UTSTÄLLNING
Många sökande till årets Dokfotosalong "Tidsresor"
40 fotografer har nu utsetts till årets upplaga av Dokfotosalongen på Arbetets Museum i Norrköping.
Årets jury av Dokfotosalongen 2024 i Norrköping har nu valt ut 40 fotografer på temat "Tidsresor". Årets jury består av DN-fotografen och vinnaren av Arbetets museums Dokumentärfotopris 2023, Alexander Mahmoud, Petter Engman, fotograf, Västerbottens museum och Johanna Haverlind, utställningschef och juryns ordförande, Arbetets museum.
Fotograferna som går vidare till höstens utställning har tolkat temat kreativt och varierande, och årets omgång hade det näst högsta någonsin, berättar Josefine Höijer, intendent på Arbetets museum:
– När jag suttit och gått igenom de sammanlagt 678 bilder som skickats in till årets salong har jag verkligen blivit medbjuden på en resa. Inte bara en visuell resa i tiden, för det har varit många som gått tillbaka i sina fotoarkiv i år, utan även andra typer av resor. Jag kan inte hjälpa att förundras över hur ett fotografi och några rader text kan förflytta mig till en annan plats, en annan tid och ibland även in i människor mest privata rum.
Platserna spänner från lilla Motell Filbyter utanför Linköping till ryska Dikson, en avlägsen hamn vid Norra ishavet. Dateringen sträcker sig från 70-talet och fram till i dag. Även när det gäller foto- och framkallningsteknik får betraktaren känna historiens vingslag: här finns flera gamla hantverk representerade, så som våtplåtsfotografi och antotypi, en metod där bilder framkallas med hjälp av ljuskänsliga växtämnen.
– Vi i juryn slås varje gång av vilka fantastiska dokumentärfotografer det finns runt om i landet och vi är stolta över att få ställa ut några av dem på Arbetets museum. I år får betraktaren resa både bakåt och framåt i tiden, stanna till i ögonblicket och känna av det tidlösa. En riktig bildskatt genom tid och rum, säger Johanna Haverlind, utställningschef på Arbetets museum och juryns ordförande.
Antagna till Dokfotosalong 2024:
- Anna C Eriksson, Åkersberga
- Anneli Kunosson, Holbæk, Danmark
- Aleksander Ziggy Kidvall, Visby
- Bengt Engwall, Norrköping
- Berit Djuse, Malungsfors
- Bertil Querin, Kärna
- Bo Gyllander, Örsundsbro
- Carl-Erik Willman, Värmskog
- Eva Brandin, Göteborg
- Eva Centergren, Vendelsö
- Gunilla Rosbro, Hägersten
- Gunne Ramberg, Riddarhyttan
- Göran Ekblom, Nyköping
- Jan Håkan Dahlström, Kista
- Jannike Nordensson, Huddinge
- Jennie Dahlén, Karlstad
- Jessica Celander, Malmö
- Joar Vestergren, Stockholm
- Johan Jehlbo, Stehag
- Johan Windle, Hisings Backa
- Ingemar Edfalk, Hässelby
- Karin Nordgren, Skellefteå
- Karin Thoring, Falun
- Karl Kadhammar, Stockholm
- Kristjan Aunver, Uppsala
- Leena Jokela, Enköping
- Lena Nilsson, Johanneshov
- Lisa Brunzell, Göteborg
- Maurice Wolf, Vejbystrand
- Nina Sinkkonen, Göteborg
- Peter Frodin, Torna-Hällestad
- Sara Damne, Vällingby
- Smilla Frykholm, Stockholm
- Staffan Flodin, Karlstad
- Stefan Wulff, Malmö
- Tania Valdemarsson, Örebro
- Tore Hagman, Vårgårda
- Ulf Rehnholm, Eskilstuna
- William Gustavsson, Norrköping
- Ylva Ahlström, Malmö
Under utställningens visningsperiod 28 september 2024–12 januari 2025 utses tre stipendiater som erhåller 5 000 kronor vardera utifrån tre kategorier: Juryns pris för bästa bild, Juryns pris för bästa bild utifrån temat och Publikens pris för bästa bild.
LÄS ÄVEN
-
Nu på Fotografiska: Bruce Gilden, Jesèfa Ntjam, Emilia Bergmark-Jiménez & SPACE
-
Se Björn Perssons "Close Encounter" på Picture This Gallery
-
World Press Photo 2025 nu öppen för tävlan
-
Se Hatte Stiwenius fotografier om svenska punken på Landkrona Foto
-
Jennie Dahlén och Maurice Wolf prisas i årets Dokfotosalong
-
Andreas Varro ställer ut "Screen Time" på Corporeality i Paris