Fotografering
Så fotograferar du bättre makrobilder
Uppnå det bästa resultatet med dina makrobilder. Här ger vi dig tipsen på vilka motiv som gör sig bra i extrem närbild och vilken utrustning du kan tänkas behöva.
Makrofoto är ett sätt att utforska världen som kan vara spännande på många sätt. Du behöver varken resa eller ha överdrivet dyr utrustning för att ta kreativa och intressanta bilder. Makro är tacksamt eftersom du kan fånga bilder på miljöer på ett sätt som de flesta oftast inte ser, det betyder att den som tittar på dina bilder lättare fastnar eftersom bilderna fascinerar. Det du som betraktare inte ser med blotta ögat varje dag, är ju sådant som fascinerar.
Vad innebär makro?
Makrobilder är extrema närbilder. Oftast brukar man säga att ett makroobjektiv kan skapa bilder i ett förhållande 1:1 (vid närgränsen). Det vill säga att om en mygga är tio millimeter i verkligheten så blir den också tio millimeter när den avbildas på sensorn. När du sedan ser bilden upplevs förstoringen som ännu kraftigare eftersom bilden är avsevärt större än sensorn.
Utrustning
Det enklaste sättet att fotografera makrobilder är att använda sig av ett makroobjektiv som direkt ger dig bra förstoring, oftast hög ljusstyrka och bra skärpa. Makroobjektiv finns i flera olika varianter, oftast brukar man dela in dem i tre olika grupper. Korta makroobjektiv (med brännvidder mellan 30–60 millimeter), långa makroobjektiv (dryga 100 millimeter och uppåt) och de som är mittemellan (runt 70–90 millimeter).
Om du ska fotografera insekter eller smådjur kan det vara enklare med ett objektiv som har lite längre brännvidd eftersom det då även har lite längre närgräns. Det betyder att du inte behöver vara så nära motivet och därmed kanske skrämma bort det. Den längre närgränsen ger dig också större möjligheter att ljussätta ditt motiv på olika sätt om du så önskar. Fotograferar du växter eller andra saker som inte rör sig så fort går det bra med kortare brännvidder. Däremot kan en väldigt kort brännvidd vara lite besvärlig eftersom du kommer så nära motivet att du skuggar det du ska fotografera med dig själv eller objektivet.
Vill du testa att komma undan med en lägre utgift kan du prova så kallade närbildslinser eller mellanringar. En närbildslins skruvas fast i objektivets filtergänga och ger en ökad förstoring till objektivet. Du kan även montera flera närbildslinser på varandra, men ju mer glas ljuset ska igenom innan det träffar sensorn ju större risk är det att bildkvaliteten påverkas negativt.
Mellanringar påverkar inte skärpan på samma sätta, en mellanring är nämligen bara det som namnet antyder: det vill säga en ring som sitter mellan objektivet och kameran. Detta gör att närgränsen blir kortare och förstoringsgraden ökar. Även om man inte placerar några nya linselement framför sensorn med en mellanring så bör man räkna med att man får ett visst ljusbortfall när man monterar en sådan.
Behöver man fotografera med längre slutartider, för att man använder sig av mindre bländare för längre skärpedjup, eller av andra skäl vill se till att kameran är helt stilla, är ett stativ ett bra hjälpmedel. Då många av motiven befinner sig på marken eller åtminstone nära marken är det bra med ett stativ som kan justeras så att kameran hamnar långt ner. Vill du vara lite mer mobil, men kanske på bekostnad av vissa justeringsmöjligheter, kan även en påse fylld med ärtor, bönor, ris eller liknande också vara ett bra stöd för kameran.
Hur fotograferar man makro då?
Ja, som med alla annan fotografi handlar det om att kombinera teknik med kreativitet. Komposition är lika viktigt här som annars. Men det finns också ett par tekniska aspekter som kanske tar lite större plats här än vid en del annan fotografering. När man fotograferar makro tenderar man att vara väldigt nära sitt motiv, det i kombination med att man ofta har lite längre brännvidder gör att skärpedjupet ofta blir väldigt kort. Ibland kanske det är önskvärt med bara en tunn skiva av skärpa i bilden. Men vill man skapa ett större skärpedjup kan man behöva ta till ett par olika tekniker. Det enklaste är så klart att bara använda en mindre bländare. Börjar man gå upp över f/10 så får man väga det önskvärda skärpedjupet mot diffraktion, det vill säga att bilder tappar lite skärpa.
En mindre bländare ger så klart också en längre slutartid om du inte kompenserar med ett högre ISO. En längre slutartid behöver inte innebära problem, fotograferar du blommor eller andra växter som kanske inte rör sig kan du antagligen ha ganska långa slutartider så länge det är vindstilla.
En annan teknik för att få längre skärpedjup är att stacka flera bilder. Det här kan beskrivas, enkelt, som att du tar flera bilder där du flyttar fokuspunkten mellan varje bild och sedan sätter samman dessa bilder i efterhand till en bild med ett större skärpedjup än vad de enskilda bilderna har var för sig. Vissa kameror har den här typen av funktioner inbyggda, medan för de flesta får man förlita sig på att lösa problemet med mjukvara i efterhand.
Det finns dels specifika programvaror som kan användas för att stacka bilder, men det går också att göra i Photoshop.
Spännande motiv
En av fördelarna med makro, som nämns ovan, är att många motiv kan bli lite extra spännande när vi kommer riktigt nära. En ihoptorkad växtdel som inte ser mycket ut för världen kan med rätt ljus och komposition bli en spännande bild. Det är lätt att tänka att bara man kommer tillräckligt nära så blir det bra. Men försök att tänka ungefär som du gör vid vilken annan bild som helst. Det gäller att hitta en komposition som är intressant, ett djup och kanske en liten berättelse eller en händelse som gör något mer med bilden.
Djup i bilden skapar du enklast genom att se till att ha med en förgrund och en bakgrund som inte tar fokus från motivet men som gör att det inte känns platt.
Vilket som är det bästa ljuset beror så klart på vad du är ute efter, men för att ge kameran goda förutsättningar för att fånga så mycket som möjligt är en molnig dag bra (eller att fotografera i skuggan). Då blir det inte så hårda kontraster och detaljerna framträder bra. Du kan också skapa ett mer dramatiskt ljus genom att till exempel fotografera i lite halvskugga och leta efter motiv som träffas av solstrålarna som bryter igenom.
Vill du ha full kontroll använder du en blixt, det finns speciella makroblixtar som fästs fram på objektivet, dessa skapar ett jämnt och skuggfritt ljus för att avbilda motivet på ett bra sätt. Men vill du ha lite mer karaktär på ljuset kan du använda en ficklampa, en handhållen blixt eller vad som, för att hitta mer kreativa sätt att belysa ditt motiv. Motljus eller ett lågt sidoljus kan skapa spännande kontraster som kan göra ditt motiv ännu mer spännande.
Makrofotografering kan dessutom göras ännu enklare än att fotografera motiven ute. Eftersom det du fotograferar är så litet kan du gå ut och samla ihop lämpliga motiv, sedan kan du bygga upp små miljöer inomhus och montera din kamera stadigt och sedan bygga upp dina motiv framför kameran. På det här sättet får du ännu större kontroll över processen. Men det bästa med makrofotografering är att det är tillgängligt och lätt att komma igång. Som vanligt är det bara fantasin som sätter gränserna för vad du kan hitta på.