Bildbehandling
Skola: Landskapsfoto del 5 – så får du bästa utskrifterna
I en artikelserie har fotografen Anders Jorulf delat med sig av sina kunskaper och tankar kring att fotografera landskap. I femte och sista delen ger han sina knep för hur en landskapsbild skrivs ut på bästa sätt.
I den här delen av fotokursen ska jag skriva om det som kanske är svårast av allt; att förvandla en digital bild till en analog utskrift. För det är just detta det handlar om när det gäller utskrifter. Men låt oss klä detta i lite fakta innan vi sätter i gång och beskriver hur man ska tänka runt utskrifter. Färgrymderna CMYK och RGB är en hel vetenskap i sig, därför går jag inte in på det i den här artikeln.
Skrivare
Det finns olika typer av skrivare. Den vanligaste fotoskrivaren bygger på bläckteknik och ju fler färger (det vill säga bläckpatroner), en skrivare har, desto bättre blir utskriften. Det finns olika storlekar på skrivare men en storformatsskrivare är att föredra för de fotografer som ska arbeta med utskrifter utifrån ett professionellt perspektiv – jag föredrar själv 12-färgsskrivare. Enligt mig har Canon de absolut vassaste storformatsskrivarna på marknaden med 12-färgers bläckpatroner.
Media
Själva pappret är av mycket stor betydelse och här har jag i många års tid laborerat med olika typer av papperskvaliteter, tjocklekar och material. Jag föredrar ett tjockare papper som ger en härlig känsla i bilden. Hahnemühle är en tillverkare jag och mina kunder genom åren kommit att uppskatta mycket. Det är otroligt slitstarkt och har mycket att erbjuda. Det finns helblankt, halvblankt, matt och även nyanser däremellan. Papper som är kul att arbeta med är de som har lite struktur. Dessa passar väldigt bra för svartvita foton och ger en härlig känsla i bilden. Ett annat papper jag lärt mig tycka om väldigt mycket, men som är både dyrt och exklusivt, är Kodak Gold Paper. Det har en gulnande nyans, är helt blankt och ger en fantastisk lyster till den utskrivna bilden. Canvas är en annan typ av material som jag ibland föredrar. En kraftigare canvas kan vara lite jobbigare att spänna upp på kilram och tvärtom. Canvas ger en mer levande bild då själva materialet har en struktur i sig som kan ge mer liv åt en bild.
Program och profiler
Jag använder alltid Photoshop och insticksprogram till mina storformatsskrivare. Jag upplever att jag då får bäst utskrifter och riktigt bra möjlighet till inställningar.
Färgprofil, det vill säga information om papprets egenskaper, är otroligt viktigt då det gäller att få rätt profil till rätt papper. Alla profiler till etablerade papperssorter finns att ladda ner på respektive tillverkares hemsida.
Skärm
Jag arbetar alltid med en kalibrerad skärm. Det ger rätt förutsättningar för en riktigt bra utskrift. På marknaden finns det många olika fabrikat och märken och här är det enbart din plånbok som styr. Själv föredrar jag EIZO-skärmar som är självkalibrerande.
Ram
Det finns en hel uppsjö med ramar. Själv kan jag tycka att en enkel ram från IKEA är bra om tavlan/bilden ska säljas. Då får köparen själv avgöra vilken ram den vill byta till. Jag föredrar dock laminering på akrylglas eller på 6mm härdat glas. Det ger en otroligt fin lyster till bilden och en nästan tredimensionell känsla.
Återförsäljare
Det är viktigt att du hittar en återförsäljare som verkligen kan utskrifter, skrivare och pappersval samt kan ge dig service och support när du verkligen behöver det. Många gånger gör man sina utskrifter på helgen och det är inte alltid en fotoaffär har öppet när jag vill att de ska ha öppet. Då gäller det att ha bra kontakter med en fotoaffär som på kort tid kan leverera det du behöver, speciellt om du printar till en egen fotoutställning eller till en kund där du har lovat leverans till ett visst datum.
Ekonomi
Min första storformatsskrivare köpte jag för flera år sedan. Beroende på papperskvalitén räknar jag med att en bild som mäter cirka 70x100 cm kostar mig ungefär 50 kronor plus moms per bild att skriva ut. Lägg därtill eventuell ram, kapaskiva eller laminering så får du fram ett bra riktpris för dina utskrifter.
Själva utskriften
Att skriva ut en bild är inte så enkelt. Som jag skrev i början av artikeln ska jag förvandla en digital bild till ett analogt media. För att göra detta behöver min bild uppfylla ett antal kriterier.
Bilden bör inte vara för ljus eller mörk men ändå ha en tydlig svärta i sig. Allt som är överexponerat i en bild kommer att bli vitt på ett vitt papper. Allt som är nedsvärtat för mycket kommer att bli riktigt svart på ett papper. Här gäller det att redan från början när jag tar bilden tänka »från tagen bild till färdig utskrift«, något som många fotografer glömmer att göra.
En väl avvägd bild med både ljus och svärta i sig där färger spelar in på ett vackert och naturligt sätt är att föredra framför en entonad färgbild med mycket eller för lite ljus i sig. HDR-bilder försöker jag att undvika att skriva ut då de ger en explosion i färger. Detsamma gäller när det kommer till att extrahera färger på ett onaturligt sätt. Det ger utskriften en överdimensionerad färgåtergivelse som inte alls kommer att se bra ut på ett papper.
Det gäller att redan från början, i samma ögonblick som jag tar bilden, tänka på hur jag vill att bilden ska skrivas ut. Storleken på min utskrift avgörs naturligtvis även av kvalitén på den kamera jag använder. Min egen regel är att bilder upp till cirka 70x100 cm gör sig bra att ta med en fullformatskamera medan bilder som är större behöver fotograferas med en mellanformatskamera. Den största bild jag skrivit ut är på 42 kvadratmeter, och då använde jag en mellanformatskamera med högt pixelantal. En mellanformatskamera ger mig möjligheten att få ett bättre färgomfång med färger som ser naturliga ut samt en hög upplösning vilket gör att jag kan skriva ut riktigt stora bilder. En fullformatskamera räcker oftast till 90 procent av mina utskrifter.
Att tänka på när du skriver ut
Ha inte bråttom. När du går igenom dina bilder så bestäm dig för en bild du ska börja med. Skriv ut 2–3 testbilder i liten skala, typ A4, innan du börjar skriva ut i »skarpt läge«. Kalibrera din skärm så att du och skrivaren pratar samma språk. Ställ in skrivaren utifrån den profil din papperstillverkare rekommenderar och gör klart allting på din skrivare. Låt dessa steg ta tid. Ju mindre stress du kan uppnå desto bättre blir din utskrift.
Välj papper utifrån vad du vill ska hända med bilden. En blank bild kommer att ge reflektioner då den hänger på väggen och belyses med en tavelbelysning. Då kan det vara bra att ha en ram med ett reflexfritt glas. Föredrar du halvglansigt papper blir också reflektionerna betydligt mindre. Ett matt papper med lite struktur i kan vara otroligt snyggt till svartvita bilder och ger oftast inte någon reflektion alls. Här behöver du ta råd från din fotoaffär som kan förklara de olika papperssorterna, och oftast finns det prov i butiken. Jag köper allt mitt papper på rulle vilket gör att priset per utskrift blir betydligt lägre.
Ju fler färger din skrivare har desto bättre kommer din bild att bli. Mata in i skrivaren det papper du önskar och påbörja själva utskriften. Naturligtvis har du nu ställt in profilen och papperskvaliteten samt gjort dina testbilder.
Du ser ganska snabbt om utskriften blir vad du tänkt dig och om de svarta och ljusa partierna blir för mörka eller ljusa. Gör om och kompensera i ditt program så att det vid nästa utskrift blir en liten förbättring. Gör nu så 2–3 gånger och skriv gärna upp inställningarna inför varje utskrift så att du när du jämfört de olika utskrifterna kan välja den bästa inställningen när du ska skriva ut din bild i skarpt läge. När bilden är utskriven så tänk på att den ska torka en bra stund innan du kan börja ta nästa steg i processen. Jag brukar låta bilden »vila« i ungefär en timme för att sedan lägga undan bilden i ett dygn så att bläcket får torka in i pappret riktigt ordentligt.
Att skriva ut är en konst i sig som jag jämför med det gamla mörkrummets process. Den bild som finns på en skärm ska få liv på ett papper och jag kommer inte att se helheten förrän hela bilden är utskriven. För mig känns det lite som om bilden får liv och blir »på riktigt« när en bild på 70x100 cm eller en panoramabild som mäter 80x220 cm växer fram på skrivaren.
Jag älskar att skriva ut mina bilder i olika storlekar och på olika papper och att få testa mig fram. För dig som har möjlighet är en egen skrivare att föredra. Då är det lättare att laborera med olika material och med olika bilder och på så sätt lära sig hur bilden får olika liv med olika typer av material. Vidare upplever jag att en riktigt bra utskrift gör att min kund blir mer nöjd, och oavsett vem min kund är vill jag naturligtvis kunna ta bra betalt för en bra utskriven bild.
När det gäller utskrifter tänker jag alltid i svärta. Det måste finnas tillräckligt mycket svärta i en bild för att få en riktigt bra utskrift. Att en bild kan ha många färger gör absolut ingenting, tvärtom. Men tänk på att om du har få färger i din skrivare kommer inte en bild med många färger bli speciellt bra. En skrivare med många färger kommer däremot göra sig riktigt bra och du kommer att se alla nyanser i bilden utan tydliga färgövergångar.
Idag finns det företag som hjälper dig med dina utskrifter och som erbjuder utskrifter på olika medier. Naturligtvis har priset betydelse men som med så mycket annat så får du vad du betalar för. Kostar en utskrift av din bild ganska mycket kan du nästan vara säker på att din bild har behandlats manuellt och inte maskinellt. Du kommer säkert kunna välja olika typer av papper eller media, vilket är positivt. En bra start är att börja med en mindre bläckstråleskrivare som riktar sig till fotografer och börja att skriva ut på olika papperssorter för att få en känsla för själva utskriftsarbetet.
Att skriva ut bilder är kul men också tidsödande. Det kan vara tämligen enkelt att låta någon annan skriva ut dina bilder. Tänk då på att när ett större företag skriver ut dina bilder görs det sällan en individuell bedömning av din bild vilket du kan göra om du skriver ut dina egna bilder. Att ha möjligheten till egna utskrifter är inte bara en härlig känsla, det ger även min fotografering ny energi och gör att jag som fotograf tänker mer brett när jag tar min bild.
Bild 1: Norge
Den här bilden har jag skrivit ut på canvas som ger en struktur i bilden på ett vackert och naturligt sätt. När jag ska skriva ut bilden går jag först in i Photoshop och drar ner högdagarna något. Jag höjer skärpan över hela bilden samt på vissa utvalda partier, som de gråtonade delarna på berget. Jag mjukar upp Atlantens vatten något samtidigt som jag ljusar upp skogen lite då den annars skulle smälta ihop för mycket med berget.
En sista koll på färgerna: Det gröna behöver bli lite grönare. De vita molnen kanske behöver tonas ner lite och få en blå/gråaktig färgnyans – detta för att molnen inte ska flyta ut i bilden och enbart se vita ut. Det grå berget kan behöva svärtas ner men ytterst lite.
Nu är jag färdig för en testutskrift som jag oftast gör i ett mindre format. När jag har gjort 2–3 tester är det dags för den stora utskriften och för den här bilden skulle jag föredra 70x100 cm.
Bild 2: Jämtland
Vinterbilder är ofta väldigt svåra att skriva ut. Varför då? Den vita snön tillsammans med den vita himlen eller de vita molnen gör att det blir alldeles för mycket vitt i bilden för att en utskrift ska bli riktigt bra. Så hur gör jag då om jag som fotograf vill skriva ut en sådan bild? Här är det otroligt viktigt att du redan från början när du tar bilden har en tanke på att det ska bli en utskrift. Som fotograf behöver du hänga upp svärtan i bilden på flera saker. I just denna bild hittade jag svärtan i förgrunden i form av träden, skuggorna som svärtar ner den vita snön, och molnen längst till höger. Allt detta tillsammans ger mig en struktur i bilden och något jag kan arbeta utifrån.
Den här bilden skulle jag skriva ut på ett blankt papper, som Kodak Gold Plated Paper 250/300 gram, och laminera på ett akrylglas i storleken 70x100 cm. Det kommer ge bilden en magisk lyster.
Bild 3: Västernorrland
Att skriva ut panoramabilder är alltid lite bökigare. Långa utskrifter kräver gott om plats och det kan snabbt uppstå utrymmesbrist. Ändå vill jag ta upp detta då det är väldigt exklusivt med utskrifter av större sort, speciellt om du ska ställa ut eller till och med sälja bilder – då är just panoramabilder ett välkommet inslag.
Den här bilden skulle jag säga passar alldeles utmärkt på ett halvblankt Hahnemühle 250/300 grams papper i en snygg ram eller laminerad på ett akrylglas. I den här bilden har jag använt fyra bilder som jag tagit i stående format och satt ihop i Photoshop.
Det finns mycket svärta och många färgnyanser i bilden. Här blir det viktigt att ha en fotoskrivare som har många färger. Jag föredrar Canons skrivare med 12 färger vilket ger sömlösa färgövergångar i bilden. Den här utskriften skulle kunna landa på cirka 80x180 cm i storlek, vilket kräver att dammkorn och andra felaktigheter är helt borttagna innan utskriften görs i skarpt läge.
Gemensamt för alla bilder jag skriver ut är att jag alltid låter dem torka länge. Oftast i ett dygn, i ett rum som är torrt och med minst 20 grader. Jag låter aldrig en fläkt stå på då det virvlar upp damm. När det gäller canvas låter jag dem torka i 36 timmar, därefter lackar jag dem alltid två gånger med en torktid på 24 timmar mellan varje lackning. Det finns lack att köpa i konstnärshandel.
Till sist, en sammanfattning:
– Ta bilden med tanke på utskrift.
– Hitta svärtan i bilden .
– Var noggrann när du redigerar.
– Gör några provutskrifter
– Ha kul och njut av dina utskrifter.