Kamera & Bild testar

TEST: Sony FE 24–70mm F2,8 GM II – Imponerande normalzoom

Fantastisk skärpa och bildkvalitet tillsammans med flera intressanta funktioner för både filmare och stillbildsfotografer gör detta objektiv till en vinnande uppföljare till föregångaren.

Efter sex år får sig nu Sonys normalzoom i fullformat med det klassiska 24–70mm-omfånget en remake, med flera förbättringar mot föregångaren Sony FE 24–70mm F2,8 GM II. Den andra versionen med beteckningen SEL2470GM2 har bland annat blivit både lättare och mindre, förutom att Sony även förbättrat bildkvaliteten och utvecklat funktionaliteten så att den även passar de som både fotograferar stillbild och filmar.

Sony har även gjort en del grejer för den optiska lösningen, bland annat använt sig av 3 asfäriska linselement, två super-ED-linselement och två XA-linselement, något som håller nere den kromatiska aberrationen. Föregångaren hade några brister här och där, och de har Sony nu sett till att förbättra eller åtgärda, både när det gäller bildkvalitet och handhavande.

Precis som den tidigare versionen och övriga GM-objektiv har även detta objektiv fått med sig det bästa av både Sonys teknik men även design. Utseendet känner vi igen, liksom funktioner som vädertätning, funktionsknappar runt objektivet samt både fokus-, zoom- och bländarring. Det medföljande motljusskyddet har fått en liten lucka som går att öppna och stänga för att kunna rotera exempelvis ett cirkulärt pol- eller ND-filter, något som helt klart hjälper filmare som många gånger behöver använda sig av filter.

Hanteringen hos detta objektiv är däremot det som är den stora grejen. Förutom den lägre vikten, som nu minskat med runt 20 procent, är även reglagen fantastiska att använda. Det märks att Sony tänkt till för att göra en hel del förbättringar mot föregångaren, något de också lyckas med. Fokusringen är extremt mjuk och enkel att justera, något som ger en hel del precision – den är verkligen lättanvänd och exakt samtidigt som man inte behöver anstränga sig för att justera den, vilket imponerar.

Grym bildskärpa över hela bilden, är en av fördelarna hos detta objektiv. 1/125s, f/20, ISO 250 vid 70mm.

Zoomringen är nära på likadan, med möjligheten att justera trögheten mellan mjuk eller trög, alltså två lika val. Vid mjuk inställning är den faktiskt som det låter, och något av den enklaste och mjukaste zoomvridningen jag upplevt mellan 24–70mm. För den som snabbt justerar zoom och vill göra det både enkelt och snabbt är detta välkommet, och fungerar så bra man kan önska sig. Vill man ha lite trögare zoom, exempelvis vid filmning, så justerar man enkelt trögheten till denna, och man får ta i mer men får då också jämnade justering. Trögheten är också en hel del trögare, och ska man vara petig så skulle jag själv gärna se ett mellanläge som var neutral, som ett mellanting mellan detta objektivs två tröghetslägen.

Bländaren justeras antingen på kameran genom att ställa bländarringen i A-läget, eller genom manuell justering mellan f/2,8–22. Även här finns en inställning för ringen – det går att välja mellan mjuk justering utan klick eller distinkta klick för bländarstegen. Givetvis passar den mjuka väl in för den som filmar och vare sig vill ha klickljud eller kamerarörelser vid bländarjustering. Smart funktion som uppskattas och fungerar mycket bra. Objektivet har även en bländarlåsningsknapp för att låsa bländaren i automatläget så den inte råkar justeras.

Vädertätning och antireflexbehandlingar bidrar till att objektivet klarar både vatten och motljus på ett bra vis. 1/125s, f/2,8, ISO 100 vid 69mm.
Närgränsen är 0,21m vid 24mm och ökar till 0,3m vid 70mm som här. 1/160s, f/2,8, ISO 160 vid 70mm.

Att använda objektivet för video fungerar alltså alldeles utmärkt, och detta var även en av de tankarna som Sony hade när de gjorde denna uppdaterade version. Men fördelen är att de ändå inte har gjort avkall på funkionalitet och känsla för den som fotograferar stillbild.

Fokus fungerar även snabbt och precist med objektivet, vilket gör att det finns mycket lite att anmärka på när det gäller handhavandet – det är helt enkelt på topp. Det är dessutom tyst, något som underlättar vid filmning.

Bakgrundoskärpan kan ibland vara orolig, ibland fantastisk. 1/3200s, f/2,8, ISO 320 vid 70mm.

Slutsats

Sony har, förutom handhavandet, satsat på att förbättra bildkvaliteten hos denna uppdaterade version. Bildskärpan är extremt bra över hela bilden redan vid f/2,8, och även hörnen är skarpa över hela zoomomfånget, vilket innebär en förbättring mot föregångaren. Även vinjetteringen är välkontrollerad liksom distorsionen vid de lägre brännvidderna. Viss kromatisk aberration finns, men relativt låg, så det är knappast något att tänka på. Även focus breathing hålls förbättrats mot föregångaren liksom att linsytorna är behandlade med ytbeläggningen Nano AR Coating II för minskad ghosteffekt.

Linselementen i objektivet: 1) Extremt asfärisk lins (XA-lins), 2) Asfärisk lins, 3) Super ED-glas samt 4) ED-glas (extra låg spridning).

Totalt sett håller alla viktiga delar vi tittar på en hög kvalitet, och rent funktionsmässigt är detta objektiv en dröm att använda. En möjlig nackdel är att objektivet inte har inbyggd bildstabilisering, men då hade vikt och storlek ökat.

Med de funktioner, den bildkvalitet och det handhavande objektivet ger får det utmärkelsen "toppklass". När vi tittar på alla delar så kan vi även säga att detta objektiv utan tvekan placerar sig bland de bästa normalzoomarna vi testat.

+

Kvalitativt byggd

Riktigt skarp från f/2,8 genom på alla brännvidder

Flera kontrollfunktioner

Relativt lätt

-

Viss vinjettering

Viss kromatisk aberration

Specifikationer

Fattning

Sony E

Format

Fullformat

Brännvid

24–70 mm

Cirkapris

26 000 kr

Bildstabilisering

Nej

Maximal bländare

f/2,8

Minsta bländare

f/22

Bländarlameller

11

Närgräns

0,21–0,3 m

Vädertätning

Ja

Filterstorlek

82

Diameter x längd

Ca 87,8 x 119,9 mm

Vikt

Ca 695 g