Fotografer
Pontus Hööks fotoprylar genom åren: ”Framkallade på toaletten”
I 25 år har Pontus Höök varit fotograf i USA och innehållet i hans kameraväska har förändrats flera gånger – från ett mobilt framkallningskit till att bestå av spegellösa kameror.
För Pontus Höök är det mycket i hans arbete som ser annorlunda ut i dag, jämfört med hur det var i slutet av 90-talet då han kom till USA. Då kunde han i stort sett sitta och vänta på att olika redaktörer i Sverige skulle höra av sig, numera måste han ofta själv sälja in idéerna. Det berättar han mer om i Kamera Bilds längre intervju med honom.
Det rörliga har förstås också vuxit enormt, där Pontus i dag även filmar och klipper ihop videor – ofta i kombination med att han fotograferar stillbilder. Och så finns det inte längre några deadlines, i alla fall inte när det handlar om nyheter.
– De vill ha bilder så fort som möjligt. Gärna när det händer, i princip. Det är lika stressigt som förr, förutom att det inte finns någon deadline.
För stressigt har det alltid varit, men kanske av lite olika anledningar.
– Jag hade ju film i kameran när jag började. Det var alltid ett stressmoment efter att man hade fotograferat: »var ska jag framkalla den här, ska jag försöka hitta någon sådan där entimmes, är det någon som är öppen nu?«. Ibland framkallade jag på hotellrummet, som när Kent spelade här i slutet av 90-talet. Det var nära deadline och jag var tvungen att framkalla på toaletten. Jag spillde och det skvätte. Usch, det var så stressigt och svetten lackade, men jag fick hem bilden i tid.
Ett mobilt framkallningskit fanns i en av hans väskor, vid sidan av kameraprylarna. Det var många väskor på den tiden, numera försöker han slimma ned packningen. Speciellt när han reser.
– Åker jag på nyhetsgrejor har jag inte tid att checka in väskor. Utan det kan bara vara två väskor, oavsett hur mycket jag ska ha med mig. Det blir ibland ett pussel att få ihop allt.
Förändrat hans sätt att fotografera
I väskorna ligger bland annat en Canon R6 och R5, ofta med objektiven 17–35mm, 70–200mm, 24–105mm och kanske 35:an. Även 50mm och 85mm kan åka med när han ska fotografera bröllop. Då handlar det oftast om svenskar som gifter sig i till exempel New York.
Ganska nyligen gick Pontus över till spegellöst, vilket har förändrat hans sätt att fotografera. Framför allt när han använder ett objektiv med fast brännvidd och kort skärpedjup, på kanske bländare 1,2 eller 1,4. Då måste skärpan sitta exakt för att bilden ska fungera, vilket den nya tekniken är bättre på.
– När jag körde med mina spegelreflex var jag glad om jag hade 30 procent av bilderna där skärpan satt, med ett sådant objektiv. Nu med spegellöst sätter jag skärpan i 98 procent av fallen så jag behöver nästan inte tänka på det. Och jag ser direkt i sökaren om det är rätt exponerat. Sen så är kamerorna otroligt bra för video också.
Vanliga 2,8-objektiv var däremot aldrig några problem för honom under DSLR-tiden, när det gällde skärpan.
Du läser mer om Pontus Höök i Kamera Bilds längre intervju med honom, som du hittar här!