Utställning

Bildspel: Förtitt av Cartier-Bresson på Fotografiska

Utställningen är ett urval av Cartier-Bressons vardagsskildrande bilder från hela världen.
Cartier-Bresson var intresserad av att fotografera vanliga människor och med sina bilder visa hur vardagen i flera av världens länder såg ut.
Andrea Holzherr, Exhibitions & Cultural Developement Manager för Magnum Photos, svarade på frågor under pressvisningen.
Bilderna hänger inte i någon kronologisk ordning utan är uppdelad efter vilket land de är tagna i.
De utvalda bilderna är en sammanfattning av de reportage de tidigare publicerats i, samtidigt som de står för sig själva och representerar en viss händelse.
De allra flesta av Cartier-Bressons bilder har en säregen svart kant runt om. Den är kvar sen filmnegativen och var ett medvetet val för att förhindra att bilderna beskars om.
Förutom utskrifter av Cartier-Bressons bilder så går det även att se tidningsoriginal där hans bilder publicerats.
Cartier-Bressons bilder från Sovjetunionen är unika då det på den tiden var mycket ovanligt att utomstående fick tillträde in i landet.
Cartier-Bresson är känd för sin känsla för komposition, något som genomgående är väldigt betydelsefullt i hans bilder.
Utställningen är tänkt att vara en världsresa genom Cartier-Bressons sökare. En skildring av olika människoliv.

Kamera & Bild var med på pressvisningen för den legendariske Henri Cartier-Bressons utställning, The Man, The Image & The World. Cartier-Bresson är känd för att, med perfekt tajming, fånga ögonblick ur livet och skildra verkligheten.

Publicerad

Henri Cartier-Bressons bilder berättar den vanliga människans historier och speglar stora världshändelser från deras perspektiv.Cartier-Bresson var en av grundarna av Magnum Photos, som under flera decennier dokumenterat historiska händelser.

- Som ingen annan person har Henri Cartier-Bresson varit vittne till 1900-talet, samtidigt är det ofta ute på gatan, i de obetydliga vardagsögonblicken, hans berättarkonst är som allra störst, säger Ming-Jung Jonsson, utställningsansvarig på Fotografiska.

Hyères, France, 1932 © Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

Cartier-Bresson avled 2004men valde innan dess ut bilderna till den här utställningen. Han övervakade även när bilderna framkallades då han var väldigt strikt med hur hans bilder användes och presenterades. Dessa framkallningar från 2002 är de senaste kopiorna av hans bilder och det är osäkert om det någonsin kommer produceras fler.

Utställningen, som flyttat runtöver hela världen, presenteras av Magnum Photos i samarbete med Fotografiska.Under pressvisningennärvaradeAndrea Holzherr, Exhibitions Cultural Developement Manager för Magnum Photos, och svarade på frågor. Hon förklarade hur Cartier-Bressons fotograferingsteknik gick till. "He took the photo and then ran away", säger hon och förklarar sen att Cartier-Bressons fingertoppskänsla för när han skulle trycka ner slutaren gjorde att han kunde ta bilder i laddade situationer.

Seville, Spain. 1933 © Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

Hon sa även att Cartier-Bressons typ av bilder kommer bli mer och mer ovanliga på grund av integritets- och förbudslagar. Enligt henne är den typen av "gatufotografering" en döende konstform och att det i framtiden kommer vara väldigt svårt att ta bilder på privatpersoner i vardagssituationer.

Utsällningen öppnar 8 mars och pågår till 26 maj 2013.