bransch

USA stämmer Adobe: "För svårt att avbryta prenumeration"

"Adobe har låst in kunder i årslånga abonnemang genom dolda avgifter för tidig uppsägning och många hinder för uppsägning", meddelar den amerikanska konsumenträttsmyndigheten.

För några dagar sedan rapporterade vi om att Adobe fått hård kritik för sina användarvillkor där företaget krävt tillgång till användarnas material, något som fick Adobe att omformulera sina villkor. Samtidigt rapportrusade Adobes aktiekurs tvåsiffrigt efter att företaget uppnått rekordomsättning.

Nu meddelar det amerikanska justitiedepartementet att man lämnat in en stämningsansökan mot Adobe – de anser att metoderna för de valda abonnemangen är olagliga, och att kunder luras in i årslånga prenumerationer som inte går att säga upp utan att betala dyra extraavgifter.

Dessutom ska de som ha försökt säga upp abonnemanget via chatt eller telefon ofta drabbas av problem som avbrott, som gjort att man inte kunnat säga upp tjänsten, något som nu tas upp som "många hinder för uppsägning" för konsumeten.

Stämningsansökan tar bland annat upp den finstilta texten och informationen som visas kring abonnemagshanteringen, som endast visas när man trycker på vissa rutor för att som köpare få mer information, något som gjort att användare valt billigare priser per månad för årsabonnemang – men utan möjlighet till uppsägning.

"Adobe har låst in kunder i årslånga abonnemang genom dolda avgifter för tidig uppsägning och många hinder för uppsägning", meddelar Samuel Levine, chef för den amerikanska konsumenträttsmyndigheten Federal Trade Commission.

Avtalet man bland annat invänder sig mot är att man måste säga upp årsabonnemanget inom två veckor efter att man köpt det för att få möjlighet till återbetalning, annars läggs det på en staffavgift. Att abonnera på apparna kan kosta upp till 700 dollar för ett år.

I december avslöjade Adobe att FTC undersökte deras prenumerationsmodeller, då de frågade om information i ämnet redan i juni 2022.