Nyhet

Livet från den ljusa sidan

Freddy Billqvist ser sin omgivning från den lite gladare horisonten. Arrangerade bilder av filmiskt tumult, starka färger och mycket studioljus har blivit hans signum. Vi följde med för att lära oss om vikten att tidigt odla sin stil och hur det går till att styra kaos.

Publicerad

Text Linus Höök Foto: Freddy Billqvist

Den fyrhjulsdrivna Volvon är till bristningsgränsen laddad med det som kunde vara Freddy Billqvists standardutrustning: studioblixtar, plastleksaker, maskeradkläder och konfetti. Assistenten Lina har liksom jag väntat på Freddy i 25 minuter på tågstationen i Lund - för att åka till en adress som han har glömt bort. Vi får ta taxi och säga "Follow that car".

billqvist10.jpg

Sommar i december. Uppdrag för tidningen Edico. «Det är en lärare som tar till orda. Det enda problemet var att det var 12 minus när bilden togs nära Turning Torso i Malmö.» Foto: Freddy Billqvist

fred2.jpg

Veckan efter denna plåtning är det pardans som gäller.

"Vi litar på att det inte snöar. Det kommer att fixa sig. Annars får vi fixa utomhusmiljö inne, improvisera." Foto: Linus Höök

Istället för den förväntat uträknande och organiserade fotografen som regisserar kaos ska Freddy Billqvist visa sig vara något av en kaosperson.

Med stilsäker organisation som slutresultat.

De flesta som liksom Freddy Billqvist är 26 år och färsk i en bransch som reklam och mode skulle förmodligen kämpa ganska hårt med det som brukar kallas egen stil. Anpassning enligt kundernas önskemål är säkrare, och det egna uttrycket får stå tillbaka, eller åtminstone kompromissas, i väntan på det stora breaket.

- Det är ganska nyligen som jag hittade en stil. Tidigare fotade jag allt möjligt - dörrknoppar, solnedgångar och frostiga kvistar. Nu kör jag som jag vill ha det - arrangerat och spännande. Jag vill att folk ska tänka Wow! Vilken värld! Om jag inte gjorde min grej skulle jag försvinna bland alla andra. Mina kunder ska veta vad de får.

billqvist4.jpg

Refuserad bild. Bilden tog på uppdrag av Komvux i Malmö. De tyckte att modellen såg misshandlad ut på bilden. «Ibland blir mina bilder för extrema för kunden», säger Freddy. Foto: Freddy Billqvist

En av kunderna är tidningen Lundaliv, en lokal publikation med reportage och nyhetsartiklar.

- Jag kör min grej även där. Vare sig de vill eller inte. När jag har gjort ett reportage kan de fråga efter de dokumentära bilderna. Jag säger att det inte blev några. Det brukar bli bra ändå.

Hans personlighet påminner om någon som druckit för mycket kaffe och väntar på något gott: överspeedad och extremt positiv. Plastinstrument flyger tillsammans med prinsessklänningar och dagiskuddar genom lokalen. Blixtaggregaten monteras upp på en kvart. Det visar sig finnas en hel del rekvisita på plats att spela med och dessutom har det tänkta fotorummet blivit byggarbetsplats sedan Freddy sist var och kollade. Men det löser sig.

- Det löser sig alltid, på något sätt. Jag fattar inte hur han gör det för han är extremt ostrukturerad, men samtidigt uppstyrd, konstaterar assistenten Lina.

billqvist6.jpg

Ihopklippt. «Galet kaos» säger Freddy om bilden på Amanda Jenssen till tidningen Lundaliv. «Jag har klippt in ett av barnen tre gånger.» Foto: Freddy Billqvist

En typisk Freddy Billqvist-plåtning har utlovats. Barn, kitsch, färgglatt, studiorigg och - kaos.

Allt utom det färgglada infaller eftersom de färdiga bilderna ska vara i svartvitt. Platsen är ett dagis och en riggad konsert ska gestaltas för årets upplaga av Malmöfestivalen.

Olle Braconier och Johan Stjernéus har hängt med som assistenter.

- Vilka blixtar ska in?

- Ta in alla, lika bra. Vänta?... Har någon sett bilnycklarna?

fred5.jpg

Periodvis tycks barnen mer samlade än de vuxna deltagarna i fotograferingen. Freddy håller nerverna i schack med Red Bull. Foto: Linus Höök

Lite senare lyckas närmare fyrtio barn manövreras på och intill scenen. Martin Sandström går med van papparöst och snackar med barnen. Han är ad:n bakom Malmöfestivalprojektet och har jobbat med Freddy förr.

- När jag såg hans bilder första gången tänkte jag att om den här fotografen bor i Lund är lyckan gjord. Det är svårt att hitta fotografer utanför storstäderna som har något eget. För många andra fotografer måste jag själv ta en skissbild för att visa hur jag vill ha det. Med Freddy vet jag vad som kommer. Det är fascinerande att hans bilder är så ordnade med tanke på hur han själv är. Både bilderna och han själv går att se som en barockmålning - klassisk bilduppbyggnad och självklara kompositioner fyllda av kaos.

freddy10.jpg

Martin Sandström och Freddy Billqvist finputsar grundidén innan fotograferingen. Foto: Linus Höök

Freddy Billqvist hoppar fram och tillbaka mellan kameran och barnen. Rättar till, pillar, distribuerar konfetti och pekar med hela handen. Tre softboxar och en Hasselblad h2 med bakstycket p30 från Phase one.

När fotograferingen går in i skarpt läge tar Freddy oroväckande få bilder.

- Jag visste att bilden satt ganska tidigt, därför tog jag det lite lugnt, förklarar han efteråt.

Bilderna blir till en sorts filmer samlade i en bild. Regisserat och med en hel del humor, men i de surrealistiska skeendena väcks en del oro. Precis som hos en av Freddy Billqvists förebilder, David La Chapelle, framställs modellerna vackra men samtidigt syntetiska.

billqvist3.jpg

Foto: Freddy Billqvist

I fotograferingsögonblicket tycks mycket lämnat åt improvisation, men resultatet speglar något annat.

- Jag lämnar inget åt slumpen direkt, men improviserar en hel del. Jag har en grundidé av hur slutresultatet ska bli, sedan improviserar jag med vad som finns på platsen för att få den så perfekt som möjligt.

Inte heller tekniken lämnas åt slumpen. Vi ett tillfälle försvann alla bilder i datorn efter ett jobb. Sedan dess kör han alltid med en extra hårddisk som backup. I kameraväskan ligger en Canon eos 1ds mark ii som säkerhet om Hasselbladaren skulle skära.

billqvist5.jpg

Eget projekt. Modellen Hannah får stå ut med 13-gradigt vatten i studion. Foto: Freddy Billqvist

Fotograferandet tog fart efter en ansökan till Östra Grevie folkhögskola. Trots att han inte kom in.

- Jag blev sur och tänkte att då klarar jag mig själv. Sedan satsade jag allt. Ett halvår senare hade jag egen firma. Jag vill skapa något galet, visa att livet är precis så kul som det kan verka. Jag vill kunna visa att det här är livet as good as it gets. Till viss del återspeglas mitt liv i bilderna jag målar upp. Min tillvaro är ganska flippad, men jag blir aldrig bitter.

billqvist7.jpg

Min bästa bild. «Jag tror att man tar högst tio riktigt bra bilder under sin verksamma tid. Det här är min bästa bild hittills.» Foto: Freddy Billqvist

Inga dagar i svartvitt?

- De är väldigt få. Men dagens bilder kommer att bli det eftersom det blir snyggare med den övriga grafiken. Men min egen värld är nästan alltid i färg. Den världen som finns i mina bilder finns för de allra flesta, men alla kan inte se den. Svenskar är ganska gråa och svåra. Jag vill visa att vardagen är ganska kul när det kommer till kritan.

fred8.jpg

FAKTA FREDDY BILLQVIST

Ålder 26 år.

Bor Hjärup utanför Lund.

Förebilder Camilla Åkrans, Vincent Peters, Annie Leibovitz, David La Chapelle.

Webbplats www.freddybillqvist.com

billqvist2.jpg

Rökning dödar var tanken. Foto: Freddy Billqvist

billqvist8.jpg

Promotionbild till rockbandet Jade tagen på Grand Hotel i Lund. Foto: Freddy Billqvist

billqvist9.jpg

Färga din tillvaro var temat på den här reklambilden för Komvux i Malmö. Foto: Freddy Billqvist

billqvist11.jpg

Eget projekt. Bilden tagen på taket på flygplatsen Kastrup i Köpenhamn. Foto: Freddy Billqvist

billqvist12.jpg

Mormor - i mina kläder. «Jag klädde mormor i mina egna kläder, egentligen mest för att testa ljuset i studion.» Foto: Freddy Billqvist

billqvist13.jpg

Måns Zelmerlöw fotograferad klockan tre på natten i min studio. «Jag hade varit uppe och jobbat i Stockholm hela dagen och fotograferade Måns när jag var tillbaka. Det blev över 24 timmars arbetsdag.» Foto: Freddy Billqvist

billqvist14.jpg

Foto: Freddy Billqvist

freddy9.jpg

Teamwork. AD:n Martin Sandström och illustratören Maria Esaiasson är de två andra spelarna i projektet för Malmöfestivalen. Även under fotograferingen är de med och tycker till. Foto: Linus Höök