Fotografering
Skola: 13 steg till bättre resebilder
Kamera & Bild ger dig här de 13 viktigaste tipsen på hur du ska komma hem med vinnande bilder från din semester.
Resor vill vi fotografera för att ha ett minne med oss hem. Så att vi genom bilderna kan återvända till den underbara semestern på paradisön eller för att visa vännerna hur fantastiskt det var. Men hur ofta har vi inte kommit hem och känt att bilderna inte alls är så där härliga som det var när vi simmade runt i det turkosblåa vattnet. Det är något som saknas, känslan finns inte riktigt där.
Vi vill ju att vännerna ska imponeras av bilderna och nästan bli lite avundsjuka. Att de genom bilderna får uppleva allt det underbara vi har varit med om, att de får samma känsla som vi hade när vi tog bilden. Det kan tyckas svårt, men det är ingen omöjlighet. Det kräver bara lite mer arbete och planering. Alla kan lära sig att ta bättre resebilder – här ger vi dig tipsen som hjälper dig på vägen.
För att lära oss hur vi ska ta bättre bilder på resan använder vi oss av kunskap som många erfarna resefotografer utgår ifrån i sitt arbete. En stor skillnad mellan amatör och proffs är att yrkesfotografen inte skildrar en resa utan en plats. Hobbyfotografen däremot dokumenterar själva resan, gärna i kronologisk ordning och där medresenärerna oftast finns med i bilderna. Självklart kan det vara värdefullt för en själv, men om vi nu vill att även andra ska bli intresserade av våra bilder kan det vara lämpligt att låna lite av den erfarna resefotografens knep.
Tips 1: Skapa variation
För att det ska bli spännande att titta på ens resesbilder gäller det att det finns en variation i bilderna. Tänk på att fota med olika utsnitt och på olika avstånd. Ta både bilder av de stora vyerna och av de mindre detaljerna som är specifika för den plats du befinner dig på.
Variera även bilder med människor och de utan några personer i, som till exempel miljöbilder. Tänk på att det inte går att få med allt i alla bilder, då ser alla foton väldigt lika ut och det blir tråkigt. Det gäller att du som fotograf bestämmer dig för vad varje specifik bild ska berätta så att materialet tillsammans blir så dynamiskt som möjligt, vilket ligger till grund för nästa tips.
Tips 2: Bygg en story
När du fotograferar, tänk dig in i rollen som en filmskapare. Med hjälp av bildmaterialet sätter du ihop en berättelse som utifrån sin variationsrikedom skapar tempo och spänning för betraktaren. För att berättelsen ska gå att bygga upp krävs det fyra olika typer av bilder: vyer, detaljer, människor och miljöer.
Med översiktsbilderna etablerar du platsen som du befinner dig på. Detaljerna fördjupar historien medan porträtten av människor ger allting ett ansikte. Om du redan från början tänker på att det i slutändan ska gå att bygga ihop en berättelse av dina bilder så kommer du troligen hem med ett mer variationsrikt material, vilket underlättar slutarbetet.
Tips 3: Läs på innan
Men vart ska jag då rikta kameran? Vilka detaljer är viktiga att få med för att det ska bli en spännande story? Svaret på det är att vara väl förberedd, att du har läst på innan du sticker iväg på resan. Det handlar helt enkelt om att ta reda på så mycket som möjligt om platsen. Då blir det lättare att veta var du kan hitta de intressanta bilderna, där det finns vackra miljöer eller unika företeelser.
Tips 4: Hitta din stil
De bästa bilderna har sin egen stil, där du gör något som inte redan har gjorts miljontals gånger. Det kan handla om att hitta andra vinklar eller att fotografera med ett annorlunda ljus. Genom vinkeln bestämmer du hur folk ska uppfatta motivet och det är genom ett testa ett annat perspektiv som du kan göra egna tolkningar av resmålet. Istället för att stå vid strandbrynet och fotografera, gå ut en bit i vattnet och fota med kameran nära ytan, eller varför inte klättra upp i en palm för att fotografera motivet uppifrån. Allt för att få ett nytt och spännande perspektiv som blir intressant för betraktaren.
Tips 5: Undvik klichéer
Det är lätt att falla in i ett mönster av klichéer när det gäller resefoto. Vi ser väldigt mycket bilder som vi blir påverkade av och vi gör gärna på samma sätt. Men det går faktiskt att berätta en historia utan att det samtidigt liknar vad många andra redan har gjort. Det handlar återigen om att hitta din egen stil och att göra något nytt som väcker engagemang.
Tips 6: Fånga rätt känsla
En resa handlar om känslor. Vi upplever saker som vi vill skildra med våra bilder. Känslan vi har när vi fotograferar ska på något sätt fastna i bilden. Och betraktaren ska utbrista: »Där vill jag vara«. Då gäller det att först bestämma sig för vilken resekänsla du vill förmedla. För samma plats kan ha helt olika innebörd för olika människor. Är det badliv, äventyr eller det kulturella du vill förmedla? När du har det klart för dig blir det lättare att sedan sträva efter en viss känsla i din fotografering.
Om du till exempel vill skapa äventyrsbilder så kanske det blir bättre om du fotar med en viss vinkel och med en brännvidd som framhäver känslan av det händer något fartfyllt. Eller om det är det lugna livet på stranden du vill skildra så kanske det passar bättre med ett utsnitt som ger mer harmoniska bilder. Om du har detta i åtanke från början får du också ett mer samlat material som inte spretar åt olika håll.
Tips 7: Läs av ljuset
Att fotografera under en resa handlar mycket om ljus. En etablerad fotoregel säger att det är bäst att fota på morgonen eller kvällen – då är ljuset som bäst. Men då har du samtidigt begränsat tiden för fotografering till endast några timmar per dag, vilket kanske inte är så optimalt när du kanske bara vistas en vecka på resmålet. Det är framför allt porträtt som blir bäst under de tidiga eller sena timmarna. Men andra typer av bilder kan du gärna försöka ta även när solen står som högst, det gäller bara att anpassa sig till ljuset. För om du fotar mitt på dagen blir skuggorna hårdare och tar mer plats i bilden. Gör då en grej av det och låt skuggorna bli en viktig del av din komposition. De mörka partierna kan skapa en bra inramning av bilden vilket leder in betraktaren till det »viktiga« i bilden.
Du kan också sätta på någon typ av filter på objektivet som dämpar ljuset, till exempel ett polarisationsfilter som blockerar reflekterat ljus från bland annat vattnet. Förutom att du slipper reflexer från blanka ytor blir dessutom alla färger lite fylligare. Om du fotograferar människor i skarpt solljus kan det vara bra att ta fram blixten. Med hjälp av den kan du lätta upp skuggor i ansiktet. Annars kan det vara en fördel att vänta in när ett moln skymmer solen, så får du ett mjukare och mer behagligt ljus för att fotografera människor i.
Tips 8: Välj rätt bländare
När du fotograferar de stora vyerna är det bra med en liten bländare, kanske ända ner till 22, så att du får det långa skärpedjupet. Då blir både motiv som ligger nära kameran och de som finns långt bort i fjärran skarpa. Men om du inte fotar översiktsbilder kan det ofta vara betydligt bättre att använda stora bländare, kanske upp till 2,8 om ditt objektiv tillåter det. Då får du ett kort skärpedjup som bara sätter en begränsad del av bilden i fokus. Det kan ge behagliga bilder som får en tydligare inramning, där det viktiga är skarpt medan övrigt i bilden blir luddigt och oskarpt. Med andra ord ett effektivt sätt att ge bilderna en mer professionell känsla.
Tips 9: Fota även det fula
När du letar miljöer att fota, ta då inte bara bilder av det som anses vackert. Hitta även de lite »fulare«platserna som kan bli spännande bilder och skapa kontraster i din bildberättelse. Det fula kan dessutom bli vackert på bild och vara något unikt för den plats som du besöker. Det viktiga under din fotografering är att du hela tiden tänker på att det ska bli en bra och intressant bild, med rätt känsla, så att det inte bara blir snapshots på roliga saker.
Tips 10: Bli inte för fascinerad, eller?
När du börjar fotografera under din resa är det sällan de första bilderna som blir bra. Du har ännu inte hunnit lära känna stället du befinner dig på. Det tar helt enkelt några dagar innan du har kommit in ordentligt på en plats och tar din fotografering till en annan nivå. Först är det lätt att det exotiska tar över när du är ny på en plats. Du tycker allt är spännande och fotar en massa, men det betyder inte att det blir bra bilder. Det exotiska gör inte bilden, du måste ta det ett steg vidare. För det är ofta när den första fascinationen har lagt sig som man börjar fokusera på att komponera mer spännande bilder, som ofta blir bättre.
Men samtidigt som du ska jobba dig in i situationen gäller det att du behåller den första nyfikenheten som du hade när du kom till resmålet. Det du tyckte var exotiskt när du kom till platsen kanske fortfarande är intressant, det gäller bara att ta fotograferingen ett varv till och hitta vinklar som inte känns så självklara.
Tips 11: Återkom till platsen
Om du har gott om tid så kan det ofta vara en fördel att återkomma till samma plats flera gånger. Första gången tar du de bilder som är mer självklara, de enkla och tydliga. Men om du återkommer till en plats kan du nästa gång försöka ta mer annorlunda bilder, de som kanske kommer att lyfta din berättelse och bli mer unika. Det gäller helt enkelt att våga experimentera, kanske genom att använda din kamerautrustning på ett annat sätt eller genom att komponera bilden mer oväntat.
Tips 12: Titta igenom ditt material
Medan du är ute på resan, titta emellanåt igenom ditt bildmaterial för att se vilken typ av bilder du saknar för att du ska kunna bygga ihop din story. Om du till exempel har fotat väldigt mycket vyer och detaljer kanske du bara ska fokusera på att ta bilder av människor de kommande dagarna. Det gäller att du till slut får ihop bilder för de fyra olika områdena: vyer, detaljer, människor och miljöer.
Tips 13: Välj de rätta bilderna
När du har kommit hem från resan och det är dags att välja ut vilka bilder du ska ha med i din berättelse gäller det att du är restriktiv och sållar hårt. Ett vanligt fel är att man tar med alldeles för många bilder, vilket inte gynnar upplevelsen av att titta på dina bilder. Våga välja bort, även bra bilder. På så sätt framträder de övriga bilderna på ett bättre sätt och de får en större tyngd.
Det är också viktigt att du i slutarbetet tänker på din berättelse och att de olika bilderna kompletterar varandra. Ungefär som i en film ska du lotsa betraktaren genom din reseupplevelse och med hjälp av olika bilder skapa tempo och spänning. Därför kan även en bild som i sig självt kanske skulle anses mindre bra passa helt perfekt i din berättelse. Det gäller att skapa kontraster och dynamik, vilket inte uppnås om alla bilder bara föreställer vackra vyer.
Och för att inte slutarbetet ska bli övermäktigt kan det vara en god idé att tänka till innan du tar en bild, så att du inte sitter med miljontals bilder som varken är intressanta eller passar in i din reseberättelse.