Fotonyhet
Kvinnor bättre på Instagram än män
Ett brittiskt företag som utvecklat en mjukvara som postar och automatiserar ditt Instagramflöde har sammanställt information från sina flera tusen användare och tagit fram vad som avgör om dina bilder på Instagram går hem eller inte.
Instagram är en av den största samlingsplatserna för bilder i världen. Det används av såväl amatörer som proffs för att visa sina bilder. Appen har gett unga fotografer möjlighet att bli yrkesverksamma och den hjälper även yrkesverksamma att nå ut till befintliga och nya kunder. Men det gäller att veta hur man ska använda appen för att få ut så mycket som möjligt. Det brittiska företaget Hopper har en produkt som hjälper Instagramanvändare att automatisera och programmera sina flöden, de har sammanställt informationen från sian tusentals användare och dryga en miljon publiceringar för att få fram de saker som gör att bilderna går hem eller inte.
Totalt har Hopper analyserat data från 1,2 miljoner Instagramposter vilket så klart inte är så mycket om man tänker på den mängd som faktiskt postas på nätverket. Men det är ändå en betydande mängd. Det Hopper kommit fram till i sin rapport har de komprimerat ner till fem punkter.
Dessa fem punkter består av oliak komponenter som en Instagrampost består av samt tidpunkten när den är publicerad och vem som publicerat dem. Till exempel visar det sig att de två filtren Clarendon och Gingham är de två populäraste filtren, alltså de filter där bilderna väcker störst engagemang. Gingham ger ett lite analogt utssende på bilderna medan Clarendon ger lite extra tryck i kontrasten. Vilka filter som är mest populära är kanske inte så väldigt intressant för de fotografer som använder Instagram för att visa upp sina bilder. Då vill man ju visa bilderna så som man själva redigerat dem, inte via ett Instagramfilter.
När det kommer till motiv visar det sig att bilder som visar resor, viktnedgång, landskap (främst vackra vyer, stränder och berg) och djur är de som får störst engagemang av följare.
Undersökningen visar också att kvinnor tenderar att få ett betydligt större engagemang från sina följare än vad män gör. Genomsnittet i undersökningen var 578 gillamarkeringar för kvinnor och och 117 för män. Även kommentarerna visade en stor fördel för kvinnor.
Klockslagen som fungerade bäst enligt undersökningen var mellan 18-19 på vardagar och vid 11 på förmiddagen på helgerna.
Vill du läsa mer om vad som går hem på instagram kan du läsa vår Instagramskolahär och kika på hur du väljer rätt bildstorlekar för sociala medier eller varför inte kika på intervjun med Instagramproffsen Carl Johan Johanssoneller Sandra Linnell.