Kamera & Bild testar

TEST: BenQ SW271 4K – smart & proffsig skärm

BenQ har gjort en rejäl ansats och riktat in sig mot professionella fotografer. I denna skärm på 27 tum hittar vi det mesta av vad en fotograf behöver: 10-bitars färgdjup, 14-bitars LUT och 99 procent visning av färgrymden Adobe RGB – plus mycket mer.

BenQ är skärmtillverkaren som på senare tid satsat hårt för att konkurrera inom bildskärmssegmentet riktade mot fotografer. Nu senast har de släppt flera bildskärmar med korrekt färgåtergivning, stora färgrymder och ja, allt som en fotograf kan tänkas behöva.

Kamera Bild har kollat in BenQ SW271, en bildskärm på 27 tum, 4K-upplösning, stöd för HDR-10 material, hårdvarukalibrering och möjligheten att visa 99 procent av färgrymden Adobe RGB.

Allt man behöver

I kartongen medföljer en hel drös med kablar, vilket gör att skärmen direkt går att koppla in till din dator oavsett om du har en nyare eller äldre PC eller Mac. Thunderbolt, USB-C eller Displayport – du väljer själv.

Medföljer gör även en ljuskåpa för att ta bort oönskade reflektioner från skärmytan, vilket för många fotografer är ett måste, och något som faktiskt också gör skillnad.

Inget unikt med detta, men något nytt är den ficka med en fabrikskalibreringsrapport som sitter på kartongen. Skärmen har nämligen blivit professionellt hårdvarukalibrerad i fabriken, allt eftersom skärmpanelerna har sina individuella skillnader för hur korrekt de visar färger och ljus direkt efter montering. Rapporten påvisar hur de kalibrerats, och säkerställer att de inte har ett avvikande delta-E-värde högre än 2. På så vis ska man redan från början vara säker på att skärmen är korrekt inställd.

Förutom en stabil fot för skärmen finns även en så kallad »hot key puck« i lådan, något jag återkommer till framöver. Med den kan man styra skärmens inställningar utan att peta på skärmen.

Skärmens design är uppbyggd för att ge en mycket smal ram runtom, och man kan säga att den platta designen ger ett snyggt intryck, med bildytan på 609 x 336 mm liggande ganska nära ytterkanterna.

Enkel start

En skärm är inte så svår att få igång utan direkt kunskap, och så är fallet även här. Allt fungerar bra från början och det finns egentligen ingen anledning att göra några direkta justeringar på skärmen.

I skärmens menysystem hittar vi alla möjliga inställningar, och det går att göra en hel del justeringar för bildkällor, färgrymder, bild-i-bild-funktioner och andra systemspecifika inställningar.

Skärmen går även att använda som en USB-hubb om man kopplat in USB-kabeln, vilket innebär att de två USB-uttagen på skärmen då kan användas för att koppla in kringutrustning eller ladda prylar med. Dessutom finns en inbyggd SD-kortläsare som fungerar fint att använda, även om både den och USB-uttagen enligt mig sitter något olägligt till, runt en decimeter in på skärmens vänstersida. Här hade det varit bättre att skjuta ut i varje fall kortläsaren – USB-kontakterna kan jag förstå, eftersom det inte är snyggt med kablar som står ut från skärmens ram.

Profiler och teknik

Storleken på 27 tum med en IPS-panel i 16:9-format har en upplösning på 3840 x 2160, alltså 4K, och med en pixel-pitch på 0,1554 mm (163 pixlar per tum). IPS vittnar om god kontrast, något som behövs för fotografer.

Bildskärmen kan visa 1,07 miljarder färgnyanser tack vare att panelen arbetar i 10 bitar. För färghanteringen och hårdvarukalibreringen arbetar den i 14 bitar.

Det är också färgerna som är en av anledningarna att denna skärm är ett vettigt alternativ för fotografen, då den kan visa 99 procent av färgrymden Adobe RGB och hela den mindre färgrymden sRGB. Möjligheten till hårdvarukalibrering gör att du kan kalibrera skärmen med en kalibrator, och att de justeringarna också sitter i skärmens hantering. Du slipper bry dig om att ladda in skärmprofiler i ditt operativsystem – skärmen är redan kalibrerad. Detta kan enkelt göras med medföljande programvaran Palette Master Elements, kompatibelt med flera av X-Rites och Datacolors Spyder-kalibratorer.

Förutom egna profiler att välja mellan, direkt i skärmen, finns förvalen för sRGB, Adobe RGB, DCI-P3, Rec 709, HDR och Svartvitt läge. Adobe RGB är så klart den färgrymden man vill använda på skärmen som fotograf, men smart är möjligheten att kunna växla mellan olika färgrymder.

Genom det så kallade »hot key puck«-reglaget finns möjligheten att styra skärmens menyer på ett mycket smartare och enklare sätt. Pucken är kopplad till skärmen med en meterlång kabel, och har sin plats i skärmens pelare – som den kan tas bort ifrån. På så vis slipper man luta sig framåt och göra skärmjusteringar.

Hot key puck. Pucken är kopplad med kabel till skärmen – och har snabbknappar som gör att du enkelt kan byta färgrymd eller göra inställningar i skärmens meny.

Nu gör man nog inte det så ofta, men pucken i sig gör det möjligt att snabbt växla mellan de tidigare nämnda färgrymder.na. Exempelvis kan man ställa in tre knappar för tre olika färgrymder, och växla från den aktuella Adobe RGB-färgrymden som man arbetar i till sRGB för att se hur bilden kommer se ut på exempelvis webben.

Samma sak gäller för den som gillar att göra sina bilder svartvita – med pucken finns möjligheten att med ett knapptryck se hur bilden kommer att se ut i svartvitt, eftersom hela skärmbilden blir just svartvit. Perfekt för den som vill få en snabb »förhandsvisning« för detta, men inte mer än så – justeringen påverkar så klart inte bilden, och det är svårt att veta exakt slutresultat i ljushet och färgkonvertering – för det måste du ändå redigera i rätt färgrymd. Men visst är det smart för sitt syfte.

Det går även att koppla in två datorer eller grafikkort för att tilldela olika färgrymder på de två monitorbilderna.

Bra yta, bra storlek, bra skärpa. Med en storlek på 27 tum har BenQ SW271 mycket yta för den som arbetar med både bildredigering och design. Två A4-papper får plats i naturlig storlek, tillsammans med verktygspaletter, i exempelvis Photoshop. Dessutom bidrar den höga upplösningen till detaljrika bilder och finfin skärpa i bilderna.

Synvinkel och skärmyta

Upplösningen på 3840 x 2160 ger en mycket skarp och lugn bild i 60 Hz. Visst går hela den upplösningen att använda i 1:1 mot pixlar, men då blir också gränssnittet mycket litet. Men en vald upplösning som ger den normala storleken på gränssnittet och upplösningen 2560 x 1440 blir bilderna fantastiskt detaljerade, mer papperslika och med en grym skärpa.

Synvinklarna hos SW271 är mycket bra. Man kan röra huvudet runt mitten på skärmen rätt mycket åt sidorna och uppåt och nedåt utan att det blir någon förändring i ljusstyrka och färgförändring. Specifikationerna säger 178 grader.

En lättare färgskiftning mot rött över 45 grader från skärmen, åt sidorna. Men detta får anses mycket bra.

Bildytan känns över lag jämn och bra, med undantag för den nedre centimetern där en liten avtagande ljusåtergivning är synbar. Bilden blir lätt mörkare ju närmare kanten man kommer, när vi tittar på en helt vit bild som visas över hela bildytan.

En helt uniform ljusstyrka är så klart det bästa och så som det är tänkt att vara, men avtagningen i ljusstyrka är inte så stor, och får ändå ses som acceptabel i detta fall.

Skärmytan. Bilden på BenQ SW271 är bra från alla vinklar, men på skärmens nedre del syns en liten avtagande ljusåtergivning, något som gör att skärmen blir något mörkare en centimeter från kanten, som på bilden ovan illustreras något överdrivet i förklarande syfte.

Den absoluta svärtan som bildskärmen kan uppnå som påslagen är bra. Vi testar detta genom att visa en helt svart bild över hela skärmytan och undersöker hur skärmens yta ser ut i form av ljus. Här är ljusstyrkan helt uniform, med likadan upplevd svärta över hela bildytan. De mörkaste partierna är, i enlighet med paneltypen IPS, så klart inte 100 procent svarta i de mörkaste partierna – men ändå riktigt mörka. På BenQ SW271 är svärtan bra, även om det finns dyrare bildskärmar med andra tekniker än hos denna, som hanterar denna svärta bättre.

Skärmytans struktur är matt, med en yta som effektivt minskar reflektioner. Denna ser mycket bra ut och fungerar även effektivt när vi undersöker hur bilden påverkas av ljus från omgivningen. Samma sak gäller för det effektiva och medföljande ljusskyddet. Dess insida är beklädd med en matt struktur som effektivt motverkar reflektioner. Extra plus ger vi för att detta skydd går att använda oavsett om vi har bildskärmen i liggande standardläge eller stående porträttläge. Skyddet har även ett inbygt hål för möjligheten att kalibrera skärmen med en kalibrator utan att behöva ta bort skyddet.

Stående format. Med en enkel vridning kan skärmen roteras för att användas i stående läge. Samma ljusskydd används – man viker det bara vid ett annat ställe. Rotering av bilden ger en helt annan vy vid redigering av exempelvis stående porträttbilder.

Totalt sett är både synvinklar och skärmyta av fin kvalitet, med knivskarp bild och bra färgåtergivning, något som verifieras av vår kalibrering som påvisar att skärmen håller vad den lovar när det gäller färger och färgrymd.

Slutsats

BenQ har skapat en intressant och prisvärd bildskärm för fotografer, i en storlek som tilltalar de flesta. Funktionerna är många, både när det gäller att ställa in skärmen, justera diverse funktioner i menyerna, men även mer fotografspecifika funktioner som möjligheten att använda reglaget »hot key puck« för snabb justering.

Med god ljusstyrka, hög skärpa, fin kontrast, snabb responstid och kvaliteten hos IPS-panelens teknik får man mycket skärm i BenQ SW271 – med få konkreta problem.

De absolut viktigaste funktionerna som möjligheten till hårdvarukalibrering, visning i 99 procent av den för oss viktiga färgrymden Adobe RGB samt 10-bitars färghantering och 14-bitars LUT-hantering finns där – och mycket mer därtill. Och med en upplösning på 4K får man i storleken 27 tum en mycket vacker återgivning av bildens potential.