Event

DN ställer ut på Fotomässan: ”En bra bild är en bild som berör”

Göteborg: ”Det är Sputnik du får”, skojar läkarassistenten Daniel Thomas för att lätta upp stämningen på Nötkärnans drive-in vaccinering i Göteborg. Men 55-årige Björn Hayden våndas.

På Fotomässan 2022 har Dagens Nyheter en fotoutställning med bilder från de senaste åren. Pandemin och kriget i Ukraina är ett par av de ämnen som berörs i utställningen ”Visuell journalistik”.”Det är prisvinnande bilder som visar vikten av att vara på plats”, säger Malin Bonde, bildchef på DN.

På årets Fotomässa kommer besökarna att få ta del av Dagens Nyheters bildjournalistik. Drygt 80 bilder från de senaste sju åren visas, i en utställning som tidigare har hängt i Malmö och Norrköping. Nu kommer den till Stockholmsmässan och uppdateras till hälften med nya bilder, såsom med bevakningen av pandemin och kriget i Ukraina.

Visuell journalistik

Utställningen ”Visuell journalistik” visas på Fotomässan 2–4 december 2022, på Stockholmsmässan i Älvsjö. 

Medverkande DN-fotografer är: Veronika Ljung Nielsen, Daniel Costantini, Erik Simander, Magnus Hallgren, Paul Hansen, Anders Hansson, Lotta Härdelin, Thomas Karlsson, Jonas Lindkvist, Lars Lindqvist, Beatrice Lundborg, Alexander Mahmoud, Lisa Mattisson, Anette Nantell, Eva Tedesjö, Nicklas Thegerström, Pi Frisk och Roger Turesson.

 

– Det är journalistisk tyngd i bilderna som mäter sig med de stora aktörerna i världen, säger Malin Bonde, bildchef på Dagens Nyheter.

Bilderna som visas spänner över inrikes, utrikes, sport och kultur. Vikten av att vara på plats är avgörande för att få de unika bilderna, och det är något mässbesökaren kommer att få upptäcka på utställningen ”Visuell journalistik”.

Att bilderna också spelar en stor roll i DN:s dagliga rapportering, förstår jag av Malin:

– Bilderna är en förutsättning för att vi ska kunna ­berätta en hel historia. De är huvudsaken, inte pynt.

Varje fotograf jobbar på sitt sätt

Lviv: Ibland sker avsked i högljudd förtvivlan. Ibland i en stilla, tyst smärta. Tidigt på onsdagsmorgonen rullar ännu ett tåg från Ukraina mot Polen. Pappa Taras stannar kvar på perrongen. Hans hand möter ettåriga sonen Matviys genom rutan på tåget som tar hustrun Kristina och barnen till säkerheten i grannlandet.

På redaktionen pratar de i dag mycket om visuella lösningar för journalistiken. Malin är inte bara chef för fotograferna, utan har även ansvaret att samordna arbetet mellan sociala medier, tv, podd och grafik. Allt hänger samman, allt är visuell journalistik.

DN har i dag femton fast anställda fotografer som arbetar både med stillbild och film, där det senare har kommit att få en allt viktigare position. Fotograferna lägger ofta tid på både stillbild och rörligt material, i alla fall när det handlar om DN:s mer fördjupande reportage.

– När en fotograf ska ut på ett jobb försöker vi i möjligaste mån att undvika att bara säga ”ta lite rörligt också”. Det ska helst finnas en tanke bakom varför vi använder de olika medierna.

Både kortare dokumentärer och intervjuer görs i rörlig form för digital publicering. De olika medierna ställer förstås höga krav på fotograferna, som behöver kunna hantera olika tekniker. Klipparbetet kan de göra själva, men ofta förädlas materialet av en så kallad video hub på sociala medier-redaktionen.

Hur fotograferna skapar sina bilder och filmer ser förstås olika ut, eftersom varje fotograf har sitt sätt att jobba.

– Det finns en bredd bland fotograferna och den ska man behålla. Det är viktigt, säger Malin.

Vad skulle du säga kännetecknar en bra pressbild?

– En bra bild är en bild som berör. Vårt uppdrag är i huvudsak att leverera originaljournalistik – att vi är på plats. Det kan till exempel vara gripande porträtt, en nyhetshändelse eller bilder av något som man sällan har sett, som Roger Turessons bilder inifrån Nordkorea. Eller så är det en bild av något många har sett, men att man får se det med nya ögon – som när Jonas Lindkvist fotograferade med drönare under Vasaloppet och visade hur det bara fanns snö längs banan, inte utanför. En sådan bild ger ett annat perspektiv.

Har det blivit svårare eller lättare att komma nära händelser?

– Inledningen av pandemin var en stor utmaning. När smittspridningen tog fart och riktlinjerna förordade avstånd och utomhusvistelse så blev det till en början svårare att komma just nära. Periodvis var det också väsentligt krångligare att kunna resa.

– Nu när många inreserestriktioner har försvunnit är det lättare att resa och därmed att komma nära händelser. Exempelvis har Dagens Nyheter regelbundet varit på plats med team i krigets Ukraina.

Att vara nära dramatiska händelser kan också vara förenat med faror. Till exempel skottskadades Paul Hansen 2016, när han var på uppdrag i Mosul i Irak. Malin förklarar att säkerheten är något de ständigt tänker på, som nu när de bevakar kriget i Ukraina.

– Vi gör avvägningar hela tiden och jag är inte ensam om att fatta besluten, utan samråder med erfarna kollegor och säkerhetsexpertis.

”Viktigt att det visuella ges tid”

Grums: Under pandemin har många människor släppt kontrollen över sig själva. Hanna Hellquist flyttade hem till Grums och började gå i fleecekläder, slutade tvätta håret och lät hönsen bo i köket. ”Jag anade att det skulle hända mig. Jag trodde bara inte att det skulle ske vid 40 års ålder”, säger hon.

Ett resultat av att DN:s fotografer kommer nära händelser, är att de ofta uppmärksammas i Årets bild-tävlingen där de bästa pressbilderna från det gångna året prisas. Jag frågar Malin vad hon tror är anledningen bakom DN:s framgångar i Årets bild:

– Det är viktigt att det visuella arbetet ges tid. På senare år har jag sett bland de nominerade i tävlingen att det är flera fotografer från fotoskolor. Jag vet från när jag själv gick på fotoskola, att där ges det tid till att arbeta med längre projekt.

På samma sätt menar Malin att det är viktigt att fotograferna får tid att utöva sin profession, så att de kan skapa en bredd i berättandet. Att deras förmågor tas tillvara.

– De har jobbat länge inom yrket och är garvade och kunniga – de är proffs.

Är det betydelsefullt att vinna priser i Årets bild?

– Ja, absolut. Men priser i sig är inte huvudmålet. Det journalistiska berättandet är det viktiga.

Framöver tror Malin att det är viktigt att medier utforskar den digitala visuella presentationen ännu mer. Det optimala enligt henne vore att ha än större möjligheter till variation för att presentera fördjupande material – där olika element används för att beskriva ett ämne.

– På så sätt kan vi slå ihop allt till en samlad visuell berättelse och det vore roligt att utforska sådant ännu mer. När fotograferna jobbar får de så mycket material med sig tillbaka, som jag skulle vilja kunna härbärgera på ett snyggt sätt. Jag hoppas att vi hittar ännu fler sätt att presentera vårt digitala material på, avslutar Malin.

Fotomässan 2022 äger rum 2–4 december, Mässvägen 1, Älvsjö i Stockholm – fredag 10–18, lördag 09–18, söndag 10–17.