Kamera & Bild testar
TEST: Irix 21mm f/1,4 Dragonfly – Välpresterande vidvinkelobjektiv
Mycket vidvinkel, och några förbättringar mot tidigare testade Dragonfly-objektiv, gör att detta ljusstarka manuellt fokuserade objektiv för fullformat blir riktigt användbart.
Vi har tidigare testat flera manuella och ljusstarka Irix-objektiv för fullformat, bland annatIrix 30mm f/1,4 Dragonfly och 45mnm f/1,4. De objektiven, liksom detta vidvinkliga 21mm-objektiv, är baserade på deras tidigarecinemaobjektiv, i detta fall Irix 21mm T1,5 Cine.
En grej som Irix både försökt få till, och faktiskt lyckats med, är känslan som föregångaren ämnad för video hade, med mjuk bakgrundsoskärpa och möjlighet till mjuk manuell fokusering. Jag säger att de lyckats, eftersom det blir riktigt fin bokeh i objektivet trots sin vidvinkliga brännvidd.Precis som flera av Irix tidigare Dragonfly-objektiv finnsIrix 21mm f/1,4 Dragonfly tillgängligt för Nikon F som vi testade objektivet med, Canon EF och Pentax K. Objektivet är kompatibla med Nikons F–Z- och Canons EOS EF-RF-konvertrar.
Designen är riktigt snygg och handhavandet är bra, mycket på grund av den stora fokusringen somhar en bred gummerad yta som ger ett rikitgt bra grepp. För fokuseringen finns även Irixkarakäristiska utbuktnad i gummi, något som ger extra balans och stöd.
Enkelheten är också en av grejerna här, eftersom bländaren ställs in på kameran, och det endast är den manuella hanteringen man måste hantera på själva objekitvet. Detta gör det enkelt att komma igång. Det som möjligen kan vara svårt är den som arbetar med stillbild och är van vid autofokus – man blir helt enkelt inte lika snabb utan måste nöta, nöta och nöta för att få in snabbheten och exaktheten om man ska hinna fotografera något så när snabba förlopp.
Närmast frontlinsen finns ett låsreglade som gör att man kan låsa fokuseringen men också ställa in trögheten på vridmomentet för fokus. Här var det inte helt lyckat hosIrix 30mm f/1,4 Dragonfly när vi testade denna – trögheten var för låg och skillanden för liten mellan helt öppet läge och låst läge, tillsammans med att den aldrig blev riktigt låst.
Nu verkar man har löst problemet och objektivet är både mjukare i sitt helöppna läge, något som gör att det är riktigt mjukt, bra och enkelt att fokusera långsamt och sakta, eller fort också för den delen. Skalan för trögheten blir också bättre eftersom det blir trögare och trögare ju närmare man tar sig låst läge – plus att det låsta läget är just låst. Utväxlingen är 140 grader, något som gör att man också kan fokusera exakt.
På så vis har Irix förbättrat konstruktionen, något som helt klart påverkar hanteringen mycket positivt, och gör hanteringen mycket lättare än hos nämnda 30mm-version.
Även om objektivet inte är helt lätt, så har det mycket att ge. Desigen gör att objektivet är skönt att arbeta med och det är dessutom roligt att ta häftiga vidvinkliga bilder, och resultatet blir också mycket trevligt.
Slutsats
Än en gång har Irix lyckats bra med att konvertera ett av sina cine-objektiv för att passa stillbildsfotografen. Hanteringen är nu något förbättrat, och bakgrundsoskärpan är riktigt fin vid f/1,4. Arkitektur är något den passar bra till, den tecknar rätt rakt, men har man problem med vinjettering i sina bilder så blir du inte helt nöjd på f/1,4, då hörnen är märkbart mörka.
I övrigt blir nattbilder bra, även om viss coma kan skådas i hörnen vid fotografering av exempelvis ljuspunkter som ligger i bildens kanter. Trots detta passar objektivets brännvidd och ljusstyrka bra för astrofotografering, som ofta ändå måste hanteras manuellt.
Objektivet har även flera likheter med Irix 30mm f/1,4 Dragonfly gällande bildkvalitet. Skärpan i mitten på bilderna är riktigt fin över lag vif f/1,4, även om den blir skarpare när vi bländar ned. Vinjetteringen är påtaglig vid vid f/1,4 med minskar nedbländat två steg. Distorsionen är kontrollerad på ett bra vis.
Med prisbilden och kvaliteten på objektivet får den utmärkelsen "bra köp", och kommer passa bra för den som är ute efter ett vidvinkligt och ljusstarkt objektiv som passar både film och stillbild – och klarar sig utan autofokus.
+ | Kvalitativt byggd Bra bildskärpa i mitten Inställbar tröghet på fokusring Mjuk bokeh |
- | Tungt Klart synlig vinjettering vid f/1,4 Liten men synbar hörncoma |
Specifikationer
Fattning | Nikon F, Canon EF, Pentax K |
Format | Fullformat |
Brännvid | 21 mm |
Cirkapris | 9 000 kr |
Bildstabilisering | Nej |
Maximal bländare | f/1,4 |
Minsta bländare | f/16 |
Bländarlameller | 11 (rundade) |
Närgräns | 0,3 m |
Vädertätning | Ja |
Filterstorlek | – |
Diameter x längd | Ca 101 x 95 mm |
Vikt | Ca 820 g |