Lag & Upphovsrätt
Norska influerare måste märka retuscherade kroppsbilder
Redigerade bilder ska ha en märkning när norska influerare publicerar dem på sociala medier. Det har det norska Stortinget beslutat, för att motverka kroppshets utifrån ouppnåeliga skönhetsideal.
Förstorade läppar, smalare midja eller andra kroppsförändringar som har åstadkommits genom bildredigering, ska inte längre kunna publiceras hur som helst av norska influerare. Det har det norska Stortinget röstat igenom efter förslag från regeringen. Den nya lagen handlar om bilder som influerarna lägger ut på sociala medier där inläggen är sponsrade, alltså att de får betalt för publiceringarna. Om sådana bilder innehåller kroppar som i bildredigeringen förändrats i storlek eller fått en annan nyans med hjälp av filter, då ska de ha en märkning så att det framgår att bilderna är modifierade.
Beslutet innebär en förändring i Norges marknadsföringslag och Stortinget skriver så här i sitt beslut:
”Annonsörer och den som skapar reklam ska ansvara för att reklamen där en kroppsform, storlek eller hud är modifierad med hjälp av redigering eller annan manipulering ska märkas.”
”Ska växa upp utan press”
Anledningen till lagförändringen är att motverka utseendehets på sociala medier.
– Vi är angelägna om att barn och vuxna ska växa upp utan press på att förändra sin kropp. Vi vet att många möts av ouppnåeliga ideal i sociala medier och på tv, säger Norges barn och familjeminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) i en kommentar i norsk press.
Flera norska influerare är också positiva till den nya lagen, enligt Dagens Nyheter som har rapporterat om beslutet. Till NRK säger influeraren Agnete Husbye:
– Jag tror att det är bra eftersom att Norge kan påverka andra länder att göra detsamma.
Finns redan i Frankrike
Sedan 2017 finns en liknande lag i Frankrike, där det måste framgå när kommersiella bilder har retuscherats så att en modells kroppsform har förändrats. Även i Norge har det tidigare tagits steg för att motverka kroppshets. 2018 beslutade Oslo kommun om att förbjuda retuscherade modellbilder på kommunens reklamytor. Då fanns redan ett liknande förbud i Trondheim.
Den nya lagen med sikte på de norska influerarna har ännu inte trätt i kraft.