Intervju

Oskar Bakke – med bensin i blodet

Foto: Oskar Bakke
Under gymnasietiden fick Oskar Bakke upp ögonen för bilfotografering. Hans första kunder var privatpersoner och olika biltidningar. Foto: Oskar Bakke
Oskar skapar även modebilder. Här har han fotograferat i Abisko i Sverige, för det finska klädmärket Duothavuotha. Foto: Oskar Bakke
Oskar Bakke sätter nästan alltid kameran på stativ när han fotograferar en bil.
Under två år följde Oskar Bakke skidlegenden Jon Olsson. Oskar fotograferade både skidåkning och Jons olika sportbilar. Foto: Oskar Bakke
Interiören hos en Mclaren MP4-12C. Foto: Oskar Bakke
Det är viktigt att tänka på reflektioner vid en bilfotografering. Foto: Oskar Bakke
En Vorsteiner 997 V-GT fotograferad i närheten av Kaknästornet.
Foto: Oskar Bakke
Foto: Oskar Bakke
Oskar tycker inte att det finns dåligt väder eller sämre årstider. Han fotograferar under dygnets alla timmar, förutom då solen står som högst på himlen. Här en Morgan Aero SuperSports. Foto: Oskar Bakke
Monaco, under Gumball 3000. Förra året arbetade Oskar så mycket att han blev tvungen att åka in på aktuten efter att allt var över u2013 kroppen sa ifrån. Foto: Oskar Bakke
En bild från den avancerade roadtrippen Gumball 3000. Allt startar i Miami och målgången sker på Ibiza. Foto: Oskar Bakke
Oskar Bakke, fotograf. Foto: Marcus Olsson
Innan fotografering ser Oskar till att horisonten är rak. Foto: Fabian Wester
Här fotograferar Oskar Bakke en bil från Koenigsegg, modellen CCXR. Foto: Fabian Wester
Koenigsegg, modellen CCXR. Bilden är retuscherad av Retuscheriet. Foto: Oskar Bakke
Lamborghini LP670-4 SV. Foto: Oskar Bakke
Foto: Oskar Bakke

Oskar Bakke riktar sin kamera mot dyra sportbilar. ”Genom mina bilder hoppas jag att betraktaren ska lära sig att uppskatta vackra bilar lika mycket som jag gör. Det är en underbar typ av fotografi där komposition och redigering går extra bra hand i hand”, säger Oskar.

– Jag har lite bensin i blodet, säger fotografen Oskar Bakke med ett leende medan han tar en klunk av sin cappuccino och tittar ut mot vägkorsningen där olika bilar rullar förbi.

Oskar Bakke

Ålder: 22 år

Bor: Vasastan i Stockholm.

Familj: Föräldrar och två systrar.

Gör: Fotograf

Utrustning: Nikon D800E och D3s med flera objektiv i brännvidder från 16mm upp till 400mm.

Webb: www.oskarbakke.com, www.facebook.com/oskarbakkephotography

Vi sitter utomhus i Vasastan i Stockholm och njuter av det varma vädret, Oskar i shorts och t-shirt. Han har tagit av sig sina solglasögon, men de åker snart på igen när han inser att det är för jobbigt att kisa mot solen. En liten mopedbil kämpar i den lätta uppförsluten utanför caféet. Oskar ser road ut.

– Antingen slirar han på kopplingen eller så har den dålig utväxling, säger han och skrattar.

Bilar är något Oskar kan, inte minst hur man fotograferar dem.

– Jag är uppväxt med bilar och går igång på dem, att få fram linjerna och att avbilda dem på ett snyggt sätt.

Allt började som det gör för så många, Oskar skaffade sig en systemkamera. Han tyckte det var roligt med bilder och fotograferade allt. Men ganska snart stod det klart att bilar är motivet som gäller för Oskar.

– Såg jag en Lamborghini på stan började jag springa efter den för att få en bild. Jag ville komma åt de bästa bilarna och letade därför upp ägarna till fina bilar. Ibland nappade ägarna, ibland inte.

Lamborghini LP670-4 SV.

Oskar fotade bilarna gratis och byggde på så sätt upp en portfolio. Att ha bilar framför kameran känns helt rätt.

– Det är så himla kul, jag älskar att göra det.

Foto – roligare än att gå i skolan

Under gymnasietiden lade Oskar nästan all tid på foto. Skolan var inte alltid första prioritet, även om han trots det gick ut med bra betyg.

– Jag tyckte det var roligare att fota än att gå i skolan. Det är kul att hitta något man verkligen brinner för.

De första betalda uppdragen dök upp från privatpersoner och olika biltidningar. Oskar tog också kontakt med Autoropa som säljer exklusiva bilar som Ferrari och Maserati.

– Jag sa till dem; »jag skulle kunna höja ert varumärke«, och var där och fotade i deras showroom under två år. Det var en dröm att få jobbet, men samtidigt svåra förhållanden att fota i. Jag var ofta tvungen att använda vidvinkel för att få med allt, vilket gjorde att bilens former ibland blev helt förvrängda.Men Oskar var ändå så klart väldigt nöjd med sitt extrajobb.

Följde Jon Olsson i två år

Under sista året på gymnasiet fick han kontakt med skidåkaren Jon Olsson som har en stor passion för sportbilar.

– Jag hörde att han skulle få en ny bil som jag ville vara först med att fota. Och det var ingen som tidigare hade fotat hans bilar på ett uppstyrt sätt, förklarar Oskar.

Det slutade med att Oskar arbetade för Jon under två år, med att fotografera honom och hans bilar runt om i världen. Även en del skidåkning blev det förstås också.

Under två år följde Oskar Bakke skidlegenden Jon Olsson. Oskar fotograferade både skidåkning och Jons olika sportbilar.

– Jon tyckte det var skönt att ha en fast fotograf och vi jobbade bra med varandra. Jag blev även lite av en personlig hjälpreda till honom eftersom han inte är den mest organiserade personen alla gånger med ständigt nya vilda och roliga idéer, säger Oskar med ett skratt.

I dag är de nära vänner, och även om de inte arbetar dagligdags tillsammans så gör Oskar fortfarande en del uppdrag för Jon.

Vad är den stora utmaningen med att fotografera bilar?

– Det är en typ av produktfoto, fast det är otympliga objekt. Jag vill inte ha något som stör, det ska vara rena och snygga »locations«. Och jag vill hitta en vinkel och en brännvidd som gör att bilen ser bra ut. Dessutom ska det inte synas några andra bilar förutom den jag fotar. Sen gäller det att kunna styra över reflektionerna.

Det senare är något vi diskuterar en stund och Oskar förklarar att en svartlackad bil reflekterar saker som finns runt om bilen. Därför placerar han inte gärna en svart bil under ett träd för då skapas en stor trädreflektion i bilens lack.

– Det gäller att ha öppna ytor runt bilen för att skapa en renare reflektion. Det är extra viktigt med svarta bilar.

En vit bil däremot utstrålar mest bara ljus, och vid de tillfällen Oskar använder sig av en blixt så kan han lysa upp en hel sida av en vit bil – medan det på en svart bil mest resulterar i en ljus prick.

– Jag lärde mig under gymnasieåren vad som fungerar, det var många bilder som gick åt skogen. Och jag är kräsen av mig och ser kritiskt på det jag gör. Samtidigt är jag snabb på att snappa upp vad jag ska tänka på till nästa gång, förklarar han.

För Oskar har det blivit allt viktigare att bilen står i en miljö där den passar in.

– Förr kunde jag ta en lyxig bil och placera den i en ghettomiljö. »Lite graffiti ger en spännande kontrast-«, tänkte jag då. Men det speglar ju bilen på helt fel sätt, i dag föredrar jag att ha den på en racerbana eller i en lyxig miljö. Jag försöker även få in mer människor i bilderna för att kunna skapa en story. Det är något jag har som mål att arbeta mer med under det kommande året. Jag tycker det är kul att arbeta mycket med bildens hela komposition inklusive ljus, bakgrund och andra objekt än själva bilen. En del tycker att mina bilder ibland är konstnärligt överarbetade och så kan det kanske få vara ibland. Det är roligt att få vara kreativ.

Att styra över bildens upplägg är något Oskar framför allt har möjlighet till när han arbetar med egna projekt. Är det ett uppdrag från en reklambyrå så har han inte samma frihet.

– Men även om det inte är kreativt på samma sätt så är det kul att få ett helt »case«, och se till att leverera tekniskt bra bilder.

Jag frågar Oskar om det finns något som inte alls fungerar när det handlar om att fotografera bilar. Han funderar ett tag och nämner att hdr är något som många kan tycka är trendigt till en början, men som snabbt känns amatörmässigt.

– Och personligen tycker jag inte om halvnakna tjejer som poserar framför en bil. Jag har inte något emot en naken tjej, men det passar inte ihop med bilar. Men egentligen tycker jag inte att det finns något som är helt fel, alla ska göra sin grej och köra hårt på det.

Trycker inte på avtryckaren

Inför ett nytt uppdrag börjar Oskar alltid med att ta reda på vad klienten vill ha. Därefter ser han till att hitta en lämplig miljö för att fota bilen i, vilket är något av det viktigaste för en spännande bild. Ibland kan han inte flytta bilen och blir därför tvungen att fota bakgrunden separat.

– Då är det viktigt att tänka på perspektiven och att ljuset blir rätt i de olika bilderna. Men helst vill jag inte behöva byta ut bakgrunden.

Vid en del fotograferingar kan det vara flera personer involverade, men Oskar gillar att försöka hålla det enkelt.

– En ytterligare person är det som oftast behövs. Det är kul att kunna bolla idéer med någon.

När Oskar har hittat rätt vinkel för att fotografera bilen, så placerar han kameran på ett stativ. Han börjar alltid med att ta de säkra bilderna först, för att sedan testa något nytt. Till exempel ljusmålning då han använder sig av långa slutartider medan han går runt bilen med en lampa eller blixt.

Oskar Bakke sätter nästan alltid kameran på stativ när han fotograferar en bil.

Medan Oskar fotar trycker han aldrig på avtryckaren, utan använder sig istället av en så kallad Camranger, med vilken han kan styra kameran från mobilen eller en Ipad.

– Jag kanske har satt upp kameran i ett träd, då är det bra att i Ipaden kunna se hur bilderna blir.

Svårt att fota allt i en exponering

Även om Oskar säger att han gärna vill undvika onödig retusch så blir det så klart mycket av den varan som bilfotograf.

– Det är omöjligt att få en bra bild direkt ur kameran. Med den fototeknik jag har lärt mig är efterbearbetning ett måste för att få samman alla bilder.

En färdig bild kan bestå av så mycket som 50 olika bilder.

– Det är mina värsta bilder, då har jag kombinerat flera bilder med olika ljus eller bytt ut hela bakgrunden eller lagt in en ny himmel. Men oftast vill jag ändå hålla det så enkelt som möjligt. Och jag strävar alltid efter att där bilen står när jag fotar, så ska det också se ut i bilden sen.

Men att försöka ljussätta en hel bil i en exponering är svårt och väldigt krävande. Därför tar Oskar alltid flera bilder där han i respektive exponering har ljussatt för olika delar av bilen. Allt byggs sedan ihop i Photoshop.

– Först när jag började använda mig av den tekniken blev det katastrofalt. Men nu har jag lärt mig vad som krävs.

Ibland händer det att Oskar lämnar bilderna till någon annan för retusch, till exempel till företaget Retuscheriet. Men ofta arbetar han själv med bildbehandlingen, en teknik han lärde sig tidigt.

Koenigsegg, modellen CCXR. Bilden är retuscherad av Retuscheriet.

– Retuschen kom innan jag började fota. Jag hade en kompis som »byggde om« bilar i Photoshop, vilket jag ville pröva själv. Jag trodde det var som ett datorspel och skaffade mig en kopia av Photoshop på en resa till Thailand. Men det var ju betydligt svårare än ett datorspel, och bilderna såg inte alls bra ut först. Jag lärde mig ändå programmet och blev allt mer avancerad efter ett tag. I dag kan jag sitta en hel dag med en bild för att polera upp den. Men då är det oftast mer manipulation inblandat.

Och om det tar lång tid att retuschera en bild, behöver inte alltid betyda att kvalitén ökar.

– Ibland gör jag klart en bild på 20 minuter och kan tycka att den är fantastisk, likaväl som jag kan bli missnöjd med en bild som jag har suttit med en hel dag.

När Oskar skaffade sin första speedlightblixt byggde han själv en softbox till den med hjälp av en flyttlåda klädd i aluminiumfolie och med en vit t-shirt framför blixten.

– Med den fick jag en fyrkant i lacken, och om jag gick ett varv runt bilen så kunde jag på så sätt skapa en linje i bilen. Det passade framför allt bra för svarta bilar. Då när jag kom på det tyckte jag det var helt fantastiskt. I dag arbetar jag på ett lite annorlunda sätt, även om jag oftast fortfarande bara använder mig av en blixt.

Vad gör du om det är dåligt väder när du ska fotografera?

– Man ska inte vara rädd för dåligt väder. Många av mina favoritbilder har jag tagit i extremt dåligt väder. Allt behöver inte vara solnedgångar, är det regn så kan man till exempel få snygga reflektioner i vattenpölarna. Och om regnet öser ner så ser bilen ofta lite rå ut. Jag uppmanar till att fota i alla förhållanden, förutom när solen står som högst mitt på dagen. Det är inte det härligaste ljuset, vilket ju gäller för all typ av foto.

Oskar tycker inte att det finns dåligt väder eller sämre årstider. Han fotograferar under dygnets alla timmar, förutom då solen står som högst på himlen. Här en Morgan Aero SuperSports.

I Oskars kameraväska finns en Nikon D800e och en D3s. Till vissa större fotograferingar har han hyrt en mellanformat, men för det mesta räcker det bra med husen från Nikon. Valet av objektiv har skiftat under åren.

– När jag började fota älskade jag vidvinkel, men det har jag vuxit ifrån. I dag skulle jag främst välja en normal brännvidd.

Oskar berättar att han har en mängd olika objektiv i ett spann från 16mm till 400mm. Men att ha många objektiv är sekundärt menar han.

– Utrustningen är viktig, men absolut inte allt. Jag har betalat lite extra för att pålitligheten ska bli bättre – jag måste kunna lita på att jag får bilder. Men jag skulle egentligen lika väl kunna ta bilderna med en enklare utrustning. Ett tips är att inte hänga upp sig på prylarna, utan att lära sig komposition och ljus istället.

Hamnade på akuten efter Gumball 3000

Ett par veckor efter intervjun ska Oskar bege sig till USA för att följa med på en avancerad roadtrip, Gumball 3000. Jon Olsson är en av deltagarna som kör för Betsafe-teamet, och Oskar ska dokumentera deras framfart i lyxiga sportbilar.

– Det är ett skrytevent om man ska vara ärlig, bland deltagarna finns en salig röra av oljeshejker, rapstjärnor och dot.com-miljonärer – men det är ändå en skön mix av människor. Alla gillar att sticka ut och visa att de har pengar, väldigt osvenskt men kul om man kan se det med glimten i ögat.

Hela trippen pågår under åtta dagar. Först åker de från Miami till New York för att sedan flyga över med bilarna till Skottland och fortsätta resan mot London, Paris och Barcelona. Allt avslutas på ön Ibiza i medelhavet. Oskar har varit med tidigare och vet vad som förväntas av honom som fotograf.

– Det är kul men väldigt krävande. Jag fotar hela dagarna och redigerar bilder på nätterna. I fjol slutade allt med att jag åkte in på akuten för att kroppen rasade efter att ha presterat max så länge.

Det avslutet tror inte Oskar upprepar sig i år. Inte minst för att han har blivit mer effektiv när det gäller arbetsflödet och bildredigeringen, och lärt sig lämna en bild så fort den fungerar – att inte sitta och pilla med detaljer för länge.

En bild från den avancerade roadtrippen Gumball 3000. Allt startar i Miami och målgången sker på Ibiza.

Oskar ser fram emot detta äventyr, även i år. Det syns nästan på hans blick genom solglasögonen. Han vill inte missa chansen att fotografera exklusiva bilar och vara med om galna upptåg, där en morgon i Frankrike kan börja med att någon gör en »burnout« med sport-bilen framför ett femstjärnigt hotell så att hela lobbyn blir rökfylld.

– Man måste som sagt ha glimten i ögat för att kunna njuta av det, förklarar Oskar.

Hur ser du på framtiden, arbetar du fortfarande som fotograf om tio år?

– Jag tar en halvtimme i taget. Man får se vad som händer, just nu tycker jag det är helt fantastiskt att kunna göra något som jag verkligen brinner för.