Fotografering
Skola: Hitta motiv i närområdet – Kur mot hemmablindhet
Hur hittar man intressanta motiv när det inte finns några? När allt bara är lika trist, dag ut och dag in? Det som är nära kan verka ointressant att föreviga med kameran, men var du än bor har du motiv runt knuten. Här är vår kur mot hemmablindhet som samtidigt tränar ditt bildseende.
Vi fotograferar kanske som mest när vi reser. Med kameran på axeln fyller vi minneskorten med minnen från platser vi kanske aldrig kommer att återkomma till. Med mobilen fotar vi mycket eller allt som händer hemma, när katterna eller barnen gör si eller så, vi tar självporträtt och fotar det vi äter till lunch och middag. Men hur ser det ut där vi bor? Äsch, det finns inget intressant att fota där jag bor, kanske du tänker. Bara tråkiga stigar eller vägar, samma vanliga gamla hus och sneda postlåda. Jamen precis! Kan du fota dina kreationer i köket kan du väl fota den där sneda postlådan eller de tråkiga husen. Förresten, har du lagt märke till om det finns något roligt på fasaden? Eller bildas det något mönster av stigar någonstans om du klättrar upp i ett träd? Din närhet är full av motiv. Så planera in en »fotoresa« eller två i grannskapet.
Okej, låt säga att du köper tanken att ditt område bjuder på en hel palett av motiv. Hur hittar du dom då?
Det finns nästan oändligt med metoder för att hjälpa ögat hitta det som är värt att fotografera. De fungerar inte bara på närområdet, var du än fotar kan du tvinga dig själv att se på olika sätt. Här är din hjälp på vägen.
24 sätt att upptäcka din närhet
1 Ge dig själv en uppgift – att göra det fula vackert eller det vackra fult, det lilla stort eller det stora litet. Då tvingar du dig att försöka se på ett motiv på olika sätt. Kolla lite längre fram i artikeln.
2 Plåta vita markeringar i asfalten efter att det har regnat.
3 Vad finns det på fasaderna?
4 Gå ut och fota rysligt tidigt.
5 Ta på dig oömma kläder så att du kan ligga ner på marken eller krypa bland buskar om så skulle krävas. Klyschan om att hitta andra vinklar än stå-rakt-upp-vinkeln gäller även här.
6 Vad händer bakom dig? Titta inte bara framåt.
7 Gå ut på en tid du inte vanligtvis brukar röra dig ute i ditt kvarter. Allt handlar ju om det berömda ljuset och det ser olika ut vid olika tidpunkter på dygnet. Kanske den där tråkiga stolpen runt hörnet blir ett magiskt stilleben så fort ljuset faller från sidan?
8 Ta med en eller flera blixtar ut.
9 Prova även att gå ut när solen är som starkast. Kanske hittar du några roliga skuggor eller annat du inte tänkt på.
10 Fråga grannarna om de vill vara med på bild.
11 Använd långa slutartider. Förutom att göra vackra landskapsbilder på morgonkvisten kan du använda de långa slutartiderna till att måla med ljuset genom att trycka på avtryckaren och sedan röra på kameran.
12 Fota genom solglasögon.
13 Fota med olika brännvidder. Bara vidvinkel vid ett tillfälle, en normal gången efter, fisheye, tele eller varför inte makro? Det kan bli pannkaka, men också skithäftigt. Ett litet exempel på nästa uppslag.
14 Återkom om och om igen till samma motiv tills du hittar rätt vinkel, rätt ljus och rätt färger för det du vill få fram. Eller bara för att fånga samma motiv på samma sätt men olika ljus.
15 Fota vid olika årstider.
16 Fota när det är riktigt tråkväder ute.
17 Fota med mobilkameran så fort du ser något kul. Antingen blir bilderna kanon direkt eller så har du en minnesanteckning över en plats eller detalj som du senare kan återkomma till med annan kamera till hands.
18 Ge dig bara »en rulle«, alltså till exempel 36 exponeringar för att tvinga dig själv att tänka igenom kompositionen innan du tar bilden.
19 Fota bara i motljus.
20 Använd en liten bländare (stort bländartal) och gör lampornas sken till stjärnor på din lokala himmel (kolla in bilden på förra uppslaget till exempel).
21 Sätt ihop bilderna till triptyker eller diptyker, alltså tre eller två bilder till en. Det kan till exempel vara samma motiv vid olika tillfällen, bilder där färgerna matchar eller där bilderna på något annat sätt harmonierar med varandra.
22 Välj en typ av skräp, till exempel fimpar, och fota så fort du ser det. I upprepningarna av ett motiv kan du finna något skoj.
23 Vid brist på annat, fota uppåt. Träd mot natthimmel eller grenar mot blå dito har alltid möjlighet att bli fint eller coolt på något sätt.
24 Kombinera två eller flera av punkterna ovan.
Gör det fula vackert
Punkten »Ge dig själv en uppgift« kan du med fördel kombinera med flera av de övriga punkterna. Såhär kan det gå till när du ger dig själv en uppgift i närområdet.
Utanför mitt sovrumsfönster korsar två stora trafikleder varandra. Det låter dygnet runt och jag brukar »roa« mig med att tänka på om bilarna har en kraftig motor eller inte. Jag räknar inte får, jag räknar bilar. Men den tunga trafiken ska inte få vinna. Alltså gav jag mig själv i uppgift att gå ut och försöka hitta något vackert och fint med trafiken utanför.
Hittills har jag hunnit med två rejäla pass, båda vintertid.
Snön föll lite lätt och gav hela himlen en dov vitgrå nyans under det första passet. Jag bepansrade mig med kamera och normalzoom, ett litet stativ över axeln och en fjärrutlösare i fickan. Och varma vantar med flippbar toppdel för att lätt kunna fota – i minusgrader är det nästan ett måste.
Vägar, trafikstolpar och bilar kan skapa fina mönster. Är det dessutom väldigt vitt ute och himlen lika vit den så är det roligt att försöka sig på lite mer grafiska bilder. Jag satte kameran på svartvitt, men fortfarande raw för att kunna bestämma efteråt huruvida bilderna skulle bli svartvita eller i färg. Men med svartvitt direkt i kameran kunde jag direkt syna resultatet.
En snöhög fick täcka bilvägen så att det lika gärna skulle kunna ha varit en snödränkt äng om det inte varit för trafikskyltarna.
För det mesta när man går omkring i sin närhet, på väg hem, till affären eller vad det nu må vara, så känns allt likadant som dagen före och innan dess. Med kameran är det lättare att se och minnas när detaljerna är lite på tvären. Som när en bilfront plötsligt ligger ovanpå taket till en busskur strax bortanför ditt sovrumsfönster. Eller något så trivialt som när luckan till soptunnan är öppen.
Stativ är bra att ha när man vill komponera i lugn och ro eller fota något som rör sig eller använda långa slutartider. Men också när du vill komma upp lite med kameran. Bilfronten på busskuren till exempel. När man står nedanför ser det inte mycket ut för världen så jag ville komma upp. Provade först med en snöhög en bit bredvid, men resultatet lämnade mycket att önska. I stället gick jag närmare och lät stativet bli en fotomast. Det krävdes en hel del exponeringar och fjärrutlösaren fick gå varm innan jag fann vinkeln jag ville. Extra nöjd blev jag när motivet vid första anblicken ser ut som en strandad kanot.
När jag kom hem insåg jag att de bilder jag gillade mest var de där vägarna och bilarna inte syntes, förutom bildelen som låg på busskuren förstås, men den var på något sätt avbilifierad. Men trafik kan också bli vackert på bild, framför allt om man fokuserar på de mönster som vägar och bilar kan skapa tillsammans med alla stolpar och skyltar.
Långa slutartider kvällstid
Någon dag senare gick jag ut på kvällen i stället, i rusningstrafik. Termometern pekade på minus tio grader. Stativet och fjärrutlösaren fick följa med även den här gången. Långa slutartider och böljande trafik som blir ljusstrimmor var ett av mina mål med fotograferingen. Men kvällen och långa slutartider blir magi även när du fotar ditt hus, ängen bredvid eller vad som helst. Prova och ge din närhet det där lilla magiska skimret som dagen inte riktigt mäktar med, i alla fall inte i fotoväg.
Följer du punkterna och ger dig själv uppgifter så kommer du inte bara fånga intressanta motiv i din närhet, du kommer också att träna ditt bildseende och lära dig se bortom det självklara.