Fotografering

"Varje exponering inleds med en viss förvanskning av verkligheten"

Vid Landsort. I dessa typer av motiv är det kanske svårare att utesluta något men samtidigt ger mig konventionell digital teknik oanade möjligheter att genom flera exponeringar av samma scen skapa ett uttryck som kanske inte är att betrakta som hundra procent dokumentärt.

Generellt finns två sorters utövare inom foto, menar Mattias Sjölund: "Å ena sidan purister som står för det rena uttrycket – i den andra vågskålen har vi resten. Här finns inga regler men väl egna moraliska begränsningar."

Om vi väljer att löpa linan fram så finns det inom foto som art dessutom två typer av uttryck, det dokumentära och det konstnärliga. I det sistnämnda är kameran bara ett media, en teknisk innovation som likt penseln i handen på en målare bistår fotografen att förmedla sin personliga tolkning av en scen eller ett objekt i motsatts till en dokumentär bild som bör visa hela den oförfalskade sanningen.

Men alldeles oavsett om du är konstnärlig eller dokumentär i ditt uttryck, purist eller inte så inleds varje exponering med en viss förvanskning av verkligheten.I backspegeln kan vi hitta ett par intressanta incidenter kring just manipulation.

Mattias Sjölund är landskapsfotograf och driver till vardags Foto Magica som anordnar fotoresor i både Skandinavien och Europa.

1: Steve McCurry

Vi kan börja med något som förefaller vara dokumentärt, Steve McCurry’s världsberömda omslag på National Geographic från år 1985. Steve är fortsatt en celebrerad fotograf, inte minst tack vare detta omslag som är ett porträtt av en viss Sharbat Gula.

I historien från 1985 beskrivs Sharbat Gula som ett föräldralöst barn vars föräldrar dödades av en bomb i Afghanistan. Ett faktum som senare visade sig vara falskt. Hennes mamma dog av en blindtarmsinflammation och att hennes far levde när de flyttade till Pakistan där även den berömda bilden togs. Men det har ju å andra sidan lite att göra med själva bilden, men kanske ger en hint om vart åt det barkar.

För ändamålet hade hon dessutom flyttats till en plats med bättre ljus och en »ren« bakgrund. Sammanfattningsvis en säkert mycket obekväm situation för McCurrys objekt. Och även om hon gjorde ett försök att täcka sitt ansikte så instruerade McCurry, enligt tidigare publicerade dokument, en närvarande klasslärare att be Sharbat att samarbeta.

2: Peter Lik

För att ta något mer närbesläktat av vad jag själv och flera av er som läser detta gillar, landskapsfoto, så kan vi kasta ett öga på exempelvis en av världens monetärt mest framgångsrika landskapsfotografer, Peter Lik och hans Moonlit Dreams. Det erkändes tillslut från Lik:s team att detta var två olika bilder som monterats på varandra, en så kallad composit. Men länge framhöll både Lik och teamet att det var en enda exponering, #nofilter. Detta trots att många var snabba att påpeka det smått ofattbara att månen faktiskt befann sig framför molnen. Peter Lik är fortsatt en eftertraktad fotograf och hans bilder säljs i hans egna gallerier, bland annat i Las Vegas.

3: Nikolai Yezhov Josef Stalin

I ett tredje och ett betydligt mer extremt fall så används fotomanipulation som ett politiskt redskap, bl.a. i forna Soviet. Exempel på detta är när mindre önskvärda personer helt plötsligt skrevs bort ur historien. Exempel på detta är en klassik bild föreställande Josef Stalin och Nikolai Yezhov. Den ändrades för att i en senare publicering, vid en tidpunkt då Yezhov fallit i onåd och både arresterats och arkebuserats, endast innehålla Stalin.

Min egna moraliska kompass brukar stanna vid att jag anser att det är okej att ta bort distraktioner men inte lägga till något som inte fanns där från början. Vilket såklart är långväga från vad som får anses vara den rena puristiska skolan. Vad som sedan ska betraktas som en distraktion kan ju i sin tur även det leda till en debatt.

Läs alla betraktelser i ämnet i vår skolartikel av Matias Sjölund: Ett fotografi berättar aldrig hela sanningen.