Fotografering
Sportfoto – tipsen för att komma igång
Att fotografera sport och rörelse är inte alltid det enklaste, oavsett om du ska fotografera barnens fotbollsmatch eller världsidrottare som kämpar för guldmedaljer. Därför ger vi dig här de grundläggande tipsen för hur du kan utvecklas som sportfotograf.
När man fotograferar sport handlar det oftast om saker som rör sig fort. Det innebär att man allra helst har en kamera som också är snabb. När man menar att kameran är snabb så handlar det att den har en snabb autofokus och en snabb serietagning. Det går så klart bra att använda en kamera som inte har så snabb serietagning också, men det är inte lika enkelt.
En annan sak man ofta vill ha är lång brännvidd på sitt objektiv. Helt enkelt för att det kan vara svårt att komma nära. Av dessa skäl brukar de flesta välja en systemkamera för att fotografera sport, men det går även med en mer avancerad kompakt om det är det man har till hands. Ibland kan en blixt också vara bra att ha. I objektiv-väg klarar man sig rätt långt på en vanlig standardzoom och en enklare telezoom.
Inställningar och teknik
För de som inte har testat det här med sportfotografering tidigare, eller provat men inte riktigt fått grepp på hur man ska göra kommer här en snabb genomgång för hur du ska ställa in din kamera för att få olika resultat. Oftast vill man att det man fokuserar på ska bli skarpt, det innebär att man måste ha en ganska kort slutartid. Helst runt 1/640 eller snabbare. För att bilderna inte ska bli helt mörka får man öppna upp bländaren, höja ISO, eller båda två. Moderna digitalkameror har så bra brusprestanda att det sällan är något problem att gå upp till runt 1000–1600 i ISO med helt okej bildkvalitet.
Ibland kan man vilja visa farten i sporten genom att låta själva huvudmotivet vara skarpt men resten av bilden suddig. Det gör du genom att följa med ditt motiv när det rör sig och trycka av, för att få den suddiga effekten på bakgrunden måste din slutartid vara lite längre. En bra utgångspunkt kan vara runt 1/60s, sedan kan man få justera både nedåt och uppåt beroende på hur snabbt ditt motiv rör sig. Ju snabbare ditt motiv rör sig ju snabbare slutartid kan du ha och ändå få en panoreringseffekt.
Man kan även göra en omvänd panorering för att få rörelsekänslan i bilden. Då gör du helt enkelt så att du väljer en lite längre slutartid, ungefär samma som när du panorerar, men istället håller du kameran stilla. Det kommer att göra att din bakgrund är skarp men ditt motiv blir suddigt. Slutartider, panorering och effekterna det ger kan vara spännande att experimentera med och resultaten kan bli riktigt bra om man får till det.
Tajming och förkunskaper
Det spelar egentligen ingen roll vad det är du ska fotografera, porträtt, natur, sport, ja vad som helst, det blir alltid en bättre bild om du vet mer om motivet. Ett första steg för att ta en bättre bild än en spontan snapshot är att veta när du ska ta bilden. Tajmingen är väldigt viktig i sportfotografi. Du kan ta en tekniskt sett jättebra bild, men om du tagit den vid fel tillfälle så blir den aldrig bra. Om det är en sport du inte vet något om själv så fråga någon av utövarna, eller fråga någon annan som verkar veta vad som händer på spelplanen. Vilka ögonblick är de avgörande, det är då du vill ta bilden.
Är det ett större evenemang du ska fotografera så kanske det finns en funktionär som kan ge dig tips om ett bra ställe att stå på eller en tidpunkt när något häftigt kommer att hända. Ett bra tips kan vara ett moment som utövarna tycker är väldigt jobbigt eftersom det kan leda till häftiga och äkta ansiktsuttryck på bild.
Det finns olika sätt att förbereda sig, antingen tar man med sig sin utrustning, ser vad som händer och försöker fånga det på bild så bra som möjligt. Eller så tänker man igen om vad det är man ska göra och ungefär vilka bilder man skulle vilja ha. Givetvis är det svårt att planera för vissa bilder eftersom man inte vet exakt vad som kommer att hända. Men du kan ändå fundera på vilken typ av bilder du vill ha. Det kan vara så enkelt som att du vill ha en skarp bild på ditt barn när han eller hon springer med bollen. Men det kan så klart också blir precis så invecklat som du vill.
Behöver du hjälp på traven med vilka bilder du vill ha med dig hem så kan du fundera på vad det är du vill visa med dina bilder. Ska det framgå var bilden är tagen? Ska man veta vilka som är med på bilden? Behöver man veta vad de gör? Svaren på de frågorna kommer att ge dig en tanke på hur dina bilder ska se ut. Utgå sedan ifrån de bilder du tänkt dig och försök förstå hur du enklast kan fånga dem. Var ska du stå? När kommer det att hända? Vad ska du ha för utrustning? Vilken inställning vill du ha, vill du panorera eller ska allt vara skarpt?
Har du flera olika objektiv och inte riktigt vet hur det kommer att se ut där du ska fotografera, ta med dig alla objektiven. En bra standardutrustning är en normalzoom och en telezoom, då täcker man in de allra flesta situationer.
Håll koll på ljuset
Som fotograf är du beroende av ljus, helst bra sådant. Våren, men framför allt sommaren, är bra på det sättet att dagarna är långa och tillgången på ljus därför ganska god. Det är däremot stora skillnader i ljuset under olika delar av dagen. Generellt kan man säga att ljuset blir mer dramatiskt och mer intressant de timmar solen står lägre på himlen. Då avtar ljuset i styrka, skuggorna blir mjukare och faller åt sidan istället för rakt ner. Mitt på dagen står solen högt och ljuset blir hårt.
Kontrasterna som uppstår mitt på dagen är oftast större än vad kamerans sensor klarar av att hantera. För att hjälpa tekniken på traven kan det vara en fördel att använda blixt de timmar solen står som högst. Blixten lättar upp de hårda skuggor som bildas och bilderna får en jämnare kontrast.
Tyvärr når oftast inte blixtens ljus så långt. Om man har möjlighet är det därför givetvis bättre att hålla sig till för- och eftermiddag när man ska fotografera, men det är inte alltid det går att planera.
En av de första saker som står på din checklista när du ska fotografera är att se hur ljuset ser ut. Är det molnigt eller klart? Var står solen i förhållande till det du vill fotografera? Bakom? Framför? Från sidan? Det är svårt att generalisera, men om man ändå försöker sig på att dra alla fotosituationer över en kam brukar det blir bäst om du som fotograf inte har solen i ryggen.
Motljus kan ge riktigt snygga effekter om du vet hur du ska hantera dem. När man fotograferar i motljus och låter kameran bestämma exponeringen blir det ofta alldeles för mörkt, detta för att kamerans automatik strävar efter en jämngrå exponering. Det enklaste är att ställa kameran på manuellt och själv ta kontrollen. Mät ljuset mot en skuggig del av motivet och ställ in kameran efter det. Ta en testbild och se hur ljuset ser ut i din exponering.
Om solen är med i bilden så kommer den antagligen att bli helt utfrätt, du kan justera hur utfrätt den blir med hjälp av bländaren. Vill du att solen ska bli mindre i storlek justerar du ner bländaren. En mindre bländare gör att solen krymper i storlek, vill du ha solen större öppnar du upp bländaren. För att behålla samma exponering får du följa efter med slutartiden så att förhållandet slutartid/bländare blir detsamma som din första uppmätta exponering. Ibland kan man fastna i tänket att man vill att alla områden i bilden ska ha teckning. Glöm det. I alla fall när du fotograferar i motljus. Låt himlen blåsa ut ordentligt men behåll teckning i ditt huvudmotiv.
Har du sidoljus är det oftast enklare. Skuggorna kan bli lite väl svarta om det är svagt ljus, men en modern sensor brukar inte ha några problem med att rädda upp det ändå.
Tänk på att samma kompositionsregler gäller för sportbilder som för alla andra. Det är lätt att man blir upptagen med att bara försöka få bilden skarp och få med alla kroppsdelar på dem som är framför kameran. Men lägg också tankekraft på att få en bra komposition, försök utnyttja miljön runt dig för att skapa en intressant för- och bakgrund.
En välvald, oskarp förgrund ger bilden ett större djup och får huvudmotivet att poppa ut mer i bilden. Det kan vara en grästuva, andra människor eller vad som kan tänkas finnas till hands. Samma sak gäller en välvald bakgrund, det ger ett djup och fokus åt bilden.
Ett bra sätt att träna på att tänka komposition under snabba förhållanden är att titta på till exempel ett löplopp. Där kommer många människor att passera samma ställe under en lång tid. Mängder av ovetande modeller kommer att springa förbi som du kan fotografera på olika sätt, med olika tekniker och med olika sorters komposition. När du lär dig att snabbt se bilden, utöver bara det rent tekniska, kommer flera av dina bilder att bli bättre.
Hitta nya vinklar
En av de saker som skiljer en bra bild från en ordinär bild är att fotografen tänkt till lite extra när han valt sin vinkel och plats att fotografera ifrån. Ibland krävs det inte mycket för att förbättra din actionbild, det kan räcka med att sätta sig på huk. Men kanske finns det ett dike du kan kliva ner i, ett träd eller något annat att klättra upp i eller bara en stubbe att ställa sig på? Om du är väl förberedd kanske du har med dig ett enbensstativ och en fjärrutlösare. Sätt kameran på stativet och sträck upp det i luften medan du tar bilder medfjärrutlösaren.
När du kommer till området du ska fotografera i är det värt att fundera ett tag på vad som är specifikt i just det området eller för den platsen. Det kan vara en stenformation, ett träd, en byggnad eller väg som slingrar sig fram. Det kan också vara hur ljuset beter sig på platsen Är det något som speglar sig? Bildas det intressanta skuggor? Försök sedan utnyttja det i dina bilder.