Bransch
Nu blir reklam tydligare på Instagram
Med ett nytt verktyg är det tänkt att betalda samarbeten mellan företag och influencers ska bli ännu tydligare på Instagram.
Hur förhållandet mellan företag och betalda influencers ska tydliggöras på Instagram är något som skapat en del önskemål från bland andra amerikanska myndigheter. Frågan har även skapat en del diskussioner då lagstiftningen inte hängt med i den nya utvecklingen med reklam på till exempel plattformarna Facebook och Instagram.
Nu kommer ett nytt verktyg från Instagram som ska tydliggöra när någon har ett betalt samarbete med ett företag. Verktyget kallas Paid partnership tool, och fungerar så att när någon ska lägga ut ett inlägg som denne fått betalt för så kan man nu använda sig av det här verktyget för att tagga det företag som betalat för inlägget. Då kommer fertaget att läggas till i posten med informationen "Paid partnership with" samt företagsnamnet. Företaget får då också tillgång till statistik kring inlägget och kan därför se vilken effekt deras reklampengar ger.
Verktyget ger också företag möjligheten att köpa räckvidd utanför den som postar reklamens följargrupp.
– Många influencers kommer behöva tänka om gällande sin prissättning. En del kommer nog säga att de borde ha mer betalt i och med att det är deras ansikte som syns, samtidigt kommer byråer och annonsörer kunna argumentera för att profilerna ska ha mindre betalt då de får chansen att få nya följare, säger My Söderholm, tidigare vd för byrån Socialminds till tidningen Resumé.
Verktyget tas i bruk nu och över hela världen. Hur det här kommer att påverka de betalda samarbetena mellan influencers och företag återstår att se.