Kamera & Bild testar

TEST: Sex kameramobiler – den tar bästa bilden 2022

Iphone 13 Pro Max
Motorola Edge 30 Pro
Oneplus 10 Pro
Samsung S22 Ultra
Sony Xperia Pro-I
Xiaomi 12 Pro
Iphone 13 Pro Max
Motorola Edge 30 Pro
Oneplus 10 Pro
Samsung S22 Ultra
Sony Xperia Pro-I
Xiaomi 12 Pro
Iphone 13 Pro Max
Motorola Edge 30 Pro
Oneplus 10 Pro
Samsung S22 Ultra
Sony Xperia Pro-I
Xiaomi 12 Pro
Iphone 13 Pro Max
Motorola Edge 30 Pro
Oneplus 10 Pro
Samsung S22 Ultra
Sony Xperia Prou2013I
Xiaomi 12 Pro

Vi har jämfört marknadens toppmodeller och mobilkameror för att se vilken som presterar de bästa bilderna.

Det uttjatade talesättet att den bästa kameran är den du har med dig gäller fortfarande och eftersom mobiltelefonen är något vi idag sällan lämnar hemma är det den vi använder för att skapa många av de minnen vi senare kan titta tillbaka på. Idag delar vi också bilder i högre utsträckning än någonsin och någonstans i allt det här blir det allt viktigare att kunna visa bilder av bra kvalitet. Både om du vill dela med andra, men också för att bilderna ska likna verkligheten så som du minns den. För att göra det krävs att kameran i din mobiltelefon kan leverera det du förväntar dig. Det är tråkigt att i efterhand ångra att man inte fångade viktiga ögonblick med en bättre kamera.

I årets mobilkameratest finns det en mobil som sticker ut lite extra, Sony Xperia Pro-I. Den lanserades av Sony som en mobiltelefon för fotografer och den utmärker sig med en annorlunda utformad app och ett gränssnitt som är mer familjärt för den som är van vid systemkameror. Om Sony kan backa upp sina stora ord med prestanda återstår att se längre fram i testet. I övrigt består startfältet av “the usual suspects”. Förutom Sony har ingen hävdat några innovationer av grandiosa mått, Apple slog på trumman kring Iphonens nya, större sensor. Huruvida det är marknadsprat eller prestanda återstår också att se.

Vårt test görs genom att ta bilder, många bilder. Dels bilder i specifika situationer där alla kameror används under samma förutsättningar, men också genom att använda kamerorna till vardags för att fånga allt möjligt. Dessa bilder analyseras sedan, jämförs och nagelfars för att kunna leverera ett så rättvist resultat som möjligt.

Appar

Det här är kanske den kategori där ganska få telefoner sticker ut märkbart. De flesta har ungefär samma upplägg och det är oftast mindre saker som skiljer. En del har funktioner som dokumentscanning, andra har andra specialfunktioner. Och så även i år, med ett undantag, Sony. Där de andra apparna i mångt och mycket liknar varandra sticker Sony ut med kameraappen i sin Xperia Pro-I. Den är tydligt riktad till den som är mer fotointresserad (vilket ju också är poängen med hela telefonen). Den har symboler och justeringsmöjligheter som en användare van vid en vanlig kamera känner igen. Det här kan dock bli lite överväldigande för den som är ovan, men Sony har tänkt på det också och petat in ett läge som kallas “basic” där den i stort sett ser ut som en vanlig kameraapp. Det finns även de för fotografer välkända PSAM-lägena, det vill säga att du själv kan välja om du vill styra alla exponeringsparametrar eller fokusera på en av dem och låta kameran sköta resten.

Iphone utmärker sig ju också i den här kategorin genom att sakna ett så kallat pro-läge där du som användare kan ta mer kontroll över exponeringen. Där får man istället förlita sig på andra appar för att göra sådant som går att göra direkt i alla de andra telefonernas kameraappar. Men det är inte något nytt.

Men betyder det här att Sonys app är bäst och Iphones är sämst? Mja, så svart eller vitt är det inte. Sonyappen ger helt klart flest möjligheter för den som vill ha en mer en kameralik telefon, medan Iphoneappens mer sparsmakade utformning passar andra. Samtliga appar fungerar bra och ingen av dem är krånglig att vare sig förstå eller använda. Men betygen sätts efter de möjligheter som apparna ger. Så ska man utse någon vinnare här är det Sony Xperia Pro-I och om någon ska förlora så får det nog bli Iphone 13 Pro Max.

Vinnare: Sony Xperia Pro-I

Zoom

Vissa tillverkare slår gärna på stora trumman och påpekar sina väldigt högra zoom-siffror för sina kameror. Men i många fall handlar det främst om siffror på ett papper och inget som kanske är speciellt användbart i verkligheten. Samsung Galaxy S22 Ultra är den telefon med mest zoom i det här testet med sina 100X, visserligen är det en imponerande siffra. Men resultatet är inte direkt imponerande, bilderna är suddiga, oskarpa och går inte att använda till något vettigt. Ju högre upplösning som finns på sensorn desto mer går bilden att beskära innan den tappar mycket kvalitet. Det är det här som Samsung utnyttjar med hjälp av sin 108-megapixelssensor. Jämför man med de andra telefonerna i testet så har de, på sin höjd, hälften av Samsungs upplösning.

Men som sagt, för Samsung är den maximala zoomen mer av en gimmick än något som är användbart. Det Samsung dock gör som är bra är att de erbjuder en optisk zoom på 10x där de andra tillverkarna ligger runt 2x eller 3x optisk zoom. Det här innebär att den ger bättre bildkvalitet vid det zoomläget än konkurrenterna.

För det är ju så att kamerorna ger betydligt bättre bildkvalitet vid sina optiska zoomlägen jämfört med zoomlägen där digital zoom används. Det här ger fördelar till den som har fler optiska zoomlägen eller en optisk zoom. Med bättre bildkvalitet i det här fallet menas bättre skärpa, bättre detaljrikedom och en mer naturlig känsla i bilderna.

Vad gäller övriga tillverkare så handlar det alltså mycket om hur bra deras mjukvara är på att beskära digitalt och städa upp bilderna så att de ser vettiga ut. Här är de flesta ganska likvärdiga, det är lättare att plocka ut Oneplus och Motorola som i testet inte riktigt når fram till de andras, om än inte fantastiska, nivå. För Motorola har det en logisk förklaring då den inte har någon optisk zoom, dvs den har ingen kamera med större förstoring som alla de andra kamerorna har. Den börjar alltså direkt med att beskära bilden från huvudsensorn.

Lustigt nog så ser det bättre ut för alla tillverkarna om man istället försöker stå så långt bort som möjligt, går närmare sitt motiv. Alla levererar bra skärpa på nära håll, sorgebarnet i sammanhanget är tyvärr Xiaomi som inte riktigt får till det lika bra som övriga. Men annars presterar alla bra, med Iphone, Samsung och Sony i topp.

Ska man utse en vinnare här får det alltså bli Samsung S22 Ultra som levererar bra bilder med bra detaljer tack vare sitt läge med tio gånger optisk zoom.

Vinnare: Samsung Galaxy S22 Ultra

Mörker

Förmågan att hantera mörker är något som tidigare var ytterst pover hos mobilkamerorna men med åren har de utvecklats och de som är bäst idag hanterar mörka miljöer förhållandevis bra. Det som arbetar mot mobilkamerorna här är att en större sensor har möjlighet att samla in mer ljus och kan alltså ge bättre bilder. En mobilkamera har, i kamerasammanhang, inte en speciellt stor sensor. Här skulle man kunna tänka sig att Sony och Apple, som slagit sig för bröstet och sagt att de har satt in stora sensorer i sina mobiler skulle vara bland de som presterar bäst. Men båda dessa hamnar i mitten, visserligen hamnar de flesta i mitten medan två av sex sticker ut. En på ett positivt sätt och en på ett negativt sätt.

Det som gör att Sony inte briljerar här är troligen det faktum att de inte utnyttjar hela den entumssensor de satt in i sin telefon, något som vi uppmärksammat tidigare. I bilderna från Iphone 13 Pro Max kan man se en aning brusreducering och därefter digital skärpa som är pålagd, vilken gör att områden med fin struktur smetas ut och en del detaljer tappas. Iphone tillsammans med Oneplus, är de som ljusar upp bilden mest, vilket sannolikt ger mer brus som måste filtreras bort och därmed tappas lite detaljer. Hade de istället gjort som Sony valt att göra, det vill säga inte ljusa upp bilden lika kraftigt, hade de måhända sluppit undan det problemet. Sonys bilder ser naturligare ut, men hamnar i paritet med övriga i mittenfåran när det kommer till bibehållna detaljer. Samsung lyckas bra även i den här kategorin. Bilderna bibehåller en stor del av sina detaljer och färgerna är förhållandevis neutrala.

Förutom att bibehålla detaljer och inte få för mycket brus är ett annat problem i mörker att återge färger på ett bra sätt. Att lyckas bibehålla nyansvariationerna och hålla färgerna naturliga trots att ljuset är dåligt. Här är det flera som tappar balansen lite, främst är det starka färger som kamerornas mjukvara överkompenserar och trycker på lite extra. Det gör att färgerna tappar nyanser och inte längre ser ut som ögat tänker sig. Bäst klarar sig Sony tätt följd av Samsung, måhända är det Sonys erfarenheter från kameravärlden som spelar in här. Färgerna från Sony och Samsung ser naturliga och lagom dämpade ut, som man förväntar sig att de borde göra i en mörkare miljö.

Vinnare: Samsung Galaxy S22 Utra, Sony Xperia Pro-I

Porträtt

När vi jämför mobilkamerornas porträttlägen handlar det mycket om att se hur bra de är på att frilägga personerna och skapa en suddig bakgrund, men också hur deras hantering av hudtoner fungerar. På det stora hela kan man säga att de flesta av telefonerna är jämbördiga när det kommer till förmågan att frilägga människor på ett bra sätt. Det känns inte som om man gjort några stora framsteg sedan förra årets test. Fotograferar du någon med en lite fladdrig frisyr mot en bakgrund som inte är homogen, ja då kommer det att se halvdant ut. Kamerorna, eller rättare sagt den mjukvara som sköter det här, klarar helt enkelt inte av att särskilja spretande hårstrån från en oregelbunden bakgrund. Generellt gäller också att man inte ska maxa den här funktionen i någon av telefonerna då det helt enkelt inte ser speciellt snyggt ut. Den digitala mjukvarulösningen på ett kort skärpedjup har inte kommit tillräckligt långt för att kunna ersätta ett ljusstarkt objektiv på en kamera med en större sensor. Det ser syntetiskt och konstlat ut. Med det sagt så klarar flera av telefonerna sig bra, med porträttfunktionens suddiga bakgrund på en lagom nivå ser det rätt bra ut. Störst skillnad från fjolårets test tycker jag mig se hos Oneplus.Måhända ett resultat av Oneplus och Hasselblads gemensamma mjukvaruansträngningar. I de porträttbilder jag tagit med telefonen är hudtonerna fina och även om de verkar lägga på en utslätande effekt på huden så är den inte allt för aggressiv.

I beräkningen för betygen i den här kategorin så räknar vi även med bilder tagna med den främre selfiekameran. Här är optiken oftast mindre och det märks att de bland annat har svårare att hantera motljus med så kallad ghosting och överstrålning som följd (färgade speglingar i bilden samt stora ytor med försämrad kontrast). Lite förvånande var Iphone 13 Pro Max en av de som gav mest överstrålning i motljus, andra som utmärkte sig åt fel håll var Motorola som gav en del kraftiga färgskiftningar. Oneplus å andra sidan sköter motljuset förvånansvärt bra, i övrigt är de flesta jämnstarka.

De som generellt gör bäst ifrån sig i den här kategorin är Iphone och Sony. Alla gör fel i beräkningarna för oskärpan med jämna mellanrum, men Sony och Iphone får ofta till känslan i oskärpan på ett bra sätt. Sony kan säkerligen dra nytta av sina erfarenheter inom kamerabranschen.

Vinnare: Apple Iphone 13 Pro Max, Sony Xperia Pro-I

Dagsljus

Likt förra årets samlingstest är det här den bredaste kategorin. Vi tittar på kamerornas förmåga att prestera i “vanliga” situationer. Det vill säga i hyfsat ljus, motiv som människor, miljöer och så vidare. Det är också den enklaste kategorin för kamerorna att prestera bra bilder i, vilket gör att saker som vitbalans och färghantering märks mer när man jämför en stor mängd bilder från de olika kamerorna.

Men vi börjar med något som är mer av en kuriositet, nämligen de olika kamerornas högupplösta läge. Alltså det läge där man får ut hela sensorns upplösning. Här kan man tänka att Samsung har ett övertag med tanke på sin imponerande upplösning på 108 megapixlar. Visst ger den hög upplösning, men då tappar man också förmågan att utnyttja kamerans mjukvarumagi när den i vanliga fall komprimerar de där 108 megapixlarna till 12 megapixlar. De mindre bilderna är snällare mot ditt lagringsutrymme, men nedskalningen gör också bildkvaliteten bättre. Detsamma gäller egentligen för alla kamerorna i testet, ja förutom Iphone och Sony där det inte finns några högupplösta lägen, eller så får man se det som att kamerorna alltid är i sina högupplösta lägen. Det enda du tjänar på att använda det här läget är siffror som egentligen bara är användbara på papper. Visserligen lyckas de flesta bibehålla färger och dynamiskt omfång, men jag ser väldigt få tillfällen där det kan vara en fördel att fotografera i det högupplösta läget.

Men åter till de, för de flesta, mer relevanta områdena. Tittar vi på färghantering klarar sig de flesta förhållandevis bra. Det finns tendenser att vilja mätta färgerna onödigt mycket ibland och det gäller alla kamerorna i testet, i olika situationer. Generellt upplever jag att man ändå får förhållandevis neutrala färger. Däremot märks att många tillverkare har svårt med det dynamiska omfånget i vissa färger. Det vill säga att kunna hantera många olika nyanser. Främst ser man det här med röda färger, eller väldigt klara färger. Huruvida det beror på mjukvara eller hårdvara låter jag vara osagt.

Tittar man på färghanteringen överlag är det svårt att se några tydliga linjer som skulle peka på att någon av dem var väldigt mycket sämre än de andra, även om några skillnader förekommer. De reagerar lite olika i olika typer av ljus, men det är sällan dramatiska skillnader. Ska man dra några slutsatser vad gäller just färger så tycker jag mig kunna se att Samsung, Sony och Iphone levererar stabilast, Motorola och Oneplus däremot visar några tendenser till att ge lite blaskigare färger ibland, men skillnaderna är inte milsvida.

Ser man till dynamiskt omfång håller de flesta även här en jämn kvalitet. Xiaomi tenderar att uppvisa störst problem med att inte fixa täckningen, det vill säga få helt vita fläckar eller helt svarta fläckar. Trots att problemen benämns som “störst” hos Xiaomi ska det sägas att problemen inte är stora sett till helheten.

Håller man sig till kamerornas optiska zoomnivåer ser man heller ingen dramatisk uppskärpning av bilderna utan det ser mestadels neutralt ut. Överdrivet uppskärpta bilder ser ofta väldigt digitala ut, vilket inte brukar vara önskvärt. Det brukar också vara ett tecken på att tillverkaren försöker kompensera för dålig optik eller signalhantering i tidigare skeden i bildhanteringsprocessen.

Tittar man på kamerornas autofokussystem har de överlag blivit imponerande. De flesta kameror identifierar snabbt ansikten, personer och till och med hundar i bilderna och sätter skärpan på dessa. Det gör det enkelt att få skarpa bilder på det du tänkt dig. Sony dyker dock upp som en favorit på autofokusfronten. Deras följande autofokus är väldigt bra och det är lätt att hantera. Sony Xperia Pro-I ska ju ha ärvt autofokusteknik från Sonys systemkameror, så det kanske inte är så märkligt att de hamnar i topp. Bottennoteringarna här blir tyvärr Oneplus och Motorola som jag inte upplever som lika stabila eller lätta att använda vad gäller fokuseringen.

Ska man utse några vinnare i just den här kategorin får det nog bli Samsung, Sony och Iphone, men det är inte med några stora marginaler.

Vinnare: Samsung Galaxy S22 Ultra, Sony Xperia Pro-I, Apple Iphone 13 Pro Max

Vinnare

Räknar vi då ihop poängen från de olika kategorierna ser vi att Samsung Galaxy S22 Ultra är den som plockar hem vinsten. Det gör den för att den presterar jämnt på alla områden. Den levererar konsekvent bra resultat och har dessutom vissa funktioner och fördelar som de andra saknar, som till exempel högre upplösning och en längre optisk zoom. Det är dock inte några stora skillnader mellan de tre pallplacerade telefonerna (Sony Xperia Pro och Iphone kammar hem andra- respektive tredjepriset).

Samsung Galaxy S22 UltraSamsungs har återigen lyckats med sin toppmodell, de ligger bra till rent specifikationsmässigt med sin höga upplösning och långa zoom. Även om zoomen till stor del är en gimmick som inte riktigt är användbar för fotografering. Sin längre optiska zoom gör att det går att få bättre bilder och den höga upplösningen ger fördelar när man använder olika mjukvarutekniker för att skala ner bilderna.

+ 10x optisk zoom, hög upplösning, bra på det mesta

- Zoom inte användbar i hela längden

Apple Iphone 13 Pro MaxApple har satt ihop en kompetent kamera i den senaste toppmodellen. Men de begränsar användaren genom att inte erbjuda en speciellt funktionsrik app. Istället får användaren förlita sig på andra appar för att få ut det mesta ur kameran. Och det går att få ut en hel del bra ur kameran, så det är lite synd att Apple valt att göra på det sättet. Men det är också egentligen den enda större nackdelen med deras kamera, kan man leva med det och Ios är det ett bra alternativ.

+ Bra färghantering, bra porträtt

- Färre funktioner i appen

Sony Xperia Pro-ISony slog på stora trumman när de lanserade Pro-I, det skulle vara fotografens telefon och den stora sensorn var minsann lika stor som i deras avancerade kompaktkameror. Nåväl, det visade sig att Sony inte använde sig av hela sensorn i Pro-I men de har lyckats med att skapa en telefon som passar den som är van vid en systemkamera och som vill ha lite fler möjligheter. De har dessutom ett riktigt bra autofokussystem och bilderna blir överlag väldigt bra. Xperia Pro-I sticker ut lite i testet och för den som är ute efter just det den har att erbjuda kan det mycket väl vara den bästa telefonen i det här testet.

+ Bra app, bra autofokus

- Inte mycket optisk zoom, kan vara lite krånglig för den ovane

Xiaomi 12 ProFörra året hamnade Xiaomi högre i testet än vad de gör i år, då testade vi deras speciella toppmodell Mi 11 Ultra som hade rejält med zoom och bra upplösning. Den levererade neutrala och fina bilder som fick gott om beröm. Tyvärr känns det som om 12 Pro inte kan fylla ut Mi 11 Ultras kanske för stora skor. Det här året går Xiaomi istället genom testet lite anonymt. Den sticker inte ut åt något håll egentligen men är inte ett dåligt val.

+ Jämn prestanda rakt igenom

- Har lite dåligt dynamiskt omfång i vissa situationer

Motorola Edge 30 ProMotorola blir testets sorgefågel på flera sätt. Den är egentligen inte så dålig, men i det här sällskapet är det den som har flest svagheter. Färghanteringen är lite svajig ibland och när man börjar zooma så tappar bilderna kvalitet ganska snabbt. Den är dock märkbart billigare än övriga kameror i testet, så vill du komma undan till ett lägre pris kan Motorola vara ett bra alternativ.

+ Billigare, bra app och bra för vardaglig fotografering

- Har lite svårt i mörker och inzoomat

Oneplus 10 ProOneplus är nog den tillverkare som ryckt upp sig mest sedan förra året. Placeringsmässigt i testet innebär det bara en placerings förbättring. Men jämför man bilderna så ser vi en större skillnad än vad poängen återspeglar. Färghanteringen har blivit bättre och till exempel porträttläget sköter sig bättre nu. Upplevelsen är att det är mjukvaran som förbättrats. Om de fortsätter på samma bana är nog inte pallplatsen långt borta.

+Bra porträttläge, bra app

-Lite blaskiga färger i vissa lägen

Betyg och fakta, klicka på bilden för att förstora tabellen.