Fotografer
Arne Bivrin om sin vinnarbild: ”Det var många timmars väntan”
Med bilden av en häger som plockar upp en liten mal ur vattnet, har Arne Bivrin prisats i både SM och VM. Här berättar han historien bakom bilden – om hur han lyckades fånga ögonblicket.
Arne Bivrin befann sig i Ungern på en fotoresa. Det var mitt på sommaren, varmt och för stunden ganska dött utanför det gömsle han satt i.
– Det hände inte så mycket, beskriver Arne upptakten till vad som ska resultera i en vinnarbild – den av en häger som fångar en fisk.
Arne hade fått syn på fågeln och noterat att den mörka bakgrunden skulle göra sig bra för en bild. Eftersom det för stunden inte hände så mycket annat, höll han sin kamera med ett teleobjektiv riktat mot hägern.
– De är kända för att de bara står. De kan stå helt blixtstilla och spana hur länge som helst. Och det gjorde den här hägern, men jag tänkte att jag ska fånga ögonblicket om den gör något. Så jag höll den under bevakning under en ganska lång tid.
Arne berättar vidare:
– Och sen helt plötsligt var han nere med näbben i vattnet. Han högg inte, utan bara plockade upp den här lilla malen i dess skäggtömmar, sådana där spröt som fisken har. Sen gick det fort – hägern kastade upp malen och glupsk så var den borta. Jag fick en bildserie, där en bild stack ut och var bäst.
Det tyckte även juryn för SM-tävlingen ifjol, som prisade Arnes hägerbild och gav honom utmärkelsen Svensk mästare i naturfotografi 2021. Bilden förde honom också hela vägen till Rom där World Photographic Cup 2022 avgjordes, det som kallas för foto-VM. Där fick han gå upp på scen och ta emot en bronsmedalj i naturkategorin.
– Det är lätt att omge sig med folk som säger »vilka fina bilder du tar« men det är otroligt kul att få ett erkännande i sådana sammanhang, säger Arne om tävlingsframgångarna.
”Ser ut som att de pussas”
Tillbaka till Ungern och den varma sommardagen. Jag frågar hur länge Arne fick vänta på att hägern skulle göra något.
– Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag hade i alla fall suttit i ett antal timmar. Och jag ska inte beklaga mig för det var ett fint gömsle. Det gick ingen nöd på mig, men det var många timmars väntan – så var det ju.
När hägern fångade munsbiten och Arne smattrade på med bilder, kände han att »det där blev nog inte så dumt«. Men tittade igenom bildserien gjorde han först betydligt senare. Så jobbar han för det mesta.
– Jag vill vara med på vad som kan hända härnäst. Sitter jag då och pillar med något annat riskerar jag att missa nästa ögonblick. För det går så otroligt fort. Man får inga trailers eller påannonser om att »nu händer det något snart«. Kollar man på bilder, då kan fågeln vara borta när man tittar upp: »vad hände, vart tog den vägen?«. Man hör inget, den bara sticker.
Titeln till hägerbilden blev »Kontakt«, men Arne funderade även på andra alternativ.
– »Kiss of death« eller något sådant. För det ser ju nästan ut som att de pussas. Jag tycker bilden kittlar fantasin, man undrar vad som har hänt och vad som pågår just nu. Det är en ganska stillsam bild, egentligen inte någon actionbild. Men den förmedlar action på något sätt.
Läs mer om Arne Bivrin i Kamera Bilds längre intervju med honom – du hittar den här!
Läs även
-
Fågelfotografernas bästa tips för bättre fågelbilder
-
Brutus Östling: ”Jag tar inga genvägar”
-
Från mörker till ljus – med Jonas Classon
-
Med trandans i sökaren – vid Hornborgasjön
-
Johan Siggesson: När estetiken får styra
-
Konsta Punkka: Så kommer han nära de vilda djuren
-
Magnus Lundborg: ”Jag har haft hajar som simmat in i kameran”