Kamera & Bild RETRO

K&B Retro: Fullformatskameran Sony A7S (2014)

2014 släppte Sony den då tredje modellen i sin serie kompakta systemkameror i fullformat. Videospecialisten A7S på 12,2 megapixlar blev snabbt kameran som "kunde filma i mörkret".

I Kamera & Bild Retro får du som läsare följa med på en tillbakablick på prylar från förr. Fullformatskamern Sony A7S släpptes i april 2014. Efter modellen har Sony släppt två till versioner: A7S II och A7S III. Den senare är fortfarande en kamera vars sensor står sig extremt bra för att filma i svagt ljus.

Utdrag från Kamera & Bilds test

»Anledningen till att A7s har så pass låg upplösning, om man nu får säga så, är bland annat på grund av videoinriktningen. Med den lägre upplösningen behöver man inte interpolera bilden speciellt mycket för att kunna använda hela sensorns bredd för filmning i 4k, som är en av kamerans säljpunkter.

Den lägre upplösningen ger också större pixlar. Sony har dessutom konstruerat sensorn för att så lite ljus som möjligt ska läcka mellan de olika pixlarna för att kontrasterna ska bli så bra som möjligt.

Tillsammans med Nikon d4s är A7s den enda kamera som kan pressas upp till iso 409 600. Det är väldigt högt. Visserligen blir bilderna ganska brusiga på de nivåerna, men det är ändå rätt fantastiskt att det går att fotografera på så höga nivåer. Givetvis beror det till stor del på de större pixlarna som hanterar bruset bättre. För den som söker perfekt teknisk kvalitet är det kanske ingen poäng med att söka sig så högt i iso-skalan, men det ger möjligheten att ta en bild istället för att inte ens ha chansen.

Men det är väl ändå en stillbildskamera? Givetvis är A7s en stillbildskamera, och en bra sådan dessutom. Den låga upplösningen gör att bilderna, idag när tio megapixlar mer är vad man vant sig vid, känns lite oskarpa när man beskådar dem på pixelnivå. Men ingen vettig människa tittar väl på sina bilder med mikroskop med måttbandet i högsta hugg. Istället vill man ha bilder med lågt brus och bra egenskaper i svagt ljus.«