BRANSCH
Nikon köper RED – satsar på utveckling av cinemaprodukter
Nikon köper 100 procent av den amerikanska cinematillverkaren RED med 220 anställda. "Förvärvet ska användas för att expandera på den snabbt växande professionella cinemamarknaden", skriver Nikon.
Idag tillkännagav Nikon att man köper hela det amerikanska cinemaföretaget RED som bland annat tillverkar sina RED-One och Raptor-kameror med 8K-video för professionellt bruk, tillsammans med sina lösningar för streaming live och i 8K.
RED skapades 2005 och har satsat på både hårdvara och mjukvara för att optimera bildkvaliteten för högupplöst video och livesändningar, något som tillsammans med sitt kompakta format gjort deras lösningar till några av världens mest använda.
Nikon meddelar nu att man kommer använda RED:s kunskap inom cinemaprodukter och unika bildkomprimeringsmetoder och hantering av video för att integrera dessa med sin egna expertis i produktutveckling och optiska kunskap.
"Förvärvet ska användas för att expandera på den snabbt växande professionella cinemamarknaden", skriver Nikon i ett pressmeddelande, där man även förklarar att man tillsammans får en ökad styrka i att möta kundernas krav på professionella videoprodukter.
Alla digitalkameratillverkare storsatsar sedan några år tillbaka på rörligt och video, vilket också är en naturlig del i dagens digitalkameror. Förskjutningen syns bland annat mot ökade krav på mobilitet och kvalitet hos cinemafotografer, något som nu får Nikon att ta ett stort steg mot den professionella cinemamarknaden.
LÄS ÄVEN
-
Uppdatering ger bättre videofunktioner till Nikon Z9
-
TEST: Nikon Z6 III – Hybridkamera med flera förbättringar
-
Fujifilm GFX Eterna på väg – cinemakamera för mellanformat
-
Nikon Z50 II: Stöd för livestreaming och video i 4K/60p
-
Nya videofunktioner till Canon EOS R5 C, C80 & C400 med ny firmware
-
Nikon Nikkor Z 28–135mm f/4 PZ under utveckling
S