Nyhet
"10 year challenge" på Facebook kan lära upp AI-system
Ett trick för att få in "gratis data" exempelvis för bildanalys, kan vara att skapa en trend på sociala medier. Så, hur tränar man upp ett system att räkna ut ålder eller skapa bilder av en person vid olika åldrar? Det skulle kunna vara med en "10 year challenge" så klart.
Facebook använder redan nu ansiktsigenkänning för att autotagga sina användare i bilder. Funktionen går att stänga av, men det har tidigare också diskuterats kring de "skuggprofiler" som Facebook automatiskt skapar åt personer som förekommer på bilder som laddas upp till Facebook utan att de själva har registrerat någon profil.
Så, vad är nyckeln till att skapa en AI-algoritm som kan åldersbestämma personer på bild, eller skapa en bild på hur någon ser ut om tio år? Data. Mängder av data. Enligt Kate O'Neill, som tagit upp ämnet som ett fullt möjligt scenario i en artikel på Wired.com, menar hon dessutom att med en specifik tidsrymd på tio år så kan algoritmen få ett mer precist resultat, bättre bilder, och spara in tio års väntande på nya bilder att lära sig av – i detta fall genom#10YearsChallengeoch flera liknande taggar, med jämförande bilder från 2009 och 2019.
Mode- och kändistidningar sväljer detta direkt – uppslukad över de bilder som skådespelare, modeller och kändisar laddar upp på Facebook, Instagram och Twitter för att delta i tävlingen: Reese Witherspoon, Nicki Minaj, Kate Beckinsale och många, många andra. För dessa handlar det snarare om rubriker "så kan du också vara med" och "se skillnaden hos modellen", snarare än att man lämnar ut sina personliga data i form av bildinformation.
Exakt vem som startat trenden är oklart, men många menar att det är Facebook själva, för att just kunna förbättra sina ansiktsigenkännande algoritmer. Facebook själva menar att det är användarna själva som uppfunnit tävlingen och att den blivit viral av sig själv.
Efter att diskussionen kring att plattformarna kan samla in data i detta syfte har användare nu börjat ta bort sina 10-årsbilder från Facebook och Instagram, samt att många börjat posta plojbilder och rent felaktiga bilder för att markera problemet, tillsammans med att posta reklambilder för den nu stort exponerade hashtagen.
"Anonymiteten kan försvinna"
I december förra året skrev Kamera Bild även omTaylor Swifts spelning den 18 maj på Rose Bowl i Kalifornien, där vissa besökare fångades av en kamera som sedan jämförde besökarens ansikten med bilder från en databas på hundratals människor som stalkar, alltså förföljer henne.
Samtidigt skriver idag SVT Nyheter om att polisen snart kan få verktyg för ansiktsigenkänning. De meddelar att Nationellt Forensiskt Centrum, NFC, står redo att köpa in teknik för just detta. Även när det gäller denna användning av AI finns en diskussion kring värdet av den personliga integriteten mot möjligheten att sätta dit brottslingar.
– Det finns en oerhörd potential att kartlägga enskilda individer med den här tekniken, vilket innebär att anonymiteten på allmänna platser på sikt kan försvinna, säger Jenny Bård, jurist på Datainspektionen.
I SVT:s artikel tar ävenJanne Flyghed, kriminolog på Stockholms universitet, upp risken för att tekniken kan missbrukas eftersom den kan användas på så många olika vis i så många olika syften.
– Risken är förstås att det missbrukas. Förutom att det kan vara en grav integritetskränkning så kan det bli en registrering av personer som inte begått brott, säger han.
En av de som tagit upp ämnet är Kate O'Neill, som i en opinionskrönika diskuterar detta och läckan i Cambridge Analytica – datainsamlingen från 70 miljoner amerikanska Facebookanvändare.