Krönika

Sophie Odelberg: Vem gör bilden värdefull igen?

Jag var i Norge för att göra en vandring, och fotade som en galning genom rutan när vi körde mellan Odda och Stavanger – det var så mycket fint att plåta.

För 17 år sedan var det kaos i musikbranchen. Skivbolagen gick på knäna, olaglig fildelning var vardag för de flesta hushåll med en dator och artister låg på rygg. Ingen ville köpa skivor men alla ville ha musik. Piratprogrammet Kazaa blev 2003 det mest nedladdade programmet genom tiderna, The Piratebay lanserades och Boten Anna var en megahit på radio.

Tekniken rörde sig fortare än branschen hann med och plötsligt låg användarna ljusår före distributörerna. Skivbolagen förlorade intäkter men saknade kunskapen för att lösa problemet. Var och varannan person ägde en MP3-spelare och Apples första Ipod lanserades.

Alla visste att fildelning var olaglig och otillåten användning av musik på nätet, till exempel när man musiksätter videoklipp, stoppas idag automatiskt vid uppladdningen på både Youtube, Instagram, Facebook och Vimeo om man inte kan bevisa att man besitter användarrätt för musiken.

År 2006 kontrollerades 80 procent av den svenska musikmarknaden av fyra skivbolag. De stod enade kring samma mål – att rädda marknaden.

Idag fotas det mer än någonsin. 2013 postades det 40 miljoner bilder på Instagram, varje dag. Siffror på hur det ser ut 2016 har inte släppts menantalet har med högsta sannolikhet ökat, då appen 2016 hade en halv miljard användare.

I Sverige fanns det 2014 totalt 2300 registrerade fotografer hos Svenska fotografers förbund, men talet speglar inte det totala antalet verksamma fotografer i Sverige. Majoriteten av fotograferna är egna företagare, det finns inget fackförbund och de flesta jobbar enskilt.

Foto är glödhett men ändå är branschen i kris. Precis som i musikbranchen för 17 år sedan så har fotobranschen inte hunnit med teknikutvecklingen.

Annonsmarknaden har flyttat från tryckta medier till digitala och varje seriöst företag på marknaden har ett Instagramkonto, en Facebooksida och minst en anställd utbildad i digital marknadsföring. Men ingen kan lagen om bildanvändning.

Musikaliska verk är skyddande under upphovsrättslagen. Samma lag skyddar fotografiska verk. Men någonstans i internets framfart sänkte sig skyddande armar över musiken, medan fotografiska verk föll utanför trots att de enligt lagen inte skiljer sig något åt. Få känner till vad som gäller lagmässigt och de som gör tar inte hänsyn till lagen. Att använda andra personers bilder olovligt idag är lätt, som att ta godis från barn, och istället för att Facebook gör som med musiken (blockerar upphovsrättsskyddat material) så tvingas man skriva över äganderätt till bilderna som man publicerar på Facebook till Facebook om man vill ha ett konto där.

Räddningen för musikbranchen blev att lämna dåtidens sätt att sälja och konsumera musik och istället gå över till streaming.

Vi inom fotobranschen står nu inför vår övergång. Vi måste stänga ner skivbutikerna och anpassa oss till den nya tekniken och digitala världen. Men vem tar fighten i vår värld av enskilda aktörer, och vem övertygar Instagram om att lägga in en kodning som skyddar de bilder som vi önskar skydda? Vem blir den som gör bilden värdefull igen?