Lag & Upphovsrätt
Förbud mot retuscherade modellbilder i Oslo
För att motverka kroppshets bland unga har Oslo beslutat om att förbjuda retuscherade modellbilder på kommunens reklamytor. ”Många av de här bilderna främjar osunda och orealistiska kroppsideal och självklart ska kommunala annonsplatser inte användas för att sprida detta”, säger borgarrådet Lan Marie Nguyen Berg (MdG).
Reklambilder där modellers kroppar har retuscherats, försvinner nu från Oslos gator. I alla fall från kommunens reklamytor. Stadens fullmäktige har beslutat att förbjuda den här typen av reklam, efter att flera ungdomsorganisationer sedan 2016 har krävt det. Ungdomarna menar att reklambilderna förstärker kroppshetsen bland unga. Det rapporterar Vårt Oslo.
Lan Marie Nguyen Berg (MdG), borgarråd med ansvar för miljö och lokaltrafik i Oslo säger att arbetet med att skriva in förbudet i kommunens reklamkontrakt redan har startat.
– Många av de här bilderna främjar osunda och orealistiska kroppsideal och självklart ska kommunala annonsplatser inte användas för att sprida detta, säger hon.
Retuschlag i Frankrike
Redan finns ett liknande förbud sedan 2016 i Trondheim. Och som Kamera Bild skrev om i höstas har Frankrike sedan 1 oktober 2017 en lag som säger att det måste framgå när kommersiella bilder har retuscherats så att en modells kroppsform har förändrats.
– Att utsätta ungdomar för orealistiska bilder av kroppar leder till en känsla av dåligt självförtroende som kan påverka hälsorelaterat beteende, har den franske hälsoministern Marisol Touraine tidigare sagt i ett uttalande.
Frankrikes nya lag innebar även att Getty Images ändrade sina krav för de bilder som leverantörerna skickar in.
”Vi kräver att du inte skickar in något kreativt innehåll som visar modeller vars kroppsformer har retuscherats för att få dem att se smalare eller större ut”, skrev Getty Images i ett brev till sina bildleverantörer.