Fotografering

Lär dig exponeringskompensera

När du använder något av kamerans hel- eller halvautomatiska program mäter kameran ljuset i bilden och bestämmer själv rätt kombination av slutartid och bländare. Men ljusmätaren är lättlurad. I fotoskolan "Lär dig exponeringskompensera" lär du dig göra bilden ljusare eller mörkare oavsett vad kameran tycker.

Publicerad

Exponeringskompensation

När du använder något av kamerans hel- eller halvautomatiska program mäter kameran ljuset i bilden och bestämmer själv rätt kombination av slutartid och bländare (ibland påverkas även ISO-talet). Det vet du från förra artikeln. Men vi konstaterade att ljusmätaren var lättlurad, så vad gör vi när vi trots allt vill ha bilden ännu ljusare eller ännu mörkare jämfört med vad kameran anser?

Jo. Vi exponeringskompenserar. De flesta kameror visar exponeringskompensationen som en linje med 0 i mitten. Då kan det se ut som på bilden här ovan: Exponeringskompensationen är den blåmarkerade delen. Fyrkanten under nollan i mitten anger att jag för tillfället ej utför någon kompensation.

Låt oss ta en exempelbild. Jag lägger en blomgren på ett vitt bord. Ljuset kommer bakifrån, ifrån ett stort fönster. I Av/A-programmet väljer jag en stor bländare (f3,5) för att få kort skärpedjup och låter sedan kameran välja slutartid. Ljusmätningen är inställd på evaluerande/matrix-mätning. Så här blev bilden:

Aj, det var inte speciellt bra, men fullt förståeligt enligt min förra artikel. Kameran märker att det lackerade vita bordet reflekterar en hel del ljus och väljer en snabb slutartid för att inte riskera att överexponera någonting. Tekniskt korrekt och … skitfult!

Jag ändrar exponeringskompensationen (kika i din kameras manual hur du gör på din kamera) och ställer in kameran på +1, vilket innebär att kameran gör bilden ett helt bländarsteg ljusare än vad den själv mätt upp bilden till. Så här ser min display ut nu:

… och så här blev bilden:

Bättre, men för detta motiv är jag inte så intresserad av att skapa en tekniskt perfekt bild där alla toner i bilden bevaras. För mig är det viktigaste att blommorna ser vackra och ljusa ut varför jag ökar på exponeringskompensationen till +2:

… och så här blev bilden nu:

Lätt överexponerat bord men väsentligt vackrare enligt min mening. Vilket skönt ljus vi fick i bilden. Det här blir mitt val. Jämför gärna med första bilden igen.

Genom att välja ett positivt värde på exponeringskompensationen blir alltså bilden ljusare. Beroende på vilket kameraprogram du befinner dig i (Av/A, Tv/S eller P) väljer kameran att ändra slutartiden, bländaren eller i specialfall även ISO-talet för att göra bilden ljusare. I mitt fall (Av-programmet) är det alltså slutartiden som blev längre för varje gång jag plussade på exponeringskompensationen.

Kan man ha behov av det omvända, alltså att göra bilden mörkare? Javisst, låt oss ta ett nytt exempel.

I detta testmotiv lade jag ett svart objektiv på svart sammet. Fortfarande kommer ljuset ifrån ett stort fönster bakifrån. Vi kan nästa ana vad som kommer att ske. Kameran märker att det reflekteras dåligt med ljus och väljer en lång slutartid för att försöka tvinga motivets exponering till att i snitt bli normalgrått. Så här blev det:

Bilden blev okej (något överexponerad dock) men inte i närheten av vad jag tänkte mig. Jag provade därefter att dra ner exponeringskompensationen till olika minusvärden och fastnade till slut för denna exponering, där kompensationen var nere på -2 och två tredjedelar:

Nu ser bilden ut som jag vill ha den – mörk, lite mystisk och med fint ljus bakifrån som lyser upp några få delar av objektivet. (Denna typ av bilder brukar man för övrigt kalla för low key-bilder.)

Summering

Om du inte provat exponeringskompensationen tidigare är det hög tid nu. Du kommer att förbättra dina bilder dramatiskt.

Exponeringskompensationen innebär att kameran först mäter ljuset (enligt den metod du ställt in) och att du därefter kan välja att be kameran göra bilden ljusare eller mörkare relativt till kamerans mätning.

Inställningen ligger alltså kvar hela tiden tills du ändrar tillbaka den. Det betyder att om du är ute och fotar snömotiv med kompensationen inställd på +1 eller +2 (för att få snön vit), så blir bilderna överexponerade när du fotograferar inomhus - om du inte ändrar inställningen.

Exponeringskompensationen fungerar oftast inte i helautomatiska (grönmärkta) kameraprogram, men i P, A/Av eller Tv/S ska den fungera.

En del kameror, till exempel de flesta Canon-kameror, går bara att ändra mellan -2 och +2. Det räcker i många fall men inte alltid.

Om du trots att du befinner dig på till exempel +2 märker att du vill ha bilden ännu ljusare kan du främst prova att:

1) Ändra ljusmätningsmetod. Är ditt motiv i motljus? Prova centrumvägd ljusmätningsmetod istället.

2) Notera vilken slutartid och bländare du får när du ställt in kameran på +2 (till exempel bländare f3,5 och slutartid 1/120s). Gå över till manuellt program och ställ in samma värden. Nu kan du fritt välja att ändra bländaren eller slutartid för att göra bilden ännu ljusare eller mörkare. Väljer du slutartiden 1/60 blir bilden dubbelt så ljus.

Det är viktigt att du känner att det är du som bestämmer vad som är en bra exponering – kameran kan endast rent tekniskt välja ett (förhoppningsvis) bra utgångsläge. Att göra bilden ljusare eller mörkare är ditt kreativa val. Ju mer du noterar vilken exponering kameran väljer för olika ljussituationer, desto bättre blir du på att lära dig förutse när du behöver hjälpa kameran till ett bättre val.

En viss guidning kan du få genom att studera kamerans så kallade histogram. Men även här rör det sig om en teknisk beskrivning av ljuset i bilden. Det är långt ifrån säkert att ett tekniskt korrekt histogram ger dig rätt ljus i bilden. Däremot kan du ha god hjälp på vägen av att kunna läsa ett histogram, inte minst när solljuset hindrar dig från att bedöma bilderna på kamerans display. Och därför kommer jag ta upp det i nästa artikel.

Artikelförfattaren Petter Stahre arbetar som fotograf med inriktning på mat, människor och produkter. Petter håller även fotokurser, läs mer på www.fotokurs.se

Upphovsrätten för samtliga bilder i artikeln tillhör Petter Stahre om inget anges under bilden.