Kamera & Bild testar

Fujifilm X30: Med bättre kontroll

Trots -1/3 stegs exponeringskompensation blir ljusa delar i bilden utfrätta. Sensorn har tyvärr nära till att överexponera i vissa lägen så exponeringskompensationsratten är smidig. rn1/1000u2009S, Fu20092, ISOu2009100, 28u2009MM
Brusreduceringen jobbar hårt vid mörkerfotografering. Ibland lite väl hårt, detaljer kan försvinna och det lämnas kvar en del fula artefakter. Men i det stora hela är X30 ändå en godkänd kamera för fotografering i svagare ljus. brn3S, Fu20093,2, ISOu2009800, 28u2009MM
De inbygda filtren ger en möjlighet att snabbt imitera olika klassiska Fujifilm-filmer. Nu har även ett nytt filter lagts till, Classic Chrome. På bilden har dock ett svartvitt filter använts. brn1/45u2009S, Fu20093,2, ISOu2009800, 110u2009MM
Fujifilm X30 har ett macroläge och ett supermacroläge som fungerar bra. I kombination med den vridbara skärmen blir det extra smidigt.rn1/50u2009S, Fu20092,8, ISOu2009100, 28u2009MM

TEST: Fujifilm X30 är den tredje generationen av avancerade kompaktkameror med zoom från Fujifilm. Två större nyheter har dykt upp till i år. Men frågan är om dessa nyheter hjälper eller stjälper?

Fujifilm har två avancerade kompaktkameraserie som kröns av den nuvarande modellen X100T och så denna, X30, som nu ska testas. X100 har fast optik och en större sensor än X30. X30 kompenserar sin mindre sensor med att ha ett zoomobjektiv med hyfsat hög ljusstyrka, 28-112mm f/2.0-2,8.

Sensorn har en upplösning på 12 megapixlar och är samma som i föregångaren X20 förutom att man nu plockat bort lågpassfiltret och därmed borde skärpan ha hoppat upp ett steg. Objektivet var man också nöjd med sedan X20 för det är också lämnat oförändrat.

Nytt och förändrat

Trots att sensorn och objektivet är desamma som tidigare, har det hänt några grejer. På X30 har man adderat en kontrollring på objektivet utöver zoomringen som också används för att slå på kameran. Kontrollringen kan programmeras för att justera olika saker. Fuji har även bestämt sig för att det är dags att plocka bort den analoga sökaren till fördel för att bara ha en elektronisk.

Skärmen på baksidan är också den ny. Den har blivit något större och kan dessutom vinklas 90 grader uppåt och 45 grader nedåt. Att den blivit större innebär att Fuji fått flytta runt lite på knappsatsen på baksidan. I stort sett finns samma funktioner kvar men knapparna har flyttats runt och vissa funktioner hamnar istället på den nya funktionsringen. Funktionsknappen på ovansidan har bytts ut mot en direktknapp för filminspelning. På framsidan har en extra knapp hamnat för att välja vilken funktion som ska användas med funktionsringen. Hur de nya knapparna och reglagen fungerar kommer vi tillbaka till.

X30 har också begåvats med Wifi, i defaultläget finns det en direkt knapp på baksidan som drar igång wifisignalen och har du appen installerad i din smartphone eller surfplatta så kan du styra kameran och föra över bilder från kamera till telefonen/surfplattan.

Fujifilm har även lagt till en ny filmsimulation, eller effektfilter om man hellre kallar dem för det, den här gången är det Classic Chrome som dykt upp i kamerna. Något som Fujifilm lade ner mycket tid på under sin pressvisning av kameran, så det var tydligt att de lade ner stor vikt vid det nya filtret. Tanken med effekten är att den ska passa dokumentärfotografer och ska ge skuggor som inte beckar igenom och färger som inte är för mättade.

Batterikapaciteten har fått sig en uppryckning och ska nu klara av 470 bilder på en laddning. Men det egentliga antalet bilder man får ut på en laddning beror så klart på hur mycket man använder skärmen och wifi. Handgreppet är också något förändrat från X20, i mina ögon har det blivit lite bättre, även om skillnaderna inte är jättestora.

En av de större förändringarna till X30 är alltså att den tidigare analoga sökaren försvunnit och ersatts med en helt elektroniskt. Och det är ett beslut jag hyllar. Jag kanske kan tänka mig att de som gillade retrokänslan den analoga känslan gav inte är nöjda.

Men funktionsmässigt är den nya överlägsen. Med den analoga sökaren fick man ett paralaxfel, kanske inte så allvarligt, men tillräckligt för att det skulle kunna störa. Man fick heller inte möjlighet att se till exempel filtereffekterna direkt i sökaren. Den elektroniska sökaren är högupplöst och riktigt snabb. Det är inget märkbart lagg i den, så det känns som en analog på det sättet.

Man ser även fokuspunkter och ser när kameran hittar rätt. Informationen som visas i sökaren vrids med kameran så om du fotograferar vertikalt så hamnar informationen i sökaren längst ner åt rätt håll. En enkel sak men rätt trevlig.

Skärmen på baksidan är som sagt större, mer högupplöst och vinklingsbar. Men i övrigt fungerar den som tidigare. Att den går att vinkla är så klart behjälpligt när man vill fota ur höga eller låga vinklar, men det är inget exceptionellt magnifikt över den utan skärmen känns som de flesta andra.

Knepig ring

Den nya funktionsringen är ett smart drag. Det är smidigt att kunna justera olika inställningar med ett snabbt handgrepp och objektivet är man ju redan framme och pillar på rätt ofta eftersom det har en manuell zoomring, som för övrigt är riktigt trevlig.

Med knappen på framsidan kan man välja om man vill styra ISO, vitbalans, effektfilter, bracketing/serietagning och fotoläge. Så långt är allt gott, men det är inte helt på banan ändå. Själva ringen är lite svår att använda, den har nämligen inga markeringar eller sätt för användaren att märka hur mycket man ska vrida för att hamna på rätt inställning.

Den känns dessutom nästan som den accelererar när man vrider på den, som att ju längre man vrider på den ju snabbare bläddrar man genom alternativen. Det är en känsla som är svår att beskriva men det gör ringen lite svårhanterad. Det kräver koncentration för att hamna på till exempel rätt effektfilter när man vrider på ringen.

Programmerbara knappar

Som jag nämnde tidigare har knapparna fått flytta runt lite på grund av den större skärmen. Men trots att alla knapparna har en dedikerad funktion som de är märkta med går i stort sett alla att programmera om. Det har så klart både fördelar och nackdelar. Fördelar för att man kan få kameran att arbeta precis som man vill, nackdelar för att alla knappar redan har en symbol eller text på sig vilket gör att om man provar olika programmeringar så kan det bli förvirrande.

Till exempel knappen på ovansidan av kameran som är markerad med en röd färgplutt. En dylik markering betyder av hävd att den används för att spela in film, men den går att programmera om till flera andra saker. Smidigt för de som vill, men jag tycker nog att det hade varit bättre att ha ett par olika Fn-knappar som kunde programmeras och låta andra knappar vara dedikerade så att förvirringen blir lite mindre. Men det är nog rätt personligt.

Fujifilm har sedan deras första X100 fått ta emot en del klagomål på sin autofokus. X30 är inte fantastisk på något sätt vad gäller autofokusen, men den är inte heller något man lägger märke till som en klar nackdel. Den fungerar som man förväntar sig på en kamera i den här klassen. Ibland jagar den lite, ibland hamnar den aningen fel. Men det jag hade velat se är lite mindre fokuspunkter eller rutor. Nu blir den ibland lite för oprecis.

Bildkvalitet

Sensorn i kameran är ärvd från X20 och även om man tagit bort lågpassfiltret så har det inte skett några märkbara förändringar i bildkvaliteten. Objektivet i kameran är också det kvar sedan X20 men här finns inte något att anmärka på.

I det stora hela kan man alltså konstatera att det är främst på hanteringsfronten som vi har nyheter i kameran och bildkvaliteten är bra för sensorns storlek. Man hade ju dock kunnat önska sig en lite större sensor med tanke på kamerans storlek.

Sammanfattning

Ser man till förbättringarna från X20 så har det blivit en lite smidigare och bättre kamera. Skillnaderna i hanteringen återfinns till största delen i funktionsringen runt objektivet men den är inte riktigt så bra som man skulle kunna önska.

Fujifilm X30 är perfekt för den som letar efter en avancerad kompaktkamera med retrolook. Med hjälp av wifi går det snabbt att dela med sig av bilderna via sociala medier, eller mejl, vilket är ett plus i kanten i dagens snabbkommunicerande samhälle.