Fototävling
Här är de nominerade till Svenska Fotobokspriset 2022
Det står nu mellan fem fotografers böcker efter att juryn för Svenska Fotobokspriset har presenterat vilka de nominerade är. Priset delas ut den 16 mars.
Svenska Fotobokspriset har delats ut sedan 1996, av Fotoförfattarna inom Svenska Fotografers Förbund. Syftet är att lyfta fram och stärka kvalitativ fotoboksutgivning.
Bland de nominerade i årets upplaga finns dokumentära, konceptuella och iscensatta projekt. Motiven varierar och skildrar bland annat tusentals fåglar i stadsmiljö, sårbarheten hos män och kinesisk industri gömd i dimma och smog.
Svenska Fotobokspriset
Svenska Fotobokspriset
-
Tre vinnare av Svenska Fotobokspriset 2021 korade
-
Älvdalens mystik vinner fotobokspriset 2020
-
Jenny Rova vinner Svenska Fotobokspriset 2018
-
Kalle Assbring vinner Svenska Fotobokspriset 2017
-
Svenska Fotobokspriset till Martina Hoogland Ivanow
-
Anna Strand vann Svenska Fotobokspriset 2014
-
Folk som tittar vann fotobokspriset 2012
De nominerade 2022 är:
Erik Berglin, The Bird Project 2006–2017
(ll'Editions) Formgivning: Lundgren+Lindqvist
Erik Berglin har med ”The Bird Project 2006–2017” valt ut 4982 fågelbilder i naturlig storlek ur gamla ornitologiska böcker, bilder som han sedan skannat, redigerat och varsamt klippt ut på fotopapper. Under tolv år och i lika många städer, har Berglin burit med sig sina fåglar för att hitta dem en plats i städerna. Med en dokumentärfotografs blick och med naturfotografens zoom-objektiv har han sedan dokumenterat fåglarna i sin nya urbana miljö.
Monika Macdonald, Hulls
(André Frère Éditions) Formgivning: Greger Ulf Nilson
Monika Macdonald undersöker med sin senaste bok ”Hulls” vad som är maskulint och vad som är manlig sårbarhet. Med en blinkning till 17- och 1800-talskonstens dramatiska, ofta svulstiga målningar, har hon letat efter det okontrollerbara och sköra genom att fotograferat män nakna. Med hjälp av iscensatta sekvenser i en lek framför kameran, ger männen i Macdonalds fotografier tillgång till det oskuldsfulla, drömska och det lite vanvettiga.
Mårten Lange, Ghost Witness
(Loose Joints) Formgivning: Lewis Chaplin Sarah Piegay Espenon
”Ghost Witness” är Mårten Langes berättelse om Kina, ett land som rusar mot framtiden i en påtaglig iver att undanröja det förflutna. I landets sex största städer utforskade han kontrasten mellan rationell stadsplanering och det pågående urbana livet. Huvudmotiven i hans bildserie är skyskrapor och industrier, fotograferade genom tjock dimma och smog från luftföroreningar. Belysta av solnedgångar, morgondis eller storstadens LED-lampor, skildrar Langes fotografier en spöklik stämning där det gamla tycks hänga kvar, trots rivningarna och den snabba expansionen.
Kent Klich, A Tree Called Home
(Dogwalk Books) Formgivning: Tina Enghoff. Textförfattare: Leonid Tsoy och Fred Ritchin. Medförfattare: Aleksey Sakhnov
Kent Klich ger med ”A Tree Called Home” den omskakande och sanna berättelsen om ett system och en institution för människor som inte passar in i det ryska samhället. Människor som på grund av funktionsvariationer vanvårdas och övermedicineras i inhägnade, klaustrofobiska miljöer. Människor som sällan, eller aldrig får återvända till övriga samhället. I sin närgångna skildring, som tagit nästan 20 år att färdigställa, har Kent Klich porträtterat livet på en av alla hundratals institutioner och skapat ett vittnesmål om långvarigt tystande av liv.
Karl-Johan Stigmark, Åtta Pappershändelser
(FAS Publishing SE) Formgivning: Karl-Johan Stigmark. Textförfattare: Ulf Karl Olov Nilsson, Emma Kihl, Jesper Olsson
Karl-Johan Stigmark har i sitt senaste fotoboksprojekt, ”Åtta Pappershändelser”, lagt fokus på just pappret. Pappersrester som blir över men ändå inte slängts, användningen av papper, ljudet av papper eller papper som den självklara platsen för ord. Varje del är i grunden en händelse skapad för att upplevas i realtid, händelser gestaltade för fotografi och dokumenterade för att kunna upplevas igen i fotoboken.
Vinnaren av Svenska Fotobokspriset 2022 koras vid en gala på Indio Studios i Stockholm den 16 mars.