Vi förklarar
DSLR-filmningens begränsningar
Filmning har med åren blivit ett allt starkare argument för dem som ska köpa en systemkamera. Både yrkesfotografer och amatörfotografer utnyttjar det nya mediet och det ställer till både glädje och förtret. Fastnar man i filmträsket kommer man nämligen snart att inse att det finns ganska många begränsingar när det kommer till att filma med en systemkamera. Vi kommer att ta upp några av dem här.
Rörlig bild är ett spännande format som kan användas till väldigt mycket. Berätta en historia, visa en plats, porträttera en människa och så vidare. Man kan nästan säga att det är ett medium som är perfekt för den late, i alla fall när det handlar om att konsumera det. Att jämföra film med text och bild är lite som att jämföra att äta och att bli matad. Det är givetvis enklare att bli matad. Givetvis är det en inte helt problemfri liknelse men den ger en hänvisning om varför många går över till det rörliga formatet för vissa ändamål.
2008 var året då filmning gjordes tillgängligt för allmänheten via systemkameror, först med Nikons D90 som dök upp i augusti och bara en månad senare slog Canon till med sin 5d mark ii som var den första systemkameran som hade bra filmkvalitet. Sedan dess har utvecklingen gått framåt med stora kliv.
Handelsregler
Men det är inte bara guld och gröna skogar. Nej, filmningen i systemkameror har fortfarande en del begränsningar, både tekniska och ekonomipolitiska. Den monetära delen av dessa begräsningar handlar om tullavgifter. Enligt de överenskommelser som finns hos World Trade Organisation så inkluderas inte videokameror i Information Technology Agreement som alltså avgör vilka produkter som ska beläggas med den högre tullavgiften. Och videokameror har man bestämt är de kameror som kan filma längre än 30 minuter i sträck.
Det här beslutet har börjat diskuteras och det finns en chans att videokameror ska räknas in i avtalet och därmed slippa tullavgiften. Då skulle med andra ord din systemkamera kunna filma hur länge som helst. Teoretiskt sett.
Datorkrångel
För trots detta ekonomiska hinder så finns det annat som kan hindra din kamera från att spela in film längre stunder. Framför allt är det två saker som blockerar vägen mot jättelånga klipp. Ett av dem är hårdvarubaserat, nämligen överhettning. Det andra är mjukvarubaserat, filsystemet som de flesta kameror använder, FAT 32, kan inte hantera enskilda filer som är större än 4GB. Men varför använder man ett så begränsande system kan man ju då undra. Alternativet heter ntfs och här finns inga begränsningar av filstorleken som skulle påverka en systemkamera som kan filma. Däremot är ntfs inte kompatibelt med Mac vilket gör att de kameratillverkare som vill blidka sina filmande kunder som kör Windows skulle stänga ute sina Mac-användande kunder. Och att göra kameror i Mac och Windowsversioner är kanske inte heller någon långsiktig lösning.
Tillverkarna försöker dock komma runt begränsningen med 4GB-spärren. Bland annat så finns det kameror som kan filma klipp upp till 4GB, gör ett snabbt klipp och sedan fortsätter att filma, automatiskt. Det blir så klart ett avbrott i filmandet som är svårt att komma ifrån, men det är ju ändå ett steg i rätt riktning.
Att systemkameror inte är konstruerade för att filma som huvudsyssla det är det knappast någon som låtsas vara omedveten om. Och det är helt enkelt detta som är en av de mer fysiska anledningarna till att du inte kan filma hur länge som helst med din systemkamera. De rent bildmässiga fördelarna man får genom att filma med en systemkamera som bra brusegenskaper, kort skäredjup och ett hyfsat lågt pris (i jämförelse med motsvarande kvalitet på videokameror). Men det är också dessa saker som gör systemkamerorna mer olämpliga för filmning. De positiva egenskaperna kommer nämligen till stor del från den, jämförelsevis, stora sensorn som sitter i kamerorna.
Men en sensor i en stillbildskamera är i grunden konstruerad för att ta emot och skicka vidare ljus i på sin höjd ett par minuter, redan riktigt långa nattexponeringar kan ju överhetta sensorn. Därför borde det egentligen inte komma som någon större chock att sensorerna och kretsarna inte klarar av att filma, alltså att löpande registrera och spara ner information utan att det får konsekvenser.
Vi på redaktionen har själva varit med om sådana incidenter där vi filmat med olika systemkameror. Bland annat när vi filmade en intervju med Mattias Klum. Mitt under intervjun visar kameran en blinkande termometer på skärmen och strax därefter dör kameran. Det är framför allt vid den här typen av situationer som systemkamerorna visar sin dåliga sida. När man vill filma långa tagningar utan avbrott, som till exempel intervjuer eller dokumentärfilmer. Det finns dock några knep man kan ta till för att sänka temperaturen något i kameran.
Till exempel om den kamera har en utfällbar skärm kan det vara en god idé att fälla ut den eftersom det hjälper till att hålla kameran sval.
Ergonomi
När Canons 5Dmark IIkom så var det många produktionsföretag som dansade små glädjesteg. Nu fanns det kameror som levererade bra bildkvalitet men till ett betydligt lägre pris än vad rena videokameror kostade. Flera tv-serier började filmas delvis med systemkameror, reklamfilmer likaså. Man använder även systemkameror vid större filminspelningar i situationer där en dyrare utrustning blir ett för stort offer om något går fel. Men de är fortfarande inte optimerade för att filma med, således blir ergonomin och arbetsgången inte lika smidig som med rena videokameror.
TV-fotografer vi träffat tycker att det är roligt att testa den här typen av kameror men de säger samtidigt att det inte är lika behändigt att jobba med dem. De är fortfarande konstruerade i första hand för att ta stillbilder vilket kräver andra egenskaper i ergonomin. När man filmar vill man till exempel ha kontroll över fokusen och zoomen hela tiden på ett annat sätt än vad man behöver när man fotograferar stillbilder. Det kräver att man monterar lite extra utrustning på sin kamera för att kunna få till de mjuka övergångarna som man vill ha. Vill man dessutom ha lite mer stabilitet i det man filmar vill man montera det hela på ett rejält stativ med videohuvud så att man kan panorera och göra mjuka rörelser. Om man dessutom vill kunna filma stabilt men kunna gå om kring med kameran, ja då rullar det gärna iväg i pris. Som du kanske märker krävs det en del grejer när man ska filma, är det lätt att tro i alla fall. Egentligen är det ju bara att filma.
Men som sagt, om man fastnar så inser man troligen att det behövs en del extra leksaker för att optimera.