Fotonyhet
Nytt lagförslag vill stoppa bildmanipulation i reklam
Dagligen ser vi annonser där modellers utseende har förändrats i Photoshop. Nu behandlas ett nytt lagförslag som kan inskränka möjligheten till bildmanipulation.
Att modeller som syns i reklam- och modesammanhang ibland har ett nästintill overkligt utseende är kanske ingen nyhet. Ofta har bilderna blivit starkt redigerade i program som Photoshop.
Men detta har två kongressledamöter i USA tröttnat på och lämnat in ett lagförslag som syftar till att minska nyttjandet av manipulerade bilder i reklam. Ledamöterna vill inte se annonser där modellens utseende starkt har förändrats.
Negativ kroppsbild
Lagförslaget förhandlas just nu och får stöd av organisationer som försöker motverka ätstörningar, främst bland unga flickor som kan få en negativ kroppsbild utifrån att ha sett manipulerade modellbilder. Detta skriver Time Magazine.
Om det nya lagförslaget går igenom så ska det 18 månader senare finnas riktlinjer för vad som är tillåtet och inte.
Men redan har förslaget stött på kritik från folk i branschen som menar att en sådan lag blir svår att tillämpa. Kommer det att bli en nolltolerans för användning av Photoshop eller ska det finnas särskilda kriterier för vad som är tillåtet? Detta är frågor som kritikerna ställer.
Här kan du läsa hela lagförslaget.