Kamera & Bild testar
TEST: DJI Mavic 3 Pro – Proffsig drönare har blivit bättre
Mavic 3 Pro förbättrar de redan bra egenskaperna hos föregångaren Mavic 3 med tre kameror mot tidigare två. Mycket är sig likt: möjligheter till D-Log och video i 5,1K, men nu även zoom med en brännvidd på 70mm i 48 megapixel.
DJI uppdaterade under förra året sin tidigare drönare Air 2S med sensor på 1 tum, till då nya Mavic 3 och den mer avancerade Mavic 3 Cine. Nu gör de samma sak, och släpper båda drönarna i Pro-modeller, där grundutförandet är Mavic 3 Pro och Cinema-versionen Mavic 3 Pro Cine är modellen för de med högre kvar på just video.
I grunden kännder vi igen nära på allt hos denna Pro-uppdatering jämfört med Mavic 3. De två sensorerna som fanns hos M3 motsvarade 24mm i småbild och 20 megapixel på en 4/3-tumssensor – och använda sig av teleläget med en brännvidd motsvarande upp till 166 mm i småbild och 12 megapixel. Den senare brännvidden har justerats med endast 4mm brännvidd uppåt, tillsammans med ett ljusstarkare objektiv på f/3,4 mot tidigare f/4,4. Med detta teleobjektiv kan du fotografera långt, långt bort, utan att behöva slösa batteritid på att flyga dit. Det vi slog ner på i Mavic 3-testet var däremot bildkvaliteten från detta objektiv, med mjuka bilder som resultat jämfört med den bättre 24mm-huvudsensorn.
Stor förbättring
Men nu har DJI gjort en stor förbättring. Genom Mavic 3 Pro blir detta den första konsumentdrönaren som håller tre kameror på en stabiliserad gimbal. Detta ökar möjligheterna till dynamik, och åtgärdar även delvis de problem som den tidigare modellen hade med bildkvaliteten i zoomat läge. Med den nya sensorn på 48 megapixel kan man få bilder tagna i telezoom med en brännvidd motsvarande 70mm och bländare f/3,4. Denna brännvidd är nära på perfekt passande för att ta bilder på håll från ovan i hög kvalitet. Men det är också detta som är den absolut största ändringen mellan tidigare Mavic 3 och nya Mavic 3 Pro. Också färghanteringen är något som DJI förbättrat tillsammans med Hasselblad, för att färgerna ska blir naturliga.
Videoläget förblir samma som Mavic 3, men har alltså förbättrats från Mavic 2 genom tillägget av 10-bitars D-Log-profil för inspelning, och grading i efterhand, för högre kvalitet. Hos Mavic 3 Pro Cine som har en 1 TB stor integrerad SSD-hårddisk, går det dessutom att spara ned video i Apple ProRes 422 HQ med en datahastighet på nästan 3,8 gigabit per sekund.
Batteri- och flygtid har blivit ca tre minuter sämre på pappret – 43 minuter – vilket också gör att räckvidden minskat något. Batteritiden beror helt på förhållanden och körstil, men räkna med i varje fall en halvtimme vid normala förhållanden.
Lättflugen
Funktionerna hos Mavic 3 Pro för filmning är både enkla att hantera och använda. Vi känner igen alla klassiker: »Master Shot«-funktioner som hjälper dig spela in färdigprogrammerade flygsekvenser för att skapa snygga klipp, med exempelvis cirkulering kring ett objekt, hyperlapse, och så vidare.
Mavic 3 Pro är både lättstyrd och lätthanterad precis som Mavic 3, med möjlighet att byta mellan det långsammare cinema-läget, normal-läget samt snabbare sport-läget (med avaktiverad hinderigenkänning).
Med kontrollen som kopplas till mobiltelefonen får man också bra kontroll över flygningen, och här har DJI även förenklat gör den som flyger genom att rensa gränssnittet från information, något vi noterade när vi testade Mavic 3. Behöver man mer avancerade möjligheter så medföljer även den bättre fjärrkontrollen DJI RC Pro i Cine Combo-paketet, med förbättrade flygegenskaper.
Riktigt bra video
Mavic 3 Pro spelar in video i 5,1K/50p vilket gör att du har extra mån för exempelvis ytterligare beskäring eller bildstabilisering om du ska mata ut ditt material i 4K, eller något större stillbilder från videon.
Formaten är AVC/H.264, HEVC/H.265 med bitrate 200 megabit. I Mavic 3 Pro Cine finns möjligheten till Apple ProRes 422 HQ/422/422 LT, något som alltså basmodellen Mavic 3 Pro saknar. Detta ökar så klart möjligheterna ytterligare till att kräma ur högra videokvalitet.
Användningen av D-Log-färgprofilen i 10 bitar öppnar också upp för ytterligare bättre slutresultat, med möjlighet till professionell hantering av färgerna i efterhand. Nackdelen med den rätt gråaktigt platta färgprofilen blir däremot märkbar under flygningen, då färre detaljer genom lägre kontrast och svagare färger gör det svårare att få en känsla över hur resultatet faktiskt blir. Och precis som hps Mavic 3 går det vare sig att använda D-Log eller 5,1K-upplösning tillsammans med något av de smarta »Master Shots«-funktionerna – detta innebär att man måste gå ned i kvalitet till 4K-video. För D-Log är man för övrigt förpassad till ISO 400 eller 800.
Dessa begränsningar med D-Log eller 120 bilder per sekund i endast full-HD kan vara en nackdel i för vissa, och helt klart hade det varit en fördel om möjligheten funnits från början.
Bättre bildkvalitet
Bilderna från huvudkameran i 20 megapixel behandlas enligt DJI av Hasselblads utvecklade färghantering som jag nämnde tidigare. Resultatet blir också högkvalitativt både när det gäller bildkvaliteten, skärpan och återgivning av färg i både stillbild och video. Kontrollen över stillbilderna är bra, med möjlighet att ställa in bländaren mellan f/2,8–11.
Den andra sensorn på 1/2 tum ger bilder på 12 megapixel och fast bländare på f/3,4 är dedikerad för telefotografering, motsvarande 166mm i småbild. Här har alltså objektivet blivit något ljusstarkare mot föregångarens version, något som öppnar upp för ett stegs bättre ljusinsläpp vid exempelvis mörkerfotografering För denna finns olika val av förstoring att välja när man går in i utforskarläget för att kunna använda just teleobjektivet. Video går med denna att spela in i 4K/30p, men då endast i H.265. För stillbild gäller endast bilder i JPEG.
Bildkvaliteten hos detta teleobjektiv är inte närheten av att vara så bra som den hos huvudkameran. Nya 70mm-kameran som täcker 35 graders bildvinkel och har bländaren f/2,8 blir däremot vinnaren med sina 48 megapixel. Upplösningen ger detaljerna rättvisa och bilderna blir både skarpa, krispiga och rikt på innehåll att berarbeta.
Slutsats
DJI lyckats än en gång mycket bra med det mesta hos nya Mavic 3 Pro. För den som behöver högkvalitativ video för behandling i efterhand eller möjlighet till zoom så erbjuder Mavic 3 Pro dessutpm mer än sin föregångare med hög kvalitet på det nytillagda teleobjektivet och dess högupplösta sensor. Vissa begränsningar irriterar fortfarande, exempelvis att de smarta fotograferingslägena inte går att använda tillsammans med den absolut högsta kvalitetsinställningen.
Men möjligheten att med exempelvis Cine-modellen kunna filma i Apple ProRes 422 HQ och D-Log för efterkommande grading gör att du kan få en finfin kombination av hög upplösning, teleobjektivsutsnitt samt ett högkvalitativt videomaterial för efterbehandling, och dessutom spara på den inbyggda SSD-disken på 1 TB.
Batteritiden för Mavic 3 Pro utan SSD-disken ligger vid blandad användning på runt halvtimmen, alltså något mindre än de 43 minuter som DJI själva anger. Med »fly more combo«-paketet och de två extra batterierna samt ytterligare tillbehör ges möjlighet till längre räckvidd.
Uppdateringen passar många än bättre för mer avancerade användare – både filmare och fotografer – och därför blir betyget »toppklass« även hos Mavic 3 Pro, precis som hos Mavic 3. Anledningen är främst de förbättrade möjligheterna med nya teleobjektivet.
Specifikationer
Cirkapris | 25 000 kr (bas),55 000 (Cine Premium combo) |
Batteritid | Ca 43 minuter |
Räckvidd | 28 km |
Maxhastighet | 21 km/h |
Maxhöjd | 120 m (i Sverige) |
Sensorer | 4/ 3”, 1/ 1,3”, 1 /2” |
Upplösning | 20/48/12 megapixel |
Bländare | f/2,8–f/11, f/11, f/3,4 |
ISO | 100–6 400 |
Brännvidd | 24/70/166 mm (i småbild) |
HDR/Timelapse | Ja/Ja |
Bildformat | JPG/DNG |
Video | 5,1K/50p, 4K/120p, 1024/ 200p |
Vikt | 958 g (Pro), 963 g (Cine) |
Mått | 231x98x95 mm |