Krönika
Calle Rosenqvist: Trender kommer & går
"Om man studerar trenderna så blir det rätt uppenbart att egentligen alla trender som kommer och går kopplas till hur man som fotograf kan förstärka en känsla eller ett budskap med bilden."
Tiden är ändå lustig. Vi inbillar oss att tiden går samtidigt som framtiden ligger framför oss. Men är då det som är bakom fortfarande nåbart, eller försvinner det bara för att vi definierat tidens pil som just »framåt«? Tiden kanske inte ens existerar, mycket tyder på det eftersom naturens processer egentligen aldrig bryr sig om vad som är framåt eller bakåt, utan istället följer det ramverk som finns för hur vårt universums mekanik ska fungera.
Samtidigt finns dynamiken närvarande med ständiga förändringar, och visst är det dessa förändringar – stora som små – som får något att bli levande?
Trenderna inom fotografin tycker jag är intressanta. Många trender kommer med teknikens utveckling, då nya funktioner i en kamera eller ett bildredigeringsprogram leder till massproducering av en viss typ av material. När det värsta lagt sig är det för att en ny trend gäller, med nya inställningar, nytt uttryck och nya ingredienser. Trenderna går också att bryta ned inom fotografins respektive områden, med dess lokala trender.
Hårda kontraster. Upphöjd svartpunkt. Nedtryckt svartpunkt. Intensivt. Urvattnat. Färglöst. Brusigt och kornigt. Krispigt och skarpt. Mjukt och dovt.
Fler krönikor
Om man studerar trenderna så blir det rätt uppenbart att egentligen alla trender som kommer och går kopplas till hur man som fotograf kan förstärka en känsla eller ett budskap med bilden. Extra tydligt har just detta blivit när det gäller Instagram, där filter hjälpt en del mobilfotografer på traven. Vissa hävdar till och med att en rätt dålig bild kan räddas av ett Instagram-filter.
Men kan den den verkligen det? Kan ett innehåll som är »för svagt« förstärkas med ett filter så att det blir bättre?
De som arbetar mot en så neutral bild som möjligt får det då rätt kämpigt. Första hindret är utsnittet, andra hindret är redigeringen. Tredje presentationen, fjärde betraktaren.
Eller så är det någon av alla dessa passager som står för bildens ständiga dynamik och gör dess innehåll levande.
Kolla in våra senaste plusartiklar för dig som medlem. Missa heller inte dina exklusiva medlemserbjudanden på kamerabild.se/pluserbjudanden.