Fotonyhet
Aktiviteten minskar på Instagram
Många företag och fotografer använder bilddelningsappen Instagram för att marknadsföra sig själva och visa upp sina bilder. Men en undersökning som gjorts visar att användarnas interaktioner med andras innehåll på Instagram har minskat med upp till 62 procent.
Den genomsnittliga nedgången av interaktioner ligger på 33 procent. Konton med många följare har sjunkit mer än konton som har färre följare. För konton med väldigt många följare har minskningen varit upp till 62 procent.
Undersökningen har gjorts av företaget Quintly som specialiserat sig på att undersöka sociala medier. De menar dock att det här, trots den stora nedgången, inte betyder så mycket för Instagram. En anledning till att det procentuella antalet interaktioner (gilla-markeringar och kommentarer) har sjunkit är att publiceringstakten har ökat så att många lägger ut fler bilder än tidigare men följarna utför ungefär lika många interaktioner som tidigare. Det gör att det procentuella antalet interaktioner minskar men det reella antalet ligger på samma nivå.
Video verkar också ha det svårare än stillbild.
Quintly menar också att det större antalet företag som har Instagramkonton idag gör att den procentuella andelen går ner då inte lika många väljer att interagera med reklam.
Det är beteendet hos Instagrams användare kan också vara en del av anledningen bakom den senaste uppdateringar där ditt Instagramflödes innehåll sorteras om utifrån vilka följare och vilken typ av innehåll som du gillat mest tidigare. Något som fått mycket kritik från användarna.