Kamera & Bild testar

Test av Sony NEX-C3

Liten, mindre och NEX-C3. Redan med föregångarna NEX-3 och NEX-5 lyckades Sony med att klämma in en APS-C-sensor i två riktigt små kameror. Nu kommer efterföljaren: den andra generationens spegellösa kamera från Sony, den minsta i trion.

Som en utmanare till de något mindre MICRO FOUR THIRDS-kamerorna släpper Sony nu sin NEX-C3 med många likheter från de två tidigare kamerorna i NEX-familjen. Till utseendet är de uppbyggda på samma sätt, med samma ergonomi, knappar och väljarhjul. Största skillnaden ligger i den nya sensorn på 16,2 megapixel med ett ISO-omfång på 200-12 800 som erbjuder något bättre brusprestanda än den tidigare sensorn på 14 megapixel. Men möjligheten att spela in i FULL-HD i formatet AVCHD – likt NEX-5 – får vänta. C3 spelar in i 720p/30 i mpeg4-format.

Kamerahuset är till största delen tillverkat i plast, en känsla som också förmedlas när man håller i kameran, främst eftersom det enkelt räfflade greppet är något halt att hålla i. Här hade ett grepp med mer friktion varit ett plus – precis som det är för ytan vid tummen – även om det fungerar helt okej som det är nu.

Till det yttre är förändringarna från tidigare NEX-modeller i det närmaste obefintliga. C3 har bara blivit något mindre, reglage och knappar sitter på samma ställen och den tre tum stora skärmen har samma vinkelbara led. Här märks det därför att Sony är nöjd med sin design och att den passar med tekniken – det är trots allt en stor sensor som också kräver sin optik. På så vis är ett minimum av knappar och kontroller också ett fortsatt måste för att inte bli stor som en systemkamera.

Kluriga kontroller

Just därför borde NEX-C3 vara perfekt för den som vill slippa lära sig bländare, slutare och relationen dem emellan. Kontrollerna är få och menyerna ska vara logiska – två komponenter som enligt Sony själva gör kameran lättanvänd. Men jag håller inte riktigt med.

Börjar vi med kontrollerna så är de inte helt perfekt placerade. Det blir för trångt för att kontrollera knappar med tummen på ett bra sätt, och den gummerade ytan för tummen – där känns det helt fel att ha just tummen. Den hamnar helt enkelt på skärmen i stället. Även pekfingret får böjas en hel del för att slå på, av, eller trycka på inspelningsknappen för film.

Ett enhandsgrepp är alltså svårt att använda på ett bra sätt för att samtidigt få kontroll på kameran. Men väljarhjulet är lättanvänt och gör ett bra jobb. Men vid zoomning av bilder är den riktigt jobbig – du måste snurra, snurra och snurra för att förstora eller förminska. Här kunde känsligheten helt klart vara annorlunda.

Väljarhjulet fungerar även som upp-, ned, vänster- och högerknapp, med en knapp i mitten. Till skillnad från de äldre nex-modellerna kan man nu även programmera väns-ter- och högerknappen, något som är riktigt smart. Funktionen hos de två knapparna till höger om skärmen är liksom tidigare också programmerbara, och skärmen visar vilken funktion de har. Detta är perfekt för att snabbt komma åt inställningar för exempelvis de olika kreativa scenval som finns, eller inställning för autofokus, ljusmätning eller iso. Du kan också själv ställa in en specialmeny som du snabbt kan nå för att göra justeringar till dina vanligaste val.

Med det smarta läget för att ta bilder i svagt ljus tar kameran sex bilder efter varandra som den sedan kombinerar för att minska bruset och förbättra bilden. Sak-er som rör sig påverkas inte, utan ljusas bara upp från en av bilderna, och syns därför bara en gång. Smart!

Under menyn för fotoläge ställer du in kamerans grundinställning, exempelvis bländ-ar- eller slutarprioritet, manuellt läge, scenval eller bildeffekter. Du kan också välja »intelligent auto« för att låta kameran sköta allt åt dig för bästa möjliga bild. Tyvärr utnyttjar inte denna inställning hela kamerans potential, utan begränsar känsligheten till 1600 iso när man mycket väl skulle kunna nå högre känslighet med bra bildresultat.

Så långt är allt väl, men om du inte är helt van vid hur man programmerar kontroller, justerar bländare och slutare så kommer du att behöva lite tid på dig att lära känna både kontrollerna och menyerna. Uppåt behöver nämligen inte längre betyda uppåt, höger behöver inte betyda höger, utan kan ta dig till andra inställningar i stället för att låta dig justera det du faktiskt valt att ändra. Till en början kan det kännas ologiskt och konstigt, men när man lärt sig hur det fungerar är det så klart inte längre något problem, även om Sony borde ha kunnat lösa det bättre med tanke på vilka användare kameran riktar sig till.

Bra skärm, bra autofokus

Den ljusstarka LCD-skärmen på tre tum gör sig riktigt bra även i strålande sol. Beroende på ljusförhållande kan den ställas in för automatisk justering, manuell inställning eller soligt väder – något som också ökar skärmens kontraster för en tydligare bild. En annan fördel är också att den går att vinkla runt 80 grader uppåt, och 45 grader nedåt. Perfekt om du behöver hålla upp kameran för att fota ovanifrån, eller nedanför vid marken eller golvet. Men frågan är varför man inte gjorde skärmen vinkelbar i flera led. På så sätt hade man kunnat se bilden även från sidorna, samt haft funktionen att kunna vända skärmen och samtidigt få ett smart skärmskydd.

Liksom tidigare modeller i NEX-familjen går skärmen på C3 att vinkla – men bara 80 grader uppåt och 45 grader nedåt. Varför inte göra den ledad och låta den gå att vrida åt alla håll?

Autofokusen känns snabb, men inte riktigt lika snabb som dagens snabbaste spegellösa kameror. Ibland ser man också att fokusen tvekar och tar något längre tid på sig även om ljuset är helt okej. För autofokus-inställningen finns möjlighet att välja en flyttbar punkt, en centrumpunkt, samt val av multisegment med totalt 49 fokuspunkter. Väljer du manuell fokus får du en inzoomad bild som hjälper dig att ställa fokus, liksom en möjlighet att få hjälp av »konturframhävning«, något som färgmarkerar kanterna som ligger i fokus. Väljer du inställningen »direkt manuell fokus« har du möjlighet att låta kameran göra en grov fokusering för att sedan låta dig som fotograf ställa in finliret i inzoomat läge. Bra idé, och smart att få hjälp av de färgade konturerna för att hitta rätt.

Användbara och kreativa filter

För den som ställer in kameraläget på »scenval« finns en del intressant att välja på. Förutom de klassiska inställningarna som exempelvis sport- och makroläge finns även »handskymning«, ett läge som passar för att ta nattvyer utan stativ. Med den här inställningen tar kameran sex olika bilder som den sedan lägger samman för att stärka upp ljus, detaljer och minska brus. Resultatet fungerar riktigt bra, och objekt som rör sig, alltså det som förändras i bilden, finns bara med en gång. På så vis kan du ta bilder på en bil som rör sig utan att få med flera olika spökliknande bilar i den slutliga bilden. Kameraläget för anti-rörelseoskärpa fungerar ungefär på samma sätt genom att kombinera bilder.

Med panoramafunktionen kan du fånga vidsträckta vyer med bara ett knapptryck. När du sedan rör bilden åt sidan tar den flera bilder i serie som den sedan lägger samman till en.

Gillar man panoramabilder så har kameran också en sådan funktion inbyggd. I panoramaläget trycker du bara på avtryckaren och flyttar kameran i den valda riktningen medan den börjar sin seriebildstagning. Sedan kombinerar kameran ihop dessa bilder till ett enda stort panorama helt sömlöst och med bra ljus. Det finns även möjlighet att ta 3D-panoramor för visning på 3D-tv.

Kombinera din effekt

För dem som bara vill hålla sig grundläggande finns hjälpläget »intelligent auto« som ställer in det mesta. Men härifrån når du också val för »fotokreativitet« med möjlighet att lägga på flera olika filter för att få ett roligt slutresultat. Du kan exempelvis kombinera läget för oskarp bakgrund med varmtonfilter och mjuka hudtoner. Och här visar också kameran vad som händer med slutresultatet, och hur du kan justera de olika filtrens styrka.

Men roligast är nog fotoläget för »bildeffekter«, som låter dig ta bilder med effekter som leksakskamera, hög kontrast och monokrom, high-key, partiell färg, retro, popfärg och färgreduktion. Man kan leka bort många timmar med de olika effekterna, och det blir helt plötsligt mycket roligare att fota. En klar fördel är också att du ser den pålagda effekten direkt i kameran, något som gör att det faktiskt är du som komponerar bilden och inte kamerans effekt. Detta är något som kommer allt mer i dag, och här ser vi många likheter med exempelvis Olympus pen e-p3 som har samma grundidé till effekter. Men en liten varning: har man väl använt effekterna så kan man efter ett tag tycka att de vanliga bilderna ser rätt platta ut.

Filmar i vanlig HD

Den som vill använda kameran till att filma får nöja sig med hd-kvalité i 720p/30 i mpeg4-format med en liknande kvalitet som tidigare modeller i NEX-familjen. Men en relevant skillnad är att sensorn i NEX-C3 nu inte behöver beskära filmutsnittet. Full-hd och avchd-formatet verkar Sony reservera för den dyrare 5-modellen.

Det går att ansluta extern mikrofon via ett speciellt uttag för tillbehör. Med mikrofonen slipper man till exempel det burkiga ljudet och har möjlighet att få en ökad stereoeffekt i 90 eller 120 grader med lågt brus.

Inget överflöd på tillbehör

Sony har ännu inte hunnit släppa så många objektiv till nex-familjen, vi får i stället nöja oss med två adaptrar till 16-millimeters-objektivet. 0,75x-adaptern ger då en brännvidd motsvarande 18 millimeter i småbildsformatet.

Väljer vi till exempel att montera på fisheye-konvertern på objektivet 16/2,8 får vi en härligt vid vinkel som gör sig extra bra vid just filmning. Annars är vidvinkel-adaptern på 0,75x riktigt bra om du vill ha vidvinkel för både foto eller film. Båda dessa monterar du direkt på det objektiv som du har på kameran.

NEX-C3 har flera inbyggda filter. Ett av dem är det monokroma filtret som gör om bilden till svartvitt och samtidigt ökar kontrasten. Retrosnyggt blir det!

För den som gillar den något mer analoga känslan kan det vara en idé att montera på den externa sökaren för att kunna slippa använda den digitala skärmen när man använder 16 millimeters-objektivet. Bra för känslan, och extra bra vid filmning.

Slutligen kan också sägas att man med en adapter ges möjlighet att även använda objektiv med A-bajonett på NEX-C3. Har du redan objektiv kan detta vara riktigt intressant, men kom då ihåg att du inte får autofokus.

Slutsats

Sony har lyckats att trycka ihop en stor digital systemkamera i en liten förpackning, och dessutom mindre än hos föregångarna som revolutionerade omvärlden. Och NEX-C3 är en bra kamera, men för nybörjaren finns mycket att lära. Frånvaron av knappar och reglage är tänkt att underlätta för användaren, men det slår i stället tillbaka genom att man tvunget måste testa sig fram för att förstå hur den kompakta formen fungerar i de olika lägena. När man väl löst detta har man en kraftfull pryl i sin hand, som gör det den är tänkt att göra.

Med tillbehörskontakten som finns under luckan på ovansidan kan du koppla på exempelvis en mikrofon, blixt eller optisk sökare.

Så satte vi betyget

Bildkvalitet 9

Bättre på hög känslighet än liknande kameror bland de spegellösa, exempelvis Panasonic GF3.

Byggkvalitet 7

Plastigt utförande, men ändå bra konstruktion och bra kvalitet på reglage.

Ergonomi och logik 5

Inte helt lyckad placering av snurreglaget och något svårt för nybörjaren att lära sig inställningarna. Bra möjligheter till egen programmering av knapparnas funktioner.

Mångsidighet 6

Möjlighet till utbytbara objektiv, möjligheter till användning av tillbehör och kan därmed göras både stor och liten.

Valuta för pengarna 8

Prisvärd kamera för både amatör och entusiast. Bra bildkvalitet och bra möjlighet att växa med kameran.