Fotografer

Se filmen om Erik Johanssons nya bild

Kreatören Erik Johansson blev kontaktad av Volvo för att bli filmad i ett avsnitt av deras serie "Human Made Stories". I filmen ser vi hur han skapar sin senaste bild med både kamera och Photoshop.

Inför inspelningen av ett nytt avsnitt av "Human Made Stories" kontaktade Volvo i våras kreatören Erik Johansson och frågade om han ville vara med och porträtteras i och med sitt kreativa och inspirerande arbete. Det ville han – och resultatet blev en film som visar processen för hur Erik Arbetar med sina bilder.

Den färdiga bilden.

– Det som är bra i videon är att det visar hur det går till att göra mina bilder. Det är en vanlig missuppfattning att allt skapas i Photoshop, medan allt egentligen fångas i kameran för att det ska se verkligt ut. Sedan använder jag datorn för att få pusselbitarna att falla på plats, berättar Erik Johansson för Kamera Bild.

Den här bildidén hade Erik haft länge, och berättar att han fått inspirationen från nätet för länge sedan när han såg en båt som rörde sig över en sjö som var extremt klar. Den färdiga bilden är skapad av tre olika grundbilder.

– Det hela började för mig som ett problemlösningstänk, med hur jag skulle lösa delarna i bilden. Jag ville ha något som stack upp ur vattnet, och träd kändes rät naturligt att använda, och en person. Modellen är fotograferad i en pool, sedan åkte jag upp i en skylift för att ta bilderna på träden.

Hitta rätt plats

Erik berättar också att det som tar mest tid är att hitta platser att fotografera, och att photoshoppandet kanske tar ett par dagar, beroende på hur många bilder som ska kombineras.

– Jag ville plåta granarna tidig morgon på en plats i Götene, så jag var uppe klockan fyra mitt i juni, och då var det dimma precis som jag ville ha det. Ibland har jag flyt och fångar det jag behöver, men hade det blåst hade jag förmodligen fått åka dig igen, igen och igen.

Läs en längre intervju med Erik Johansson: Viktigt att perspektiven stämmer, och se webb-tv från när han skapade sin spegelbild Impact.