Fotografer

Årets Hasselbladspristagare utsedd - Miyako Ishiuchi

Yokosuka Story#30rn Foto: Ishiuchi Miyako
Apartment #50 Foto: Ishiuchi Miyako
Frida by Ishiuchi #34 Foto: Ishiuchi Miyako
Mother's #52 Foto: Ishiuchi Miyako
Innocence #47 Foto: Ishiuchi Miyako

Det 34e Hasselbladspristagaren blev den japanska fotografen Miyako Ishiuchi, som får priset för sitt engagemang och sin fotografiska utforskningar av efterkrigstidens Japan.

Hon får priset efter sin, hittills, 35åriga karriär där hon skildrat efterkrigstiden i Japan. Att hon får priset beror delvis på att hon med kamerans hjälp utforksat gränslandet mellan det politiska minnet och de personliga aspekterna. Men enligt henne själv är inte de politiska budskapen avsikltliga.

Miyako Ishiuchi

- Det jag gjort ser jag inte som avsiktligt politiskt, men jag förstår att det kan betraktas så av de som följt mig länge. Jag är självlärd som fotograf och mitt arbete reflekterar i hög grad min personliga historia, jag är genom min uppväxt nära bunden till Japans historia, säger hon i en intervju med Dagens Nyheter.

Den japanska fotografsfären består till största delen av män, genom att vara så tongivande har Ishiuchi varit en förebild för, framförallt, unga kvinliga fotografer.

Ishiuchi är född och uppväxt i Yokosuka, som var en av de viktigaste amerikanska militärbaserna i japan efter kriget. Något som påverkat hennes fotograferande.

I hennes pågående verk, Hiroshima, har hon fotograferat kläder och annat som lämnats kvar efter att bombningen av staden.

Hasselbladsstiftelsens motivering för årets pristagare lyder:

"Under en 35-årsperiod har Miyako Ishiuchi etablerat en internationell karriär som är både imponerande och mycket betydelsefull. Hennes starka karaktär och kompromisslösa vision har resulterat i några av de mest kraftfulla och personliga skildringarna av efterkrigstidens Japan. Ishiuchis fotokonst är extremt sammanhållen och utvecklande på ett beslutsamt och distinkt sätt; med hjälp av kameran och hela dess estetiska potential att undersöka skärningspunkten mellan minnets politiska och personliga aspekter har Ishiuchi varit både en föregångare och en förebild för yngre konstnärer, inte minst som kvinna verksam i det mansdominerade japanska fotografiska fältet. Hon har fortsatt att vara förnyande, utforskande och omskakande under hela sin karriär, både idémässigt och genom sin stil och sitt förhållningssätt."