Fotografer
Christian Åslund: "Stolt och glad av utmärkelsen"
Fotografen Christian Åslund prisades på torsdagskvällen i London när Sony World Photography Awards avgjordes. Christian hade som enda svensk gått vidare till finalen, och nu tog han ett förstapris med sina Honkey Kong-bilder.
Sony World Photography Awards är en internationell tävling som är öppen för alla fotografer, amatörer såväl som proffs. Christian Åslund var den enda svensken som hade gått vidare till final. På torsdagskvällen var han i London för att delta vid prisceremonin och galamiddagen på Hilton Park Lane. Han gick dessutom från festen med ett förstapris i kategorin "kampanj" i tävlingens professionella del.
– Jag är mycket stolt och glad av utmärkelsen, säger Christian till Kamera Bild. Han kom nyligen hem från ett fotouppdrag på Nordpolenför att sedan åka direkt till London, så efter prisutdelningen kände han sig ganska trött.
Christian vann med bilder som lurar ditt öga med ett annorlunda perspektiv. Christian kallar dem för Honkey Kong, vilket är en hyllning till de tvådimensionella plattformsspelen och då kanske framför allt spelet Donkey Kong som Nintendo lanserade 1982. Ett spel där en apa har kidnappat en kvinna som du ska försöka rädda genom karaktären Mario.
Christian fick idén till projektet när han var i Hong Kong och satt på en takterass. Han testade att fotografera ner mot gatan.
– Med hjälp av telet så plattade jag till bilden och när jag fotograferade rakt ner så kunde jag få gatan att se ut som ett tvådimensionellt plattformsspel, där man navigerar i olika nivåer, förklarar Christian för Kamera Bild.
Han gjorde inget av sin idé just då, men han presenterade den senare för skomärket Jim Rickey som Christian arbetat för vid flera tillfällen. De nappade på förslaget och Christian flög tillbaka till Hong Kong.
– Vi var tre personer som åkte ner. Först tog vi testbilder som vi tittade på för att fundera ut vad vi kunde göra. När vi sedan tog de riktiga bilderna turades vi om att vara modeller nere på gatan. Vi frågade även personer vi stötte på om de kunde tänka sig att lägga sig ner på gatan.
Ett problem teamet hade från början var att få tillgång till olika takterasser, de flesta är låsta för att förhindra folk från att råka ut för olyckor. Så med hjälp av två filmstudenter från regionen lyckades de prata sig in i olika byggnader.
– Vi kunde fråga en dörrvakt om vi fick gå upp och ta en bild. När vi väl var uppe förhandlade vi hela tiden med dörrvakten om att få ta ytterligare några bilder. Till slut hade vi lyckats fota under tre till fyra timmar.
Att vara modell och ligga mitt på gatan bland folk var inte heller det lättaste.
– Det var många som kom fram och försökte hjälpa personen, en gång stannade till och med en ambulans. Då fick modellen peka upp till mig som fotade och försöka förklara. Vi använde oss även av walkie-talkie så att personen på gatan genom en öronsnäcka kunde bli förvarnad när det kom bilar. Hela fotograferingen var med andra ord lite gerilla-style, men det är kul att jobba på det sättet.
Efter fem dagar hade Christian fått ihop en serie av tio bilder. Han fotade med ett 70–200mm och använde sig av telekonverters.
Varför ville du göra bilder som såg ut som ett plattformsspel?
– Jag är ju lite barnslig, det känns bra att göra något lekfullt och humoristiskt. Jag försöker alltid göra bilder med humor och värme.
Läs en längre intervju med Christian Åslund i nummer 4/2013 av Kamera Bild. Här kan du läsa mer om tävlingen.