Kamera & Bild testar
Canon EOS 80D – snabb, enkel & kreativ
Canon uppdaterar sitt entusiastsortiment med APS-C-sensor genom att släppa lös kreativiteten. Snabb autofokus, kreativa möjligheter och en förbättring för den som älskar att filma är grejerna som gör Canon EOS 80D.
Beroende på hur man fotograferar så väljer man oftast en passande kamera. Vanligtvis är det rätt lätt att bestämma sig om man vill ha en kamera i instegssegmentet eller något mer avancerat, eller samma sak om man vill ha en proffsmodell eller inte. Det är mellansegmentet som är det svåra, eftersom det vanligtvis är en medling mellan de båda ytterligheterna.
Här tycker jag att Canon har lyckats riktigt bra med avvägningen av vad de vill erbjuda med sin nya EOS 80D, som har några nya spännande funktioner som också kan tilltala en bred målgrupp.
Upplösningen hos 80D är 24,2 megapixlar och har fått ett ISO-omfång på 100–25600 ISO, vilket också innebär att du har möjlighet att ta bilder i svagt ljus, ned till -3 EV enligt Canon själva. Också autofokusen har uppdaterats, liksom lite andra saker som jag kommer in på, och börjar därför tippa över lite mot Canon EOS 7D Mark II, vilket är bra.
Kontroller och användning
Designen på 80D följer den klassiska Canon-looken med allt vad det innebär: bra grepp, smarta kontroller och möjligheten att nå alla viktiga reglage med tummen. Just 80D ger användaren många knappar att välja mellan, och även en stor möjlighet för dig som fotograf att ställa in vad de ska göra.
Kvaliteten på kamerahuset känns bra och det är lätt att förstå hur allt fungerar även för den som inte är helt insatt – även om det är just många knappar och reglage. Några av knapparna kan däremot upplevas som lite pilliga och små, framförallt på kamerans ovansida. Snurrhjulet på baksidan känns egentligen inte dåligt, men heller inte så kvalitativt, även om det gör sitt jobb.
Till hjälp finns de olika scenvalen som förklarar på skärmen hur resultatet blir och hur du ställer in för att få en viss bildstil. Det finns en del inställningar att göra, bland annat hur hårt ett valt filter ska vara. På så vis får du ändå kontroll över det förinställda. I stort är det enkelt för alla att använda Canon EOS 80D. Att fotografera går smidigt, mycket tack vare den tryckkänsliga skärmen på 3 tum, som även är vinklingsbar. Upplösningen är 1,04 miljoner bildpunkter och skärmen har en klar och ljus bild.
Att kunna vinkla den är riktigt bra om du gillar att använda den för att justera kamerainställningar –genom att hålla handen runt skärmen och peka med tummen kan du enkelt trycka på olika ikoner utan att behöva gräva ned dig i olika menyer. Dessutom kan du vända skärmen och trycka in den mot kamerahuset om du inte vill att den ska stå ut.
Över lag har Canon tagit till vara på möjligheterna att använda pekskärmen på ett effektivt vis och utnyttjat den även för att surfa runt i kamerans menysystem.
För filmaren
Canon EOS 80D känns, som jag tidigare förklarade, som en riktigt bred kamera. En av anledningarna till detta är att skärmen är så användbar vid filmning. Canon 70D som även hade den då nya Dual-pixel-tekniken innebar att autofokusen kunde justeras tyst och smidigt vid filmning.
Samma sak gäller så klart hos 80D – men med tillägget att man nu kan ställa in fler inställningar för autofokusen ska reagera, om den ska var mjuk och långsam eller snabbare. Det går att ställa in upp till tio olika hastigheter för fokusen, vilket påverkar dina filmer positivt. Kontrolllen blir överlägsen och du kan enkelt trycka på skärmen för att justera fokusens djup, vilket är perfekt om du vill omfokusera under tiden som du spelar in film.
Att man sedan kan vinkla runt skärmen för att se sig själv när man spelar in, kan också vara användbart. Dessutom har 80D kontakter för anslutning av både mikrofon, hörlurar och HDMI ut – samt fjärrkontroll och styrning via appen via wifi.
På själva skärmen går det också att ställa in kamerainställningarna när det är dags att filma, och du får en finfin kontroll på allt innan det är dags att starta.
80D har även en HDR-funktion för film som sparar informationen i de ljusaste partierna på bilden genom att ta två olika bilder – en normal och en underexponerad bildruta. Genom att den filmar i 50 bilder per sekund med varannan underexponerad, blir slutresultatet en film på 25 bilder per sekund.
Resultatet blir faktiskt bra, och funktionen är användbara i vissa situationer.
Jag måste säga att jag blev positivt överraskad av hela film-funktionaliteten hos kameran när jag testade den. Riktigt kul!
För den som vill utveckla sin fotografering ytterligare så har Canon även släppt en motorzoom, powerzoom-adaptern PZ-E1 som med kompatibla objektiv (som den nya versionen av objektivet EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS USM) gör att du får en mjuk och stabil zoomning när du filmar. Tyvärr har vi inte testat den fullt ut, mer än vid pressträffen. Det vi kan säga från den är att det helt klart är användbart om man vill göra seriösare filmning med zoom.
Autofokus
Den nya versionen av EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS USM har fått den nya Nano USM-tekniken från Canon. I stort innebär den att objektivet blir snabbare, exaktare och tystare. Och faktum är att så också är fallet. Ljudet när objektivet arbetar är obefintligt, men det är något som vi också vant oss vid sedan tidigare med ny fokusteknik från alla tillverkare.
Det som är häftigast här är i stället hur exakta och snabba Nano USM-objektiven ser ut att vara. När jag fokuserar på en person i förgrunden och sedan fokuserar om på en person i bakgrunden så inte bara känns det som om kameran direkt hittar rätt och ställer om fokus – den gör det också!
Det är svårt att inte bli annat än imponerad över hur Canon lyckats förbättra autofokusen, hur bra det fungerar och att den kommer i en modell som denna.
Kameran fokuserar även i ljussvaga förhållanden ned till -3EV, och kameran hittar fokus även i detta snåla ljus. Till detta kan vi addera de autofokusmöjligheter jag nämnde innan under stycket för film.
I övrigt så är kameran snabb och snabbjobbad även när man fotograferar snabba objekt. Kameran har fått många av sina autofokuspunkter fördelad över en stor yta vilket ökar chanserna att få skarpa bilder på objekt som rör sig.
Dessutom har 80D fått flimmerreducering från exempelvis lysrör i en ishall, samt 45 korsformade autofokuspunkter varav hela 27 stycken kan fokusera med objektiv som får bländare 8 med exempelvis en telekonverter. På så vis kan du nu få fungerande autofokus med objektiv som inte kostar skjortan – tillsammans med en 2x-telekonverter.
Canon EOS 80D jämfört med sin föregångare 70D, innebär en förbättring på kring ett steg gällande dynamiskt omfång på lägsta ISO-värdet.
Upplösningen hos 80D är 24 megapixel, en förbättring från föregångaren med 20 procent. Detta ger lite mer spelrum gällande beskärning, men även möjligheterna att ta bilder i svagt ljus, eftersom också bruset reduceras om man jämför bilder tagna vid samma tillfälle, i samma fysiska storlek.
Film spelas in i 1080p i 60 eller 50 bilder per sekund i H.264 och får samma kvalitet som den vi hittar hos föregångaren Canon EOD 70D, vilket är bra.
Slutsats
Det är inget snack om saken att Canon lyckats riktigt bra med sin EOS 80D. Funktionerna är många, och möjligheterna är stora för både nybörjaren och den erfarne.
Det finns många knappar att bekanta sig med, men Canon har gett dig som fotograf möjligheten att ställa in många saker för att göra kameran till din.
Filmar du så har 80D många bra funktioner att erbjuda, både gällande ingångar för mikrofon och hörlurar, men även funktionerna som den vinklingsbara pekskärmen har att erbjuda.
Canon EOS 80D är en allroundkamera som passar en bred målgrupp, som låter dig växa och hjälper dig på traven när det gäller kreativiteten. Egentligen passar kameran alla, så söker du en kamera att växa i som har spännande funktioner och filmegenskaper så kan det absolut vara värt att kolla in om Canon EOS 80D är något för dig.