Kamera & Bild testar
TEST: EIZO ColorEdge CG2700X – 4K-skärm för proffsen
EIZO ColorEdge CG2700X på 27 tum är den högupplösta versionen av EIZO:s senaste två proffskärmar för kreatörer. Funktionerna och den exakta färgåtergivningen passar bra för den som arbetar med foto och grading av 4K-material.
I Kamera Bilds tidigare test av EIZO CG2700S tittade vi närmare på alla funktioner som just den skärmen hade. Denna skärm CG2700X, med benämningen "X" på slutet, har många likheter med S-versionen: samma design och samma grundegenskaper – men har även utrustats med ytterligare funktioner som kan underlätta vid grading eller hantering av 4K-video.
Visuellt är det nämligen skillnaden i upplösning som blir det man faktiskt ser, då EIZO Coloredge CG2700X har utrustats med den högre UHD-upplösningen på 3840x2160 pixlar mot 2560x1440 hos 2700S. Även ljusstyrkan är något högre med 500 nits mot 400 hos CG2700S.
Flera av de nya funktionerna hos EIZO:s ColorEdge-skärmar som vi går igenom i detta test är inte bara användbara, de gör ocksså att du kan spara tid och plats genom den inbyggda hub-funktionen för att få färre kablar på ditt skrivbort, något som också gör det enklare att koppla in din bärbara dator om du exempelvis kopplar i och ur en sådan frekvent.
EIZO CG2700X är alltså den andra nya modellen i den professionella CG-serien skapta för kreatörer som helt vill släppa tankarna på om bildskärmen är kalibrerad, visar rätt färger eller är korrekt inställd. För detta använder den sig av den inbyggda kalibratorn som säkerställer precis detta. 27 tum (eller 26,9 tum som den egentligen är) är också en välanvänd storlek då många fotografer menar att det är lagom stort för ens arbetsplats, möjlighet till välplanerad skärmyta i programmen man arbetar i och plats för verktyg vid sidan i exempelvis Photoshop, Lightroom eller Indesign.
Just X-versionen har också den högre upplösningen, vilket gör att du som fotograf kan relatera till högupplöst material så som video, för att se hur detaljerad bilden faktiskt blir. Samma sak gäller så klart för den som redigerar bilder, men man ska då ha i åtanke att i pixelförhållande 1:1 presenteras bilden i en mindre visuell storlek på skärmen då pixeldensiteten är mycket högre hos denna 2700X: 164 ppi mot 109 ppi hos 2700S.
Detta är förviso ingen nackdel, exempelvis Photoshop går att ställa in för att visa bilderna på ett "vanligt" vis, samma sak gäller även exempelvis storleken i operativsystemet, om man tycker att ikonerna blir för små med den höga upplösningen jämfört med en skärm på 27 tum som inte har lika hög upplösning.
EIZO CG2700X har även den en IPS-panel. Kontrastförhållandet är på 1450:1 (mot 1600:1 hos CG2700S). Färghanteringen sker med färghantering i 10 bitars färgdjup med 16 bitars 3D-LUT och täcker 99 procent av AdobeRGB och 98 procent av färgrymden DCI P3. Även HDR har stöd via HLG och PQ, samt en energiförbrukning på 34 watt, en skillnad mot den strösnåla S-versionen med sina låga 17 watt.
Smart design för ordningen
EIZO CG2700X har en ny design jämfört med tidigare från EIZO. Förutom en riktigt kvalitativ konstruktion är en extra fördel hos både denna och 2700S de inbyggda möjligheterna till att koppla in kringutrustning, något som även underlättar ordningen på ditt analoga skrivbord.
Framtiden ligger numera i en enda kabel som sköter det mesta av kommunikationen. En USB C-kabel mellan skärm och dator kan du nämligen klara av de flesta behoven för din arbetsdag, så som ethernet som du nu kan koppla in direkt i skärmen, diverse kringutrustning för USB-kommunikation som exempelvis en ritplatta eller minneskortläsare – allt kopplas in till skärmen som fungerar som en hubb mot din dator. Genom tillgången till USB PD på upp till 94 watt, eller "power delivery", kan du även ladda din dator genom samma kabel. Hos 2700S ligger effektuttaget på max 92 watt.
USB C-uttaget sitter på undersidan tillsammans med uttag för HDMI, DisplayPort, nätverk och ett uppströms USB Typ B-uttag. På vänstersidan finns även fyra vanliga USB-portar varav två är USB 3.1 Gen 1, och två är USB 2.0. Här hade vi gärna också sett ett tillgängligt USB C-uttag.
Den nya designen är alltså skapad för att klara av både värmen från effektuttaget till USB C-portarna samtidigt som man behåller uniformiteten på ytan för exakt och korrekt färg över tid. Den nya håldesignen på skärmens baksida en stor roll, och även om man inte ser den vid vanlig användning så verkar den göra sitt jobb med att sprida iväg värmen från panelen – något som annars skulle påverka färgstabiliteten.
Temperatursensorer i skärmen har löser färgstabiliteten, så att du som använder skärmen för grading under lång tid kan vara säker på att bilden och färgerna visas både korrekt och likadant, något som är extra viktigt för exempelvis justering av ett helt avsnitt.En annan funktion som går att använda sig av är även "digital uniformity equalizer", en funktion som korrigerar för lokala förändringar av färg- och ljusstyrkans visning på olika platser på panelen.
Vanligtvis finns begränsningar i hur man kan justera eller vinkla skärmen, men med CG2700X går det att justera den rätt så exakt gällande höjd (upp till 155mm) eller lutning (mellan 35 grader bakåt och 5 grader framåt) samt rotera 344 grader åt sidorna. För den som exempelvis har ett höj- och sänkbart skrivbord där man justerar skärmen beroende på arbetsställning är detta riktigt bra. Självklart går skärmen också att rotera 90 grader för stående bilder.
Reflektioner är också något som den professionelle fotografen och färghanteraren vill motverka. Denna är hos 2700X och även 2700S av magnettyp, som gör att den enkelt hamnar rätt på plats utan krångel, något som helt klart underlättar hanteringen av konstruktionen. Panelytan har. en matt struktur, vilket i sin tur ser till att reflexerna också minskar, jämfört med en blank skärmyta. Ytan är behaglig att titta på, och gör sitt jobb bra med att dämpa reflexer från omgivningens infallande ljus. Den största skillnaden mot en bildskärm som har lägre upplösning än 4K är möjligheten att titta på detaljer närmare, något som också inger en häftig känsla i de bilder man beraktar. Detaljåtergivningen får sig en skjuts, och är detta något som tilltalar dig som håller på med stillbildsredigering så kan 4K-versionen, alltså denna CG2700X, vara till fördel framför CG2700S.
Rätt färger snabbt
Den kanske viktigaste egenskapen för professionell film-grading eller fotografer är tidsåtgången för kalibreringen. EIZO CG2700X tar dels max tre minuter på sig att bli färgstabil, alltså från det att skärmen startats till det att man helt och hållet kan lita på färgerna, något som är rätt snabbt.
Själva kalibreringen går även den snabbt, mellan en till tre minuter beroende på dator, vilket även det får klassas som snabbt. En stor fördel är också att man kan fortsätta arbeta med datorn och skärmen under pågående kalibrering, något som inte alla skärmar klarar av. Det som händer då är att den inbyggda kalibratorn fälls ned från skärmens överkant och läser av färgerna som visas för den, då inom ett dedikerat område, en yta som du alltså inte kan använda för skärmvisning då den under kalibreringen används av kalibratorn.
Skärmen kalibrerar också själv, så du kan tänka "set and forget", och den genomför då detta moment under exempelvis natten. All kalibreringsdata sparas i själva skärmen vilket innebär att du slipper omkalibrering om du använder olika datorer.
Till hjälp finns EIZO:s programvara Color Navigator 7, som ger en hel del möjligheter till justeringar. Här kan man hantera sin kalibrering efter mål, något som gör att man kan förlita sig på att skärmen faktiskt visar exempelvis Adobe RGB korrekt, eller andra lägen för den som arbetar i andra färgrymder för olika ändamål. För den som också arbetar med olika skärmprofiler så går dessa även att ställa in direkt på skärmen via knapparna.
För den som gradar eller redigerar video finns även möjligheten till indikering av hur färgrymden BT.2020 ser ut i färgrymden BT.709 genom att meddela när färgen går utanför målrymden. En liknande varning går också få via luminansvarningen som säger till när delar av en bild inte kan visas korrekt med valda ljusinställningar. Dessa hjälpmedel kan hjälpa en hel del för den som arbetar under dessa förhållanden och vill ha kontroll på slutresultatet.
En fördel med detta är möjligheten att koppla in externa skärmar och även då se dessa varningar, alltså när färgen inte kan återges korrekt, om en korrekt signal med färgrymdsinformation skickas till CG2700X. Det finns därför även ett val för att låta signalen synkas mot källan av sig själv, vilket är användbart om man använder sig av olika in-enheter.
CG2700X har även 4K-zoom, något som gör att man vi skärmen kan välja att zooma in de fyra hörnen för att granska bilden eller bilduran närmare. När vi testar funktionen väljer man bara inställnignar för zoom i menysystemet för skärmen, och är enkel att justera.Funktioner finns även för 4K-cropping, något som gör att du får kontroll över hur 4K-videomaterial ska beskäras för att få en representation av filmen i 1:1 mot skärmens pixlar.
Exakta färger
Det stora färgomfånget hos skärmen och den avancerade beräkningskraften med 3D-LUT gör också att tonövergångar kan visas i 10 bitars färg. På så vis kan färgerna justeras individuellt, något som ger en jämn gråskala och färgövergångar som blir mjuka. För fotografen spelar dessa övergångar roll, och då måste de också presenteras korrekt.
När vi validerar vår kalibrering hamnar vi på dE-värden under 1 – precis som för CG2700S när vi testade denna – vilket innebär att skärmen lyckas mycket väl med att visa färgerna korrekt, liksom även att uppnå vald färgtemperatur och ljusstyrka med valda målinställningar.
I ett mörkt rum går det däremot att se ljusinsläpp från panelen, som främst visar sig i det nedre högra hörnet. Jämrfört med samma test för CG2700S ser därför CG2700X bättre ut, då S-versionen påvisade samma ljusinsläpp för alla hörn. Detta påverkar inte skärmens prestanda gällande uniformiteten, och är heller inte något som stör.
Slutsats
Med en upplösning på 4K kan man få en riktigt detaljerad och fin bild, något som de som betraktar bilder nära skärmens yta kan se som en fördel. Betraktar man bilder på vanligt avstånd är skillnaden mycket mindre, även om jag personligen tycker det kan vara intressant att se detaljerna klarare för de bilder jag visar på skärmen.
Men för den som använder sin skärm för grading och färgjustering av filmmaterial i 4K-format har denna skärm mycket mer att ge. Bilden visas pixel för pixel och som betraktare får du full kontroll över både färgåtergivning och detaljer. Dessutom går det att justera tröskelvärde för luminansvarning i olika valda värden, något som gör att du själv kan välja bland några inställningar för gränsen (upp till 500 nits) när varningen ska börja visas. Det går även välja att klippa eller komprimera färgrymden för visningen, vilket gör att du kan visa HDR-material exakt korrekt upp till 500 nits, eller mer som det kommer att perceptualiseras via en komprimerad färgrymd.
Den snabba och exakta kalibreringen med den inbyggda kalibratorn gör att det bara är att släppa färghanteringen och låta skärmen göra jobbet, och CG2700X gör det även mycket snabbt, och du som fimlare eller fotograf kan koncentrera dig på ditt skapande och din redigering.
Kort sagt passar denna skärm egentligern alla som arbetar seriöst med foto eller video, men är du helt ointresserad av den högre upplösningen eller inte kommer arbeta med 4K-film så finns CG2700S med nära på liknande egenskaper som denna.
Alla funktioner tillsammans med korrekt färgåtergivning gör att denna skärm får utmärkelsen "toppklass".
Specifikationer
Storlek | 27 tum |
Pris | Ca 32 495 kr |
Upplösning | 3840 x 2160 (16:9) |
Panel | IPS |
Pixeltäthet | 164 ppi |
Maximal ljusstyrka | 500 cd/m2 |
Kontrastförhållande | 1450:1 |
Responstid | 13 ms (grå-till-grå) |
Färgomfång | Adobe RGB: 99%, DCI-P3: 98% |
Ingångar | USB Type-C (USB PD, DisplayPort Alt Mode, HDCP 2.3), DisplayPort (HDCP 2.3), HDMI (Deep Color, HDCP 2.3), USB 3.1 Gen 1: Type-B, 2xUSB 3.1 Gen 1: Type-A, 2xUSB 2.0, Ethernet |
HDR Gamma | HLG, PQ |
Storlek | 638 x 415,9 – 570,9 x 245 mm |
Vikt | 9,8 kg (med fot) |