sociala medier

AI, Facebook & Instagram: Meta skjuter upp släpp av AI-modell i EU

Meta riskerar sanktioner för sin "pay or consent"-modell, sin behandling av personuppgifter, träning av sin AI-modell samt för att ha förvirrat sina användare över vad de egentligen går med på i de val de gör.

Meta kommer inte släppa sin avancerade AI-modell Llama för att kunna ta in, processa och använda information hos Metas plattformar Instagram, Facebook och WhatsApp. Meta skulle egentligen redan ha släppt modellen, med har nu skjutit upp det på grund av regleringen från EU.

I Kamera & Bilds vällästa artikel "Sista dagen att hindra Facebook att använda dina bilder för AI-träning", togs problematiken med dina data upp: du som användare av Metas tjänster blev tvungen att invända för att dina bilder och texter inte skulle användas för träning av modellen – något som skulle kunna bryta mot EU AI Act.

I Metas nysläppta integritetspolicy som gäller från 26 juni 2024 kan man läsa vad som gäller med ditt skapade material. Där går att läsa den nya policyn som medlemmarna gett samtycke till genom att använda tjänsten:

"Exempel på sådan information kan vara inlägg eller foton och deras bildtexter. Vi använder inte innehållet i dina privata meddelanden med vänner och familj för att träna våra AI:er."

Samtidigt har Meta infört en ny modell för betalning där du som användare av Metas produkter från och med november förra året blev tvungen att betala för ett abonnemang om du inte ville dela med dig av dina användardata. Förfarandet kallas för "pay or consent", alltså "betala eller ge medgivande", något som EU ogillar.

Avgifterna är Metas svar på de EU-regler som EU-domstolen lagt fram där man krävde att Meta stoppade sin datainsamling om användarna med kombinerade data från externa webbplatser – något som ses som ett integritetsproblem.

Anledningen till att Meta nu avvaktar med att släppa modellen beror därför på flera saker: EU meddelar att man beordrat Meta att sluta träna sina AI-modeller med inlägg från Facebook- och Instagram-användare i EU på grund av oro för att det kan bryta mot integritetsregler, och relaterar till GDPR.

Dessutom menar EU-kommissionen att Meta bryter mot EU:s konsumentlagar genom att förvirra användare genom att låta dem navigera genom olika sidor med text, använda oprecisa texter och förklaringar av vad man får och inte får se i form av reklam, och felaktig användning av ordet "gratis". På så vis vet inte användarna vad man delar för data, vilka data som används för att träna modellerna och hur ens personliga integritet påverkas av de val man gör som användare.

EU menar att användarna av tjänsterna stressats för att fatta ett snabbt beslut av sina val, samtidigt som man som konsument inte fått tillräckligt bra information om vilka konsekvenserna blir av det val man gör.

Meta har till 1 september 2024 på sig att svara EU-kommissionen för att föreslå en lösning, annars riskerar de sanktioner. Här kan du läsa pressreleasen om EU:s krav mot Meta.