Foto

Jag provar trenden: Rörliga bilder i bildspel

Taget med Canon Eos 1D Mark IV och EF 300/2,8L IS

Bildspel på webben har varit populärt i några år. Nu börjar allt fler även lägga in rörliga bilder. I helgen gjorde jag mitt första försök.

Publicerad

Det var en kombination av inspiration och insikt som gjorde att jag tog mig tid i helgen för att göra mitt livs första bildspel med rörlig bilder. Faktiskt mitt första bildspel överhuvudtaget.

Nyligen lyssnade jag på Sports Illustrated-fotografen Bill Frakes och hans assistent Laura Heald som var på Berns i Stockholm och föreläste om hur man kan kombinera stillbilder och rörliga bilder från en systemkamera.

Jag har träffat Bill och Laura förut. Då blev jag inspirerad att fotografera mer sport, men tänkte att det var för omständigt och tidsödande att skapa bildspelen.

När jag nu hörde att de gjorde sina bildspel i Apple Final Cut trillade polletten ner och jag insåg att det kanske inte var omöjligt för mig att få ihop något. På Kamera Bild använder vi nämligen Final Cut för att redigera webb-TV.

Canon Eos 5D Mark II och en Olympus LS-10 uppställda för att fånga starten. Samtidigt tog jag stillbilder med två andra kameror.

Vissa detaljbilder tas bara för att förstärka känslan.

Det är inte alltid så lätt att ställa stativen stadigt i snön.

Sagt och gjort. I lördags packade jag fotoryggsäcken överfull med 2 st Canon Eos 1D Mark IV och en 5D Mark II. 3 stycken L-zoomar, fisköga och en 300/2,8 med telekonvertrar. Ett enbensstativ, ett bordsstativ och ett trebent videostativ fick också följa med liksom termos och en Olympus LS-10 ljudinspelare.

Jag styrde kosan mot Enköping där det hölls en regional tävling i enduro. En kul sport som gör sig bra på bild.

Som ett första försök hade jag kunnat lägga ribban lägre och jobba med mindre utrustning. Med mycket prylar riskerar man att röra till det. Och lite rörigt blev det.

Bill Frakes brukar göra en lista över alla saker han vill ha med i bildspelet. Jag kände inte att jag behövde det, men hade tänkt ut en hel del i huvudet. Det blev rörigt på ett annat sätt. Att fysiskt hantera alla prylar i snön där det är svårt att lägga ifrån sig något utan att det fylls med snö är lite besvärligt. Jag förstår varför Bill Frakes jobbar med assistenter.

En punkt som Bill Frakes betonade var svårigheten som stillbildsfotograf att låta filmandet ta sin tid. Han menar att man mer måste se till helheten när man gör multimedia. Det krävs en mängd olika detaljbilder och tagningar för att bilda en berättelse. Man kan inte lägga all tid och kraft på att ta den perfekta ögonblicksbilden utan måste nöja sig med ”good enough”.

Bill berättade att han lägger lite olika kraft på filmandet kontra stillbilderna beroende på uppdragets art. Ibland förväntas det en omslagsbild och då måste han prioritera det och andra gånger är det viktigast att göra bra multimedia som drar mycket trafik på webben.

Jag hade svårt att släppa jakten på den perfekta stillbilden och därför innehåller också mitt bildspel mest stillbilder. Jag tycker att jag kunde tagit snyggare och bättre filmbilder och låtit dem ta mer plats, men det får bli nästa gång.

Utöver stillbilder och rörliga bilder måste man också tänka på ljudet. Det går att ansluta en mikrofon till kamerorna men de flesta föredrar att använda en separat ljudinspelare. Då kan man ta upp ljud medan man tar stillbilder.

Jag lånade en Olympus LS-10 som ger bra ljudkvalitet och är smidig att arbeta med. Den har två mikrofoner och ingång för extern mikrofon via telepropp. Bill Frakes rekommenderar en ljudinspelare som har professionella XLR-kontakter för att få större valfrihet i valet av mikrofon.

Det bästa med att göra bildspel är att man har fokus på berättandet. Man måste hitta en story. Med enbart stillbilder kan man lätt tappa berättandet och istället fastna i en jakt på snygga bilder.

Se min multimedia-film i HD-kvalitet

Länk till Bill Frakes och Laura Healds filmer

Länk till Bill Frakes och Laura Healds gemensamma företag Straw Hat Visuals