på att hjälpa dig som vill justera videoinställningarna snabbt. Tittar vi helt enkelt på kameran uppifrån ser man att programvalsratten egentligen bara har ett fotoläge – resten av valen är dedikerade för video. Här finns tre custom-inställingar som du kan justera för att snabbt nå olika inställningar, samtidigt som ett scenläge låter dig justera olika inställningar för bilden – allt för att du ska kunna vara kreativ.
Läget A+ ger dig hjälp på traven och identifierar snabbt situationen, ljuset och scenen, och ställer in kameran därefter, med symboler som visar vad kameran valt – exempelvis ansikte, solljus eller en kombination av de båda. Smart, och det fungerar även riktigt bra med automatiken. På så vis kan man snabbt komma igång om man inte har tid att arbeta manuellt.


Kameran har även en dedikerad Live-knapp, något som jag återkommer till – den har lite av en nyckelfunktion för hela kameran. Vid denna knapp finns även Color-knappen – en knapp som gör att du kan växla mellan olika bildstilar passande förval som porträtt, landskap och monokrom, för att ändra tonaliteten i bilden.


En annan inställning är Color filter, där du ges möjlighet att välja mer kreativa bildinställningar som exempelvis Story Teal & Orange, Retro Green, Tasty Wam och så vidare. Man kan säga att dessa inställningar drar mycket mer i nyanserna för att skapa en effekt, medan Color-knappen mer mjukt finjusterar tonaliteten för att passa scenens färginställingar. Detta gäller även stillbilder, men tyvärr går det inte att samtidigt välja råformat för att använda dessa, utan man får nöja sig med JPEG. Att föredra vore att få en råformatsbild och en behandlad JPEG-bild.


Men att använda förinställningarna för den mer kreativa justeringen kan vara ett bra sätt att få en rätt schysst känsla i bilden direkt, om man inte känner för att efterbehandla sin video. I ett särskilt Custom-läge går det även att välja olika färgrymdsprofiler, eller LUT:s, för att passa exempelvis hur videon ska användas, som HLG med hybrid Log Gamma, eller Canon Log 3 för vidare grading i efterbehandling, eller liknande.





Alla dessa delar visar att Canon tänkt både smått och stort, och med det menar jag att du som är helt nybörjare kan använda de inbyggda förslagen för att få till en snygg känsla i scenen, medan du som är – eller blir – mer avancerad kan använda profiler för att efterbehandla din video för mer avancerad och exakt justering av färgerna.
I övrigt känner man helt igen sig i Canons design med knappar och reglage, som över lag är riktigt bra. Ett tumgrepp hjälper till med handhavandet och förenklar enhandshantering, samtidigt som greppet framtill känns lagom stort, eller litet, för en kamera som denna. I fotograferingsläget blir Live-knappen en AF-ON-knapp, vilket så klart är bra att ha – men den är liten och lite klurigt placerad vid skärmen, så det märks att den tjänar bäst som Live-knabbknapp. Det jag däremot saknar är ett snurreglage för pekfingret fram för just stillbildstagning, men för den som spelar in video så är just den knappen inte saknad, vilket är bra att ha i åtanke.
En annan smart lösning är REC-knappen som sitter nere i högra hörnet på kameran, framifrån sett, där man snabbstartar inspelningen. Det kan göras med exempelvis vänsterhanden, men funkar även bra med vänster hand om man håller kameran lite lustigt. Kanske är det inte tänkt så, men med skärmen vinklad framåt när jag ska filma mig själv, så ger kanten och hålrummet för skärmen en ovanligt bra kant för att hålla hela kameran – och jag kan sträcka ut armen och fortfarande starta inspelningen med tummen. Ungefär samma går med högerhanden. Tillfällighet eller inte, hur som helst riktigt bra, exempelvis när jag testar med ett lätt objektiv som nya Canon RF-S 14-30mm F4-6,3 IS STM PZ, som passar riktigt bra med Canon EOS R50 V.

Snabbt att gå live
Det märks tydligt att Canon satt både kreativitet och video i fokus – både design, reglage, knappar och kamerans generella upplägg ger en del hintar om att det är “video first”. Bland annat har R50 V en dedikerad snabbknapp på en värdefull plats för att du som filmare snabbt ska nå inställningarna för livestreaming.
Live-knappen ger en meny där du väljer klassiska UVC-inställningar för USB video, eller möjlighet till HDMI-streming, Camera Connect eller Live Mobile Streaming.
Den första är riktig plug & play, och när jag kopplar in kameran till datorn så finns den omgående tillgänglig i exempelvis Google Meet eller andra streamingplattformar – riktigt snabbt och smidigt utan några som helst problem eller krav på andra inställningar. Det andra HDMI-valet gör att du kan mata ut videosignal via HDMI till exempelvis en videoväxel eller hårddiskinspelare som inte stödjer UVC, vilket är smart för exempelvis avancerad videoinspelning.
Camera Connect-valet är möjligheten att koppla upp kameran snabbt mot din mobiltelefon för att sedan sprida media via sociala medier den vägen, eller enbart fjärrstyra kameran. Och så Live Switcher Mobile, Canons senaste tillskott för multivy-hantering av video för att kunna byta mellan flera kameror direkt i mobiltefonen, alltså som en sorts realtidsklippning i en livestream.
Ska du streama eller filma vertikalt? Inga problem – det har EOS R50 V koll på, vilket gör att du kan rotera kameran, hantera den som rättvänd och direkt kunna mata ut bilden i korrekt format.

Fina videospecifikationer
Pekskärmen hanterar det mesta, både för inställningar och vid filmning, eller val av objekt att följa. Upplösningen är inte den högsta, med 1,04 miljoner bildpunkter, men gör sitt jobb och fungerar finfint. Hanteringen är bra för video, liksom hanteringen av zoomning via zoomreglaget, eller om objektivet har den möjligheten inbyggd.


Kameran använder sig av Dual Pixel CMOS AF II, och autofokusen är även riktigt snabb. När jag filmar mig själv hittar den omgående mitt öga närmast kameran, och byter till det andra om jag vrider mitt huvud. Den känns också responsiv och snabb, faktum är att hela kameran känns snabbanvänd.
Video spelas in i 4K, översamplad från 6K. i XF-HEVC S 10 bit, H.265 4:2:2-format i 30 bilder per sekund, eller beskuret 4K-läge i 60p, eller full-HD i 120p. Som mest kan man spela in i 2 timmar. I 4K/60p-läget beskärs bilden till 64 procent av det horisontella läget. Det är en hel del, så ska du filma i 4K och bildhastigheten 60p – och dessutom använda digital bildstabilisering som även den beskär ännu en gång – så gäller det att tänka till. Den digitala bildstabiliseringen förbättrar däremot video mycket bra, och den funktionen är riktigt användbar. För den som kan tänkas behöva än mer stabilisering finns även ett enhanced-läge som både beskär och stabiliserar ytterligare.
Den som panorerar snabbt med kameran eller behöver göra snabba rörelser, kommer vilja filma i 60p, dels för att hinna med i själva rörelserna, men även för att det översamplade 6K-läget som ger 4K/30p ger en viss synbar jelly-effekt, alltså att bilden ser ut att vobbla, vilket alltså är en nackdel för den som filmar motiv som rör sig snabbt. Kvaliteten på videofilerna är riktigt fina, med finfin skärpa, framförallt i det översamplade 4K-läget.


En bra grej är möjligheten som finns under Assist-inställningen i kameran. Här kan man få en förhandsvisning på bilden med BT.709 eller HDR, vilket förenklar en del för den som väljer den mer avancerade vägen för videoinspelning och hantering av profiler. Självklart finns även hjälpredor som false-color, zebravarning och MF-peaking. Kameran har även inbyggt tally-lampa, vilket gör att den framför kameran direkt ser om den spelar in.
Canon EOS R50 V har även stöd för både VR-objektiv och 4-kanaligt ljud, liksom den avancerade blixtskon som gör att du kan använda blixtar smidigt och integrerat i Canons system.
Kameran är så klart också bra på stillbilder även om inriktningen är video – och bilderna från kamera håller hög bildkvalitet och blir riktigt fina direkt ur kameran, precis som hos Canons övriga kameror.

Slutsats
Många hybridkameror med utbytbart objektiv som släpps idag är verkligen hybridkameror – de medlar mellan stillbild och video, och passar förvisso in i båda kategorierna. Det är ändå skönt att se att Canon valt att luta lite extra åt videohållet med EOS R50 V, det är nämligen den grejen som gör kameran så smart i videosituationer och dessutom lätt att använda om man inte är van.
För den som älskar stillbild finns så klart en del att hämta hos kameran, eftersom den ger finfina bilder – men på bekostnad av reglage och inställningsmöjligheter som stilbildsfotografen antagligen vill ha. Faktum är att det innebär att Canon lyckats extra bra med att vinkla kameran mot videoanvändaren, med dedikerade videoreglage, fylld med intressanta videoinställningar och smart användning för vloggare och filmare.
Att använda kameran är både enkelt och roligt, och det är extra plus att all den live-funktionalitet som man når via ett knapptryck helt enkelt bara fungerar. Med det sagt kan kameran summeras som en vloggkamera passande en stor massa, med flera av de viktigaste funktionerna för den vill börja göra allvar av sitt filmande och det med en lätt start. Betyget blir därför “bra köp” – passande främst de som är sugen på livesändningar, sociala medier och det med möjligheten att byta objektiv för ytterligare kreativitet.

Betyg
Handhavande: 3
Snabbhet: 4
Byggkvalitet: 4
Mångsidighet: 4
Funktioner: 4
TOTALT: 3,8
Specifikationer | |
Typ/Fattning | Systemkamera |
Cirkapris | 9 000 kronor |
Sensor | APS-C |
Upplösning | 24,2 megapixlar |
ISO | 100–32 000 (100–51 200) |
Skärm | 3 tum, 1,04M, pekskärm |
Sökare | – |
Seriebildstagning | 15/30 bilder/s (mek. elekt.) |
Video | 4K/30p, 4K/60p (beskuret), 1080/120p |
Minneskort | SD |
Bildstabilisering | Nej |
Mikrofon/Hörlur | Ja/Ja |
Wifi/Blåtand/GPS | Ja/Ja/Nej |
Vikt | 426 g |