Fotografering
Skola: När förberedelse möter möjligheten
I del två av fotografen Mattias Sjölunds tankar kring fotografi resonerar han kring vad som är tur och möjlighet – samt vad man kan göra för att optimera chanserna till att fånga fantastiska bilder.
Den romerska filosofen Seneca, som levde vid vår tideräknings början, sa: »Tur är det som händer när förberedelse möter möjligheten.« Väldigt insiktsfullt och adekvat uttryckt och något som även skänker oss, som lever i detta tekniskt framskjutna samhälle, en insikt om att väldigt lite egentligen har förändrats i detta hänseende. Det som var sant för 2000 år sedan är förmodligen sant även idag – och jag tänkte försöka titta lite på vad det eventuellt innebär för den del av mänskligheten som är passionerade fotografer.
För dem som bara ser till ytan, utan närmare förståelse för själva hantverket, så kan en bra bild säkert ytterst antas vara något högst slumpartat, rent av tursamt. Med avsaknad av elementär kunskap i fotografi kanske betraktaren främst jämför med sina egna bedrifter och inte ser all svett och möda för att inte tala om alla timmar av förberedelse och träning som plöjts ned innan en viss bild togs. En anonym betraktare tittade en gång länge intresserat på en av mina bilder och yttrade därefter »Åhh, jag vill ha din kamera«. Jag hade alltså inte bara tur när jag tog den bilden, jag hade sannolikt även haft turen att ha en så pass begåvad kamera att all eventuell talang var överflödig.
I början på vår fotografiska resa får det väl kanske anses som tur och inget annat när något vi utför utan närmare träning, blir bra. Jag minns väldigt väl en bild jag själv tog för länge sedan. Den kändes så rätt och så fin, men jag hade absolut ingen aning om varför och framförallt så hade jag inte en susning hur jag betett mig för att fånga den. Plötsligt fanns den bara där.
Verktyg som slutare och framförallt bländare var på den tiden inget annat än väldigt abstrakta termer och utöver tekniskt kunnande, eller snarare brist på densamma, så hade jag vid tidpunkten knappast heller utvecklat något begynnande bildseende eller förståelse kring exempelvis komposition och element som ljus. Med andra ord så hade jag lite aning om varför vissa bilder fungerande och ser bättre ut än andra.
Även om många bilder, kanske fler än vi anar, inte fångats efter timmar av mödosamma strapatser i vildmarken utan i viss mån med lite tur, på rätt plats vid rätt tillfälle, så är det förberedelserna inför det ögonblicket som kommer avgöra resultatet. Och med förberedelser avses inte endast ett pillemariskt stirrande på topografiska kartor och ett dussin väderappar utan snarare misslyckanden. Misslyckanden i massor. Fallerade och kasserade bilder som må ha raderats från hårdisken men som i vårt medvetande etsat sig fast för evigt som kapitalt misslyckade. Det är antalet misslyckanden som i viss mån sätter ribban för din skicklighet och din möjlighet att faktiskt lyckas när det faktiskt gäller.
Att få uppskattande kommentarer är alltid kul. Men då dessa många gånger även innefattar hintar om att jag har haft turen på min sida vid tillfället så frånhåller jag mig ofta att mer ingående förklara vilka förberedelser som ledde fram till bilden. Så låt oss fokusera en stund på det. I grunden handlar det om ett antal olika typer av förberedelser som enklast kan brytas ned i två kategorier: skicklighet i hantverket samt planering.
Hantverket
Att göra kameran och din kringutrustning till en förlängning av dig själv, där allt sitter i ryggmärgen, är A och O och kommer hjälpa dig att snabbt anpassa dig till både nya och förändrade förhållanden samt öka din möjlighet att ta »bilden« när möjligheten väl uppenbarar sig.
Men skicklighet i hantverket handlar även om att att se och att hela tiden träna upp ditt bildseende. Att se ljustets skiftningar och dess påverkan på den kringliggande miljön, att se och upptäcka motiv samt att inse vad som är en bra respektive mindre bra bild och därmed vilka situationer som kanske inte lika bra översätts i en bild.
Planering förberedelser
Detta innefattar exempelvis både plats och väder. Det handlar om att planera det som går att planera och förlita oss på att vi har tur med sådant vi inte kan påverka som exempelvis väder. Men såklart, en viss grundläggande kunskap om väder och vind skadar knappast.
För att optimera möjligheterna finns det ett antal bra saker att hålla koll på:
- Titta på prognosen. Brytpunkten mellan ruskväder och finare väder är ofta av godo.
- Som jag brukar säga, låt ljuset diktera vad du fotar
- Visualisering, vet du hur platsen ser ut genom egen erfarenhet eller genom andras dokumentation kan det hjälpa att i förväg visualisera vad du vill göra, men låt inte det styra om det på plats av olika anledningar inte fungerar. Exempelvis kan ju ett oväntat lägre vattenstånd helt förändra dina förutsättningar – eller varför inte ett oväder.
Precis som jag var inne på ovan så kan jag villigt erkänna med handen på hjärtat att många av mina egna favoritbilder tillkommit i situationer som har väldigt lite att göra med det som man närmast tänker på när någon säger landskapsfotograf. De är med andra ord relativt befriade från strapatser.
Magin (möjligheten) uppstår ofta i minst sagt oväntade situationer och många gånger när man minst anar det. Inte sällan har jag upptäckt att det sker när jag färdas i olika typer av farkoster på väg mellan A och B. Jag tänker då närmast på alla de gånger man suttit i bilen när »det« på ett trisslotts-liknande manér plötsligt händer.
Önskvärt är ju såklart även om »det« då inte, som det med ödets nyck gärna gör, utspelar sig på parkeringen ute vid Ikea utan gärna vid en vacker sjö så att man faktiskt kan dra nytta av all erfarenhet man ackumulerat genom åren och till slut faktiskt får till en fin bild.
Men alldeles oavsett var vi befinner oss i terrängen så är det inte sällan i just dessa situationer som verkligheten förvandlas till poesi och vår möjlighet att fånga något oförglömligt uppstår.
Å andra sidan tycks möjligheten på motsvarande sätt utebli när vi äntligen får ändan ur vagnen och åker till den där omtalade platsen vi så länge velat besöka. Exempelvis när du är på Svalbard och blir insnöad under hela vistelsen. Men då uppstår å andra sidan helt andra möjligheter varpå vi tangerar ett annat närbesläktat ämne, kreativitet. Även det en viktig komponent för att lyckas och något du behöver träna på för att optimera din tur.