BRANSCH
Leica ökar sin försäljning för tredje året på rad
Kameratillverkaren Leica ser ökade intäkter hos främst sin kameraförsäljning.
MEST LÄST JUST NU
I ett pressmeddelande skriver kameratillverkaren att man ökar sina försäljningsintäkter för året som spänner över 2022/2023 (1 april 2022 to 31 mars 2023), för tredje året på rad. Med intäkter på 485 miljoner euro jämfört med 444 miljoner euro året innan, har Leica satt nytt intäktsrekord.
Matthias Harsch som är CEO över Leica Camera AG skriver att det är Leica M11 och Leica Q3 som är två av de bidragande faktorerna till resultatet. Leica Q3 släpptes i maj 2023 och efterfrågan har varit stor – inte förrän nu i början av 2024 finns kameran i lager hos återförsäljarna igen.
Vidare skriver han att Leica ser positivt på kommande försäljning och att försäljningen genom egna butiker ökade med 16 miljoner euro.
I början av februari meddelade vi att pilen för kameraförsäljningen pekar nedåt med statistik över svenskarnas konsumtion för 2023, jämfört med föregående år 2022 – med -13 procent. Förklaringen tros vara dyrare boende, energi och mat, som gör att man snålar in på annat. Minskningen för just kameror är nära dubblad mot snittet på hemelektroniken på -7 procent för helåret.
LÄS ÄVEN
-
Leica M11-, Q3-, SL- och D-Lux-kameror får ny firmware
-
Leica M11 Glossy Black & Noctilux-M 50 f/1,2 ASPH GB släppta
-
Leica M Edition 70 – firar 70 år med M-systemet med ny samlarmodell
-
Leica Q3 43 – ytterligare brännviddsval till Q-familjen
-
Leica M11-D blir den fjärde digitala Leica-kameran utan skärm
-
Leica Vario-Elmarit-SL 70–200 f/2.8 ASPH kompletterar Trinity-serien