Bilden i fokus

Så blir slitna miljöer futuristiska bildtapeter

Genom att vrida och vända på bilderna samt spegelvända dem mot en mittaxel så har Ivan da Silva skapat bilder som får en känsla av att vara från en annan värld. Foto: Ivan da Silva
Bilderna från projektet Fabbrica Naturale går även att beställa som bildtapeter på sajten www.wallsauce.com.
Fotografen Ivan da Silva har fotograferat vid en övergiven fabrik i Italien. Bilderna har blivit utställningen Fabbrica Naturale. Foto: Ivan da Silva
Den övergivna fabriken har en gång i tiden producerat konstgödsel. Nu står den öde och naturen har tagit över, vilket skapar spännande kontraster i bilderna. Foto: Ivan da Silva
Alla färger finns där från början. Ivan da Silva har bara förstäkt dem och ökat mättnaden. Foto: Ivan da Silva
Även i många andra av Ivans bilder finns det ett urbant inslag. Han gillar att fotografera i mörka källarvåningar och ute i stadsmiljöer. Foto: Ivan da Silva, Modell: Marco Djelevic Virriat, Make up: Anna H Jonsson
Foto: Ivan da Silva, Modell: Angelica Brexner, Make up & body art: Ida Holmgren
Foto: Ivan da Silva, Modell: Nathalie Sinkvist, Make up & styling: Kristina Bliznac
Foto: Ivan da Silva, Modell: Evelina Nicastro, Body art: Evgenia Parhatskaja

Under en resa till Italien hittade Ivan da Silva en övergiven fabrik. Två dagars fotograferande resulterade i futuristiska bilder som han nu säljer som bildtapeter. ”Det gäller att visualisera hur det kan se ut i någons annan hem”, säger Ivan om sina bilder.

Lunchrusningen håller på att avta när jag och Ivan da Silva kliver in på restaurang Buco Nero på Östermalm i Stockholm. Här har gästerna inte bara fått sig något i magen, utan även haft möjlighet att titta på Ivans foton som hänger på restaurangens väggar. Bilderna har varit utställda under flera månader, några fler än vad det först var tänkt eftersom restaurangen inte gärna vill ta ner bilderna. Och det förstår jag – de färggranna fotografierna som ser ut att komma från en annan värld passar in i restaurangens moderna inredning. Och kanske förstärks bildernas känsla av science fiction just för att de är tryckta på tio millimeters plexiglasskivor, vilket ger ett annorlunda djup.

Ivan da Silva

Ålder: 39 år

Bor: Nacka utanför Stockholm.

Familj: Dottern Angelina, 9 år.

Gör: Fotograf och artist.

Utrustning: Nikon D3s. Gillar framför allt objektivet 50mm/1,8. Har även en Olympus OM-D E-M1.

Webb: www.ivandasilva.com, 

bildtapeterna hittar du på

www.wallsauce.com/ivandasilva

Men bilderna är inte från framtiden utan är fotograferade i en gammal fabriksbyggnad, som har producerat konstgödsel en gång i tiden.

– En kollega till mig föreslog att vi skulle åka till Rom. Där hyrde vi en bil och åkte runt. Ungefär en timme norr om staden såg vi den här fabriken från motorvägen. »Dit måste vi« sa jag, och vi fotograferade där i två dagar.

Fabriken bestod av fem större byggnader som har stått övergivna under en längre tid.

– Egentligen fick man inte vara där eftersom det var en säkerhetsrisk. Men det var inte svårt att ta sig in, och vi kollade alltid var vi gick så att inte saker ramlade ner på oss. Det var fantastiskt att se hur naturen hade tagit över, det fanns bland annat ett helt träd inne i en av byggnaderna. Jag gick runt och var helt exalterad. Det finns inte sådant här i Sverige, här renoverar vi bort det.

Den övergivna fabriken har en gång i tiden producerat konstgödsel. Nu står den öde och naturen har tagit över, vilket skapar spännande kontraster i bilderna.

Vad är det som gör att bilder av sådana här miljöer tilltalar?

– Bilderna är levande trots att det är mycket i dem som är död materia. Bilderna har en själ på något sätt.

Ivan da Silva har fotograferat i tio år och är helt självlärd. Han arbetade tidigare som annonsproducent på en tidning, men valde istället att satsa på det han gillar – det konstnärliga.

– 2005 skaffade jag mig en kamerautrustning och började leka med den. Jag lärde mig genom att testa mig fram. Och jag tog på mig många gratisjobb i början för att visa vad jag gick för.

Ett av Ivans första betalda jobb var för Toyota, att fotografera en bil. Ivan som gillar utmaningar tvekade aldrig att tacka ja till uppdraget.

– De frågade »klarar du det?« och jag sa »ja, visst – vi kör«. Sen gick jag hem och googlade »hur fotar man en bil«. Jag hyrde in mig i en stor studio och Toyota blev supernöjda med bilden. Det gäller att chansa för att komma vidare. Men i Sverige får man tyvärr inte chansen så ofta, här måste du redan vara en etablerad fotograf för att få ett uppdrag. Eller så ska du ha gått flera år som assistent först.

Alla färger finns där från början. Ivan da Silva har bara förstäkt dem och ökat mättnaden.

Hängde i nattklubbsmiljöer

I dag lever Ivan på sitt fotograferande och delar sin tid mellan mode, lifestyle och mer dokumentära uppdrag. Han är mångsidig och har arbetat med flera stora företag som Samsung och med modeskapare som Lars Wallin. Framför kameran har han haft flera kända ansikten, bland annat Swedish House Maffia, Tom Cruise och Dolph Lundgren.

– Det var genom det dokumentära som jag lärde mig fotografera. Jag hängde mycket i nattklubbsmiljöer och fotade mingel och sådant. Där är det ofta dåliga ljusförhållanden, så jag lekte mycket med blixten och pressade mig själv att försöka fånga ögonblicken. Jag gillar spontana bilder där känslor kommer fram.

Även om mingel var en bra väg in i fotobranschen så har Ivan hela tiden strävat efter att ta sig vidare. Nu vill han fokusera mer på konstnärligt fotograferande, och känner sig stimulerad efter flera utställningar i Sverige, bland annat på restaurangen där vi sitter.

– Mitt mål är att ställa ut i Milano, London och New York. Jag har många nya projekt på gång och planerar att fota graffiti härnäst, där jag efter att ha printat bilderna kanske låter graffitimålaren måla direkt på bilderna.

I många av Ivans bilder finns ett urbant inslag, inte bara i de från den övergivna fabriken utan även i flera av hans modebilder. Att fotografera modeller i mörka och smutsiga källarvåningar är inte ovanligt för Ivan, han gillar den här typen av miljöer.

– Det är jag. Man måste som fotograf hitta sin stil. Och jag fotar hellre ute på »location« än i studio. Nu borde man passa på att plåta vid Slussen i Stockholm innan den miljön försvinner, säger Ivan.

Även i många andra av Ivans bilder finns det ett urbant inslag. Han gillar att fotografera i mörka källarvåningar och ute i stadsmiljöer.

Färgklickar för hemmet

Maten är uppäten och Ivan går och hämtar kaffe. Vi blickar runt i lokalen på utställningen som Ivan kallar Fabbrica Naturale.

– Många tror att bilderna är sönderretuscherade, men det enda jag har gjort är att förstärka mättnaden och färgerna. Det är inga färger som har lagts till, allt är äkta och finns där från början.

På bordet ligger två portfoliomappar som Ivan har haft med sig, han slår upp en av dem så att en bild från den övergivna fabriken syns. När han har visat den ur en vinkel svänger han runt mappen så att jag ser bilden från ett annat håll.

– Många av bilderna kan man vrida och vända på, och då får de en helt annan känsla.

Därför har Ivan i några av utställningens bilder arbetat med att spegelvända dem och duplicera dem in mot en mittaxel.

– Jag har tagit det ett steg längre och skapat en udda miljö som inte finns på riktigt. Det blir någon slags framtidsgrej, något spejsat som inte kan vara från den här världen.

Flera av de futuristiska bilderna säljer Ivan som tavlor, bland annat på plexiglas. Bilderna finns numera även som bildtapeter, vilket de gör i samarbete med Wallsauce.com. På så sätt kan vem som helst köpa hem Ivans bildkonst och täcka en hel vägg i hemmet.

– Det är ofta väldigt lite färg i våra svenska hem, det är mest svart eller vitt. Varför inte få in lite färgklickar? De här tapeterna är enkla att få upp och de håller hög bildkvalité.

Egentligen var bilderna från projektet Fabbrica Naturale inte tänkta som tapeter från början. Men nu ska Ivan göra fler bilder där han redan vid fotograferingen utgår från att det ska bli en tapet.

– Det gäller att fotografera bilden så att när den sitter uppe som tapet skapar en känsla av att rummet fortsätter. Och det här skulle man kanske i framtiden kunna utveckla till en holografisk bild, så att du upplever bilden olika beroende på var i rummet du står.

Ivan tror inte att alla typer av bilder kan fungera som tapet, men väldigt många.

– Det gäller att vara som en regissör och visualisera hur det kan se ut i någon annans hem.

Även om Ivan har lagt upp många av sina bilder från Italien på tapetsajten så finns inte alla där.

– Jag har sparat en del bilder så att folk kan beställa en exklusiv vägg om de vill ha en bild som ingen annan har hemma.

Möten ger nya kontakter

Medan Ivan tar en klunk av sitt kaffe så berättar han att möten med människor är väldigt viktigt för en fotograf. Häromdagen träffade han en person som ville lära sig mer om hans arbete, vilket resulterade i att Ivan fick ett telefonnummer till en gallerist i New York.

– För mig är det viktigt att följa mina drömmar och visioner samtidigt som jag vill inspirera andra. Det kanske leder till att jag har en utställning i New York så småningom. Har man sina mål tydliga så kommer man också att nå dit. Se bara på mig, jag började på noll och har kommit så här långt i dag. Ibland kan jag tänka: »varför började jag inte fota innan jag var 28 år«. Men det är inget att göra något åt i dag, däremot kan jag försöka påverka min framtid.

Kommer du att arbeta som fotograf om tio år?

– Jag hoppas att jag är fotograf hela livet. Och även om jag tänker fortsätta ha Sverige som bas så är min vision att arbeta mer utomlands, i USA, England, Italien eller kanske Sydamerika där jag är född. Sverige har gott renommé i världen när det gäller det visuella. Och nu har jag planer på att öppna ett galleri i Gamla stan i Stockholm.

I samband med sina galleriplaner har Ivan även inlett ett samarbete med Tab Sweden som arbetar med ljusdesign. Med hjälp av deras teknik kan han framhäva konsten på väggarna på ett mer fördelaktigt sätt. Dessutom arbetar de tillsammans för välgörenhet och skänker pengar till Lilla barnets fond och Cancerfonden. Att på det sättet ge och dela med sig är viktigt för Ivan.

– Cancer är en stor folksjukdom som vi alla måste hjälpa till att bekämpa, säger Ivan innan vi avslutar lunchen.