Intervju
Jana Eriksson – så vinner du en fotomara
Stockholm Fotomaraton är en tävling för den som gillar att utmana sig själv både fysiskt och kreativt. Men vad krävs egentligen för att vinna? Vi har pratat med fjolårets vinnare Jana Eriksson för att försöka få henne att avslöja sina knep.
Stockholm Fotomaraton 19–20 augusti 2023!
En bild i timmen, i ett helt dygn. Där någon säger åt dig vilket tema du ska tolka med bilden. Ja, det är verkligheten för de fotografer som ställer upp i Stockholm Fotomaraton. Bilderna ska tas i rätt ordning och får inte lämna kameran för att redigeras.
Just ja, det hela är en tävling också. Hur gör man då för att vinna? Vi tog ett snack med förra årets vinnare Jana Eriksson för att se hur hon resonerade och fotograferade sig till den översta pallplatsen.
– Jag tycker att det är kul att tävla i något som jag faktiskt är bra på, säger Jana om de tre gångerna hon varit med i Fotomaraton.
Men i år blir det inget deltagande, vinnaren får nämligen inte vara med och tävla utan ska istället agera domare, så deltagare i årets tävling kanske ska spetsa öronen vad gäller Janas tänk kring bilderna i Fotomaraton.
Över hela stan
Rent praktiskt går tävlingen till så att man startar klockan 12 och får de första temana som ska fotograferas. Efter några timmar öppnar nästa checkpoint där du ska hämta nästa kort med teman. Sen fortsätter det så och de olika chekpointsen är spridda över Stockholm och deltagarna måste därför röra sig över staden under dygnets alla timmar. De teman som delas ut måste tolkas i ordning på det minneskort som du sedan lämnar in vid målgången. Det vill säga, du måste ta en bild på tema ett innan du tar en bild på tema två. Något som kan visa sig vara frustrerande.
Jana har ju fördelen att hon bor i Stockholm och därför kan stan, men hon tipsar besökare om att ha en bra kartapp i telefonen och kanske till och med en papperskarta för att hålla koll.
– Och prata med locals, fråga var du kan tänkas hitta en viss miljö som du vill ha till en bild, det gör att du sparar mycket tid, säger Jana.
Själv använde hon Stockholm stads elcyklar för att ta sig runt under förra årets tävling, ett smidigt sätt att ta sig snabbt över stora ytor.
– Det kostar inte mycket och du slipper att böka med bil, lokaltrafik eller trötta ut dig genom att gå mycket, tipsar Jana.
Bestäm dig
Andra gången Jana var med i tävlingen kom hon på tredje plats, vilket sporrade henne att anstränga sig mer till nästa år.
– Jag blev irriterad och ville ha en tydlig strategi till nästa gång. Så jag bestämde mig för att begränsa utrustningen mer, berättar Jana.
Till 2022 års upplaga bestämde hon sig för att fota med sin D850, ett 50mm f/1,8 och en blixt. Det skulle tvinga henne att fotografera på ett visst sätt och skulle ge en mer sammanhållen serie med bilder.
– Jag tycker att det är viktigt att bilderna hänger ihop utseendemässigt. Det är väl tänket som kommer från att jag jobbar som fotograf, men ska liksom leverera ett paket med sammanhängande bilder till kunden, förklarar hon.
Hon tror också att det är viktigt för tävlingen att bilderna hänger ihop.
– Istället för att man satsar allt på att göra varje enskild bild så bra teknisk som möjligt tror jag att man ska sikta på att hålla ihop det och kanske tänka lite utanför boxen när det gäller tolkningar av temana. Då kan det vara bra att begränsa sin utrustning mer för att inte behöva fundera så mycket på tekniken medan man fotograferar. Sen gillar jag verkligen inte att bära runt på en massa grejer heller. Ibland ser jag folk som bär på flera hus och en massa objektiv för att kunna ta alla möjliga typer av bilder, men jag tror inte att det blir bättre för att man gör så, säger hon.
Första gången hon ställde upp så tejpade hon fast en bit exponerad film framför objektivet för att få ett mer kreativt uttryck. Hon tipsar också om att man inte ska glömma att det finns många möjligheter att göra inställningar i kameran för att förändra bildernas utseende, färgprofiler och andra inställningar som gör att bilderna sticker ut.
Andra gången hon var med i Fotomaraton gick hon tillsammans med sin bror under själva tävlingen, men efteråt insåg hon att det blev för begränsande.
– Om du vill ta en viss bild på ett visst ställe så måste du ju få med dig den andra och den kanske har en annan idé om vad den vill göra. Så för att slippa kompromissa tycker jag att det är bättre att gå själv. I alla fall om man vill fokusera på att ta så bra bilder som möjligt för tävlingen. Sen kan man ju göra det som en social grej också, resonerar hon.
Fråga de du fotograferar
Även om Jana tillbringar mycket av tävlingstiden på egen hand så passar hon också på att diskutera med andra medtävlare när hon stöter på dem.
– Man kanske visar några bilder eller diskuterar något tema och så där. Det kan vara bra för att få lite andra idéer eller lösa något som man funderat på.
Janas vinnarserie innehåller ganska många bilder på människor, alla utom en (cyklisten) är tillfrågade om de ville vara med. Innan hon går fram och pratar med personer hon vill fotografera så kollar hon av dem lite och försöker känna av vad de verkar vara på för humör.
– Det är ju ingen höjdare att gå fram till någon som verkar jättestressad eller ser sur ut. Nummerlappen är också en bra koversationsstartare så berätta vad du gör och vad du vill, jag upplever att de flesta är okej med att vara med om du förklarar. Ta inga smygbilder med telen av människor som inte vet om det, menar Jana.
Ta inte första bästa
Vissa teman kan vara ganska tydliga och självklara till en början, men Jana menar att man inte ska falla i fällan av att ta den första idén som dyker upp. Om det är den första idén du får, så är det säkert fler som får samma idé.
– Det var några bilder där jag förstod ganska snabbt ungefär vad många andra skulle ta för bild och då försökte jag ta det lite längre och tänka ett varv till. Jag går runt och repeterar temat i huvudet för mig själv och försöker se vad som skulle kunna passa in. Ibland googlar jag orden för att se om det kan finnas någon vinkel eller annan betydelse som jag kan använda mig av för att sticka ut lite, berättar hon.
Provocerande
Eftersom bilderna måste tas i följd så kan det ju dyka upp situationer som skulle kunna bli bra bilder när det inte är läge för dem. Då får man som deltagare överväga om det kan vara värt att »offra« några bilder för att få en bättre, eller om man helt enkelt får acceptera läget.
– Under tävlingen såg jag en bild som skulle passa bra på temat »snygging«, men det var ett tema mellan, så då bestämde jag mig för att snabbt ta den bilden som var ivägen och sedan skynda mig att fråga de jag ville ha med på »snygging«-bilden. Ibland kan man ju också hitta bilder som skulle vara bättre för något tema som man hade för flera timmar sedan, det är sjukt provocerande. Men oftast så får man bara gilla läget och köra på.
Jana försöker få lite sömn någon gång under natten, hon jobbar bland annat på en reklambyrå som har ett kontor i stan så hon brukar gå dit och sova någon timme för att orka med.
– Men jag tycker att sömnbristen och tröttheten är en del av det hela som är kul med tävlingen. Man går igenom det som ett kollektiv liksom.
Men blir det skillnad på bilderna du tar påeftermiddagen och de du tar tolv timmar senare?
– Ja, det blir ganska många fler »det får duga«-bilder ju längre tävlingen går. Det kreativa tänkandet blir svårare när man är trött och seg. Men det är spännande att få uppleva Stockholm under ett helt dygn. Från att nattlivet är som mest hektiskt, till att stan är nästan helt död till att de första morgonpigga joggarna och hundägarna börjar dyka upp, berättar Jana.
Så om du ska ställa upp i årets upplaga av Stockholm Fotomaraton ska du kanske tänka till lite extra på att försöka få ihop en serie av lättlästa bilder som håller ihop. Det är många bilder som domarna ska gå igenom och vill du vinna behöver de komma ihåg just dina bilder.